لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

عارف: در بدبینانه‌ترین شرایط باید ۴۰ کرسی دیگر به دست آوریم


رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و تعدادی از چهره‌های اصلاح‌طلب تأکید کرده‌اند که نامزدهای این گروه باید در مرحله دوم انتخابات، حداقل ۴۰ کرسی مجلس را کسب کنند و منتخبان مورد حمایت این گروه، «فراکسیون امید» را در مجلس دهم تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، روز شنبه ۲۲ اسفند، در نشست برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم ائتلاف امید گفت که در مرحله دوم انتخابات «در بدبینانه‌ترین شرایط ما باید ۴۰ کرسی دیگر به دست آوریم».

وی همچنین خبر داد که در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان «کارگروه تعامل با منتخبین» مجلس، تشکیل شده است تا قبل از هفتم خرداد، یعنی تاریخ تشکیل مجلس دهم، اقدامات لازم «برای انسجام‌بخشی به فراکسیون امید» انجام شود.

آقای عارف روز یکشنبه ۱۶ اسفند، نیز انتخابات مرحله دوم برای ۶۹ کرسی باقی مانده مجلس را دارای «اهمیت ویژه‌ای» برای اصلاح‌طلبان دانسته و گفته بود که «برای اینکه بتوانیم به تمام برنامه‌های خود جامه عمل بپوشانیم باید به اکثریت قاطعی در مجلس برسیم».

به گفته حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، این وزارتخانه تاریخ‌های ۲۷ فروردین یا ۱۰ اردیبهشت را برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در ۲۱ استان و برای ۶۹ کرسی باقیمانده مجلس، به شورای نگهبان پیشنهاد کرده است.

در همین حال حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، در نشست برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم ائتلاف امید، گفت که این ائتلاف برای ۶۵ کرسی «نامزد مطرح» دارد و« ارزیابی ما این است که ۴۵ کرسی دیگر نصیب ائتلاف امید شود».

آقای مرعشی تأکید کرد که ائتلاف امید باید در مجلس دهم به فراکسیون اکثریت مجلس تبدیل شود.

او روز جمعه ۱۴ اسفند نیز گفته بود که از میان ۲۱۸ نامزدی که در مرحله اول به مجلس راه یافته‌اند، ۱۲۴ نفر یعنی ۵۷ درصد، از ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هستند، ۷۱ کرسی در اختیاراصولگرایان است و ۲۳ نفر مستقل هستند.

«ائتلاف امید» ائتلافی متشکل از گروه‌های اصلاح‌طلب و احزاب حامی دولت حسن روحانی نظیر حزب و اعتدال و توسعه بود که چهره‌هایی چون محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، نیز از آن حمایت کردند.

در برخی از حوزه‌های انتخابیه مجلس دهم از جمله تهران، اصلاح‌طلبان در قالب همین ائتلاف از تعدادی از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم، حمایت کردند.

در همین حال محمود واعظی، وزیر ارتباطات در دولت حسن روحانی و عضو حزب اعتدال و توسعه، گفت که در انتخابات هفتم اسفند جناح اصلاح‌طلب، اصولگرایان معتدل و حزب اعتدال و توسعه بر روی «منافع و اشتراک‌هایشان سرمایه‌گذاری» کردند.

او در نشست روز شنبه برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم ائتلاف امید، همچنین خواستار «حفظ انسجام» در این ائتلاف شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای واعظی تأکید کرد که «اگر بعد از به دست آوردن این توفیق، به دنبال یارکشی در مجلس باشیم، بازنده هستیم».

در مقابل این گفته‌های اصلاح‌طلبان، اصولگرایان خود را پیروز انتخابات مجلس نامیده‌اند و درهمین حال غلامعلی حداد عادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس، گفته است که «پیش‌بینی می‌کنم در دور دوم انتخابات هم پیروزی از آن اصولگرایان باشد».

انتقاد دبیرکل حزب اسلامی کار از صدا و سیما

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، نیز در این نشست بدون ذکر نام، «یک جریان سیاسی» را متهم کرد که تلاش کرده فضای رقابت‌های انتخاباتی «خشن و امنیتی» شود.

او همچنین صدا و سیما را متهم کرد که «در حد سخنگویی این جریان» نقش‌آفرینی کرده است.

در جریان انتخابات هفتم اسفند بسیاری از محافظه‌کاران فهرست مورد حمایت اکبرهاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و فهرست مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس را «لیست انگلیسی» نامیدند.

این ادعا‌ها و حملات از زمانی آغاز شد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۲۸ بهمن‌ماه مدعی شد که «رادیوی انگلیسی دارد به مردم ایران، مردم تهران دستورالعمل می‌دهد، به فلانی رأی بدهید به فلانی رأی ندهید».

پیش از برگزاری انتخابات و در واکنش به این گونه حملات، اکبر هاشمی رفسنجانی «تعبیر لیست انگلیسی» را «توهین به فهم و شعور مردم ایران» دانسته بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز این اتهام‌ها را به مثابه «کوچک کردن» ملت ایران توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG