لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

دبیرخانه مجمع: ادعای «انهدام گروه تروریستی» مستند به گزارش وزیر اطلاعات بود


دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که سخنان محسن رضایی درباره «انهدام یک گروه تروریستی که قصد انفجار در نماز جمعه تهران را داشتند» مربوط به گزارشی بوده که وزیر اطلاعات در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم روابط عمومی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه ۱۱ مهر، در اطلاعیه خود تأکید کرد که گزارش‌هایی شبیه به سخنان آقای رضایی، طی ماه‌های گذشته توسط مقامات اطلاعاتی و امنیتی به‌ویژه وزیر اطلاعات، «رسانه‌ای» شده بود.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

این نهاد بدون اشاره به جزئیات تأکید کرده که «شکایت و پیگیری‌های حقوقی، علیه رسانه‌های خاطی را حق قانونی خود می‌داند».

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز چهارشنبه هفتم مهرماه، با بیان این که یک تیم تروریستی داعش، چندی پیش وارد ایران شده بود، از قصد این گروه برای انجام عملیات انتحاری در دانشگاه تهران همزمان با برگزاری نماز جمعه خبر داده بود.

با این حال حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی- انتظامی وزارت کشور ایران، روز شنبه دهم مهرماه، این سخنان را تکذیب کرده و گفته بود که «ممکن است در گذشته‌های دور چنین مواردی بوده است، اما گزارش جدیدی در این زمینه نداشتیم».

آقای ذوالفقاری در آذرماه سال گذشته نیز گفته‌های اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره دستگیری سه نفر که قصد بمب‌گذاری در قم، مشهد و تهران را داشته‌اند، را رد کرده بود.

در آن زمان آقای هاشمی رفسنجانی از خنثی شدن سه بمب‌گذاری در شهرهای مشهد، قم و تهران خبر داده، و گفته بود که «اخیراً سه نفر از شرق کشور وارد شده‌اند که قصد داشتند در نماز جمعه، حرم امام رضا و حرم حضرت معصومه بمب‌گذاری کنند».

با این حال او پس از اعلام «صحت نداشتن» این خبر توسط وزارت کشور، واکنشی به آن نشان نداد.

این در حالی است که در آبان سال ۹۴، پس از حملات تروریستی پاریس، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق، خبر داده بود که اطلاعاتی که سرویس اطلاعاتی عراق به آن دست یافته حاکی است سه کشور فرانسه، ایالات متحده، و ایران از جمله کشورهایی هستند که تروریست‌ها قصد دارند آنها هدف حملات تازه قرار دهند.

در مورد احتمال «اقدامات تروریستی» در تهران، اواسط آذرماه فرمانده نیروی زمینی ارتش، اعلام کره بود که «رزمایش ضدتروریستی» این نیرو «متناسب با تهدیدات داعش» در اطراف تهران برگزار می‌شود.

در ماه‌های اخیر نیز مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار از دستگیری تعدادی از اعضای گروه داعش یا افرادی که قصد پیوستن به این گروه را داشتند، و نیز خنثی‌سازی اقدامات آنها خبر داده‌اند.

از جمله وزارت اطلاعات ایران روز ۳۱ خرداد نیز در اطلاعیه‌ای از «خنثی» شدن «چند بمب‌گذاری» طراحی شده از سوی «گروه‌های تکفیری وهابی» در تهران و «چند استان» دیگر و دستگیری تعدادی از افراد در این رابطه خبر داده بود.

پس از آن تلویزیون ایران فیلمی را در این زمینه پخش کرد که در آن گفته شد این افراد از سوی گروه حکومت اسلامی، داعش، «دستور» داشتند در «۵۰ نقطه تهران» حملاتی را ترتیب دهند.

به جز استان‌های مرزی ایران که هر از چندی گزارش‌هایی در مورد «برخورد با عوامل مرتبط با داعش» در آنها منتشر می‌شود، به تازگی استاندار سمنان نیز گفته بود که چند عضو گروه حکومت اسلامی، داعش، در این استان دستگیر شده‌اند و مقداری «مواد منفجره» از آنها کشف شده‌است.

XS
SM
MD
LG