لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

وزیر کشور: زمان‌بر شدن تأیید صحت انتخابات مناسب نیست


وزیر کشور ایران با تأکید بر اینکه مردم در چند حوزه انتخابیه «دچار نگرانی» شده‌اند، «زمان‌‌بر شدن» پروسه تأیید صحت انتخابات را «مناسب» ندانست و ابراز امیدواری کرد که شورای نگهبان نتایج انتخابات مجلس را هر چه سریع‌تر تأیید کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی، روز شنبه ۲۲ اسفند، در جمع استانداران گفت که شاید زمان‌بر شدن پروسه تائید صحت انتخابات «خیلی مناسب نباشد».

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای رحمانی فضلی تأکید کرد که «در چند حوزه مردم دچار نگرانی شدند لذا شورای نگهبان هرچه سریع‌تر نظر خود را اعلام کند تا نشاط مردم بیشتر شود».

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که «به تعداد انگشتان یک دست هم گلایه و اعتراض در برگزاری انتخابات نداشتیم».

براساس قانون انتخابات، تأیید نتیجه انتخابات مجلس از اختیارات شورای نگهبان است.

در همین حال نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، خبر داد که در نشست روز شنبه این شورا «صحت» انتخابات در ۵۴ حوزه انتخابیه «بررسی» شده است.

وی اضافه کرد: «تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری و آخرین روز اسفندماه، نتیجه نهایی تمام حوزه‌های انتخابیه را اعلام کنیم».

آقای ابراهیمیان همچنین خبر داد که «حدود هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ شکایت و گزارش» درباره انتخابات مجلس به شورای نگهبان ارائه شده و این شورا مشغول رسیدگی به این شکایت‌هاست.

در روزهای گذشته برخی از رسانه‌های وابسته به اصولگرایان اعلام کرده‌اند که محمدرضا نجفی، از منتخبان تهران در مجلس، در تیرماه سال جاری به عنوان «سرپرست معاونت هماهنگی و امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری مرکزی» منصوب شده و به همین خاطر نمی‌توانسته کاندیدای انتخابات باشد.

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور ایران، اما گفته که از نظر این وزارتخانه، محمدرضا نجفی «منتخب مردم» تهران در مجلس دهم است.

بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، کاندیداهای انتخابات که برخی مشاغل دولتی و حکومتی را در اختیار دارند، باید شش ماه قبل از ثبت‌نام در انتخابات، از سمت خود استعفا دهند.

در صورت ابطال کاندیداتوری محمدرضا نجفی و ممانعت از راهیابی او به مجلس، غلامعلی حداد عادل، از چهره‌های اصولگرا، به عنوان نفر ۳۱ انتخابات در تهران، جانشین او خواهد شد.

XS
SM
MD
LG