لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

تأکید روحانی و جهانگیری بر پیگیری اقتصاد مقاومتی در دولت


حسن روحانی اعلام کرد که دولت او مصمم است در سال ۹۵ و در «فرصت پسا تحریم» برنامه‌های خود را برای «تحقق اقتصاد مقاومتی»، با «شتاب بیشتری» ادامه دهد و معاون اول او نیز گفت که امسال «باید آثار اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم مشاهده شود».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه هشتم فروردین، در دیدار با مدیران اجرایی کشور اعلام کرد که «رویکرد عملیاتی دولت یازدهم در حوزه اقتصاد، مبتنی بر بندهای اقتصاد مقاومتی بوده و این روند با قدرت بیشتری در فرصت پساتحریم ادامه خواهد یافت».

آقای روحانی تأکید کرد که «اقتصاد مقاومتی با رویکرد درون‌زا و برون‌نگر، اقتصادی توانمند و تأثیرناپذیر از تهدیدات خارجی، اما بهره‌مند از سرمایه و فناوری است».

وی «حمایت از تولید داخلی»، «رونق اقتصادی در همه بخش‌ها همزمان با حفظ روند کاهنده تورم» و« تعامل سازنده با جهان و جذب سرمایه و فناوری‌های نوین به کشور» را از جمله «نکات مورد تأکید در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی» ذکر کرد.

آقای روحانی روز سه‌شنبه سوم فروردین نیز «تعامل سازنده با دنیا» را یکی از «بخش‌های مهم در اقتصاد مقاومتی» دانسته و دو روز پیش از آن نیز گفته بود که «اقتصاد مقاومتی مسیر برنامه‌های اقتصادی دولت است».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مانند سال‌های اخیر، سال ۹۵ را نیز با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کرده است.

وی پیش از این نیز بار‌ها بر «اقتصاد مقاومتی» که برای توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی و به خصوص در دوران تحریم‌ها استفاده می‌شود، تأکید کرده بود.

رهبر ایران روزهای واپسین سال گذشته نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، مبنی بر اینکه «اگر تمام اطراف کشور ما را هم حصار بکشند» این نهاد در ساخت موشک دچار مشکل نمی‌شود، گفته بود «این یعنی پیشرفت».

در مقابل اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز ۲۲ اسفند ۹۴ بدون اشاره مستقیم به سخنان آقای خامنه‌ای گفته بود: «مگر می‌شود امروز در دنیای کنونی در شرایطی محصور باشیم و از محصور بودن‌مان خوشحال باشیم».

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین خواستار پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی شده و برخی از نزدیکان او از جمله حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، خواستار جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای افزایش رشد اقتصادی کشور شده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه نیز در دیدار تعدادی از وزرا و مدیران دولت حسن روحانی گفت که «اقتصاد مقاومتی باعث تقویت پایه‌های کشور و بروز استعدادهای نیروهای داخلی در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود».

او تأکید کرد که برای تحقق «اقتصاد مقاومتی » باید از امکانات و نقدینگی کشور «که در حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است، به منظور راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل استفاده کرد».

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی نرخ تورم روند کاهشی داشته و نسبت به دولت سابق تقریباً نصف شده است. با این حال افزایش نرخ رشد اقتصادی روند یکنواختی نداشته است.

در سال ۹۳ رشد اقتصادی ایران به سه درصد رسید، اما افزایش آن ادامه پیدا نکرد و این رقم در نه ماه اول سال گذشته، هفت دهم درصد بوده است.

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، روز یکشنبه از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست که «برنامه‌ای جامع» برای حل مشکلات واحدهای تولیدی کشور و «رونق بخش تولید» تدوین کند.

آقای جهانگیری تأکید کرد که «در سال ۹۵ باید آثار اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم مشاهده شود».

او پیشتر در روز اول فروردین اعلام کرده بود که «۱۲ برنامه ملی» با هدف «تحقق اقتصاد مقاومتی» تدوین شده است.

XS
SM
MD
LG