لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

بیش از ۲۸۰۰ تن تا پایان دوشنبه برای انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند


رئیس ستاد انتخابات کشور می‌گوید تا پایان روز دوشنبه ۳۰ آذر، ۳۵۰ نفر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، و دو هزار و ۸۰۲ نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شده‌اند که پنج نفر از کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان و ۱۸۶ نفر از کاندیدهای انتخابات مجلس، زن هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز دوشنبه تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و مهدی کوچک‌‌زاده ومحمود نبویان، دو عضو جبهه پایداری، برای انتخابات مجلس دهم کاندیدا شدند.

برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب سابق مجلس از جمله علی‌محمد غریبانی، شهربانو امانی، جلال جلالی‌زاده و ولی آذروش نیز روز دوشنبه و در روزهای گذشته برای انتخابات مجلس کاندیدا شده‌اند.

در همین حال اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز روز دوشنبه برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری کاندیدا شدند.

تاکنون برخی از چهره‌های نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان از جمله حسن خمینی، محمد موسوی بجنوردی، محمود علوی وزیر اطلاعات، محمدرضا عباسی فرد، عضو سابق شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، ابراهیم امینی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، کاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان و محسن موسوی تبریزی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند.

آیت‌الله علی محمد دستغیب و آیت‌الله امجد از روحانیون نزدیک به جنبش سبز ایران نیز برای این دور از انتخابات مجلس خبرگان کاندیدا شده‌اند.

احتمال کاندیداتوری دو عضو جبهه پایداری در انتخابات خبرگان

روز دوشنبه همچنین محمدتقی مصباح یزدی از روحانیون منتقد آقای هاشمی رفسنجانی که از او در برخی رسانه‌های ایران به عنوان «پدر معنوی جبهه پایداری» نام برده می‌شود، برای انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرد.

درهمین حال حمید رسایی، عضو جبهه پایداری روز دوشنبه خبر داد که مرتضی آقا تهرانی و روح‌الله حسینیان، دو عضو این جبهه، نیز برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری کاندیدا خواهند شد.

تاکنون محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، محمد محمدی ری‌شهری وزیر اسبق اطلاعات، ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور، مرتضی مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه، محسن قمی، عضو مجلس خبرگان و معاون بین‌الملل دفتر رهبر جمهوری اسلامی و علی‌اصغر دستغیب، عضو مجلس خبرگان رهبری، برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند.

ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات مجلس که از روز شنبه آغاز شده، تا چهارم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.

نام‌نویسی از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز از صبح روز پنج‌شنبه ۲۶ آذر، آغاز شده و تا دوم دی ماه ادامه دارد.

تأکید بر «مرزبندی دقیق میان اصولگرایی با فتنه و جریان انحراف»

اما همزمان با سومین روز از ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس، «شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان» که از تعدادی از گروه‌های اصولگرا تشکیل شده در اولین اطلاعیه خود بر «مرزبندی دقیق میان اصولگرایی با فتنه و جریان انحراف» تأکید کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان وی از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه» و از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» نام می‌برند.

برخی از چهره‌های اصولگرا نیز از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، به خصوص اسفندیار رحیم مشایی،رئیس دفتر او، با عنوان «جریان انحرافی» نام می‌برند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، دراین بیانیه اعلام شده که «شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان» به دعوت محمدعلی موحدی کرمانی، دبیر کل جامعۀ روحانیت مبارز، و با حضور« نمایندگان تشکل‌های اصولگرا و شماری از شخصیت‌های فعال سیاسی اصولگرا» تشکلیل شده است.

این شورا غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس را به عنوان سخنگوی خود انتخاب کرده و محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، حسین فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و صادق محصولی وزیر کشور دولت محمود احمدی‌نژاد از دیگر اعضای آن هستند.

در همین حال برخی از رسانه‌های اصولگرا از برگزاری جلساتی با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس، مرتضی مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، و همچنین علی‌اکبر ناطق نوری وعلی‌اکبر ولایتی، دو چهره شناخته‌شده اصولگرا، خبر داده و از برگزاری این جلسه‌ها ابراز نارضایتی کرده‌اند.

به گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۳۹۰ برای انتخابات مجلس نهم، پنج هزار و ۳۸۲ نفر ثبت نام کردند که «۵۵درصد تأیید صلاحیت شدند.» به گفته این مقام شورای نگهبان هیات‌های اجرایی صلاحیت یک هزار و ۲۰۰ نفر را رد کردند و شورای نگهبان نیز صلاحیت در حدود یک هزار نفر دیگر را رد کرد.

XS
SM
MD
LG