لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

«تشکیل پرونده قضایی» برای مدیران ده‌ها صفحه مدلینگ در اینستاگرام


یک مرکز وابسته به سپاه پاسداران اعلام کرد که در پروژه‌ای به نام «پروژه عنکبوت ۲» در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، پس از «شناسایی» ۱۷۰ نفر از اداره‌کنندگان صفحه‌های مدلینگ، برای ۲۹ نفر «پرونده قضایی» تشکیل شده که ۸ نفر بازداشت و بقیه احضار شده‌اند.

مرکز جرائم سازمان یافته سایبری، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی که روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت، در وب‌سایت «گرداب» منتشر شده، همچنین اعلام کرد که برای «برخورد» با گردانندگان این شبکه‌ها در کشورهای همسایه و غربی «چند مرحله عملیات برون مرزی» انجام شده است.

به گفته این مرکز، در این پروژه «۱۷۰ نفر از اداره‌کنندگان» صفحات مدلینگ شامل ۵۸ مدل، ۵۱ مدیر مزون و طراح لباس، ۵۹ عکاس و آرایشگر و دو مؤسسه فعال در عرصه مد شناسایی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، برای ۲۹ نفر از «مدیران اصلی و مرتبطین» صفحه های مدلینگ در شبکه‌های اجتماعی «پرونده قضایی» تشکیل شده که منجر به بازداشت هشت نفر، احضار بقیه افراد و پلمپ «اماکن مرتبط با جرایم» آنان شده است.

مرکز بررسی جرایم سازمان یافته در اطلاعیه خود همچنین اعلام کرده که «عملیات برون مرزی چند مرحله‌ای» برای «اشراف و برخورد قاطع» با برخی از «عناصر» این صفحات در کشورهای «همسایه و غربی» انجام شده که «مستندات تصویری آن متعاقباً منتشر خواهد شد».

این مرکز اشاره‌ای به نام افراد دستگیر شده نکرده است.

روز یکشنبه همچنین صدا و سیمای ایران سخنان الهام عرب، یکی از مدل‌های شناخته‌شده در شبکه‌های اجتماعی، در جمع تعدادی از مدیران دادستانی تهران را پخش کرده است.

در این فیلم که به جلسه بازجویی شباهت دارد، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، سؤالاتی را از خانم عرب درباره نحوه کار مدل‌ها در شبکه‌های اجتماعی می پرسد.

دادستان تهران پس از سخنان خانم عرب می‌گوید که «تعداد زیادی از آرایشگاه‌ها و آتلیه‌های عکاسی تحت اشراف سیستم‌های اطلاعاتی و قضایی قرار گرفتند و دستگیری‌های خوبی را در این زمینه داشتیم و صفحات زیادی در اینستاگرام بسته شد».

مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری سپاه پاسداران، روز یکشنبه ۱۰ اسفند ۹۳ نیز با اشاره به اجرای پروژه‌ای به نام «عنکبوت» مدعی شده بود که بر «حدود هشت میلیون لایک» در فیس‌بوک «اشراف» پیدا کرده‌است.

این مرکز در بهمن‌‌ همان سال نیز بدون ذکر نام از دستگیری گردانندگان تعدادی از صفحات فیس‌بوکی خبر داده بود. پس از آن وب‌سایت‌های خبری با انتشار نام این افراد اعلام کردند که آنان در دادگاه اولیه جمعاً به ۱۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۴۵ سال کاهش یافته است.

«اینستاگرام به دنبال تغییر سبک زندگی»

مرکز جرائم سازمان یافته سایبری در گزارش روز یکشنبه خود همچنین مدعی شده است که گردانندگان اینستاگرام به دنبال «تغییر سبک زندگی ایرانی- اسلامی» هستند که نشانه آن «اشغال ۲۰ درصدی فضای این شبکه با موضوعات مدلینگ و ابتذال حرفه‌ای است».

این مرکز همچنین اعلام کرده که «بانک اطلاعاتی دقیق بیش از ۳۰۰ صفحه شاخص در اینستاگرام» از جمله «پست‌ها، دنبال‌کنندگان، دنبال‌شوندگان و لایک‌کنندگان و کامنت‌نویسان» را گردآوری کرده که به گفته این مرکز نشان می‌دهد اغلب «اقدامات فعالان این حوزه کاملاً هوشمند و دارای ساختار شبکه‌ای بوده است».

در سال‌های گذشته و به خصوص پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، نهادهای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی بار‌ها درباره به گفته آنان آثار منفی شبکه‌های اجتماعی هشدار داده‌اند و گزارش‌هایی درباره دستگیری تعدادی از کاربران این شبکه‌ها منتشر شده است.

از جمله محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، خبر داده بود که در شهریور۹۴ جلسه سران سه قوه با حضور رهبر جمهوری اسلامی در رابطه با «خطرات فضای مجازی» برای جوانان، برگزار شده است.

در همین حال آیت‌الله خامنه‌ای روز شنبه از «فضای مجازی» به عنوان «میدان واقعی جنگ» یاد کرده و گفته بود که «روحانیون و طلاب، باید مسلح و آماده وارد عرصه مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند».

XS
SM
MD
LG