لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۱

روحانی: اگر کمک ایران نبود داعش بر دمشق و بغداد پیروز شده بود


رئیس‌جمهور ایران می‌گوید، اگر جمهوری اسلامی به سوریه و عراق در مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش) کمک نمی‌کرد، «امروز به جای یک گروه تروریستی با دولت تروریستی داعش مواجه بودیم».

به گزارش خبرگزاری‌ها، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، روز شنبه چهارم اردیبهشت، در همایشی در تهران گفته است: «ایران زمانی که تروریست‌ها برای سقوط بغداد و دمشق تلاش می‌کردند، به ندای مظلومیت همسایگان خود پاسخ مثبت داد و اگر ایران نبود داعش، یعنی دولت عراق و شام، عملاً تحقق پیدا می‌کرد و آنها هم بر دمشق و هم بر بغداد پیروز می‌شدند».

آقای روحانی افزوده است که در چنان شرایطی «امروز به جای یک گروه تروریستی با دولت تروریستی داعش مواجه بودیم».

در همین روز محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، نیز در مصاحبه با تلویزیون المیادین لبنان گفته است: «اگر ایران در سوریه و عراق با تروریست ها مقابله نمی‌کرد، باید در استان‌های غرب کشور با آنها مبارزه می‌کرد».

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز مهر ماه سال گذشته در مراسم تشییع جنازه حسین همدانی، فرمانده کشته شده سپاه پاسداران در سوریه، تاکید کرده بود که اکنون امنیت ایران «در مرزهای کشورمان محدود نمی‌شود و باید برای حفظ امنیت ایران در سوریه حضور داشت».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در دی ماه ۹۳ در مراسم تشییع پیکر حمید تقوی، فرمانده کشته شده سپاه پاسداران در عراق، گفته بود که «اگر تقوی‌ها در سامرا خون ندهند، ما باید در سیستان، آذربایجان، شیراز و اصفهان خون بدهیم».

«تلاش چندباره داعش برای ارسال گروه‌های تروریستی به ایران»

آن طور که وب‌سایت خبری نسیم گزارش کرده، وزیر اطلاعات ایران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با شبکه المیادین گفته است که گروه داعش «چندین بار» تلاش کرده «گروه‌های تروریستی را به ایران بفرستد».

به گفته آقای علوی، برخی از این گروه‌ها در انتخابات مجلس دهم «هدف قرار گرفتند و علاوه بر آن یک کارگاه بزرگ ساخت مواد منفجره کشف شد».

وزیر اطلاعات روز یکشنبه ۹ اسفند۹۴، نیز از دستگیری یک «عامل تروریستی» در مرزهای جنوب شرق کشور و یک تیم ۴ نفره در مرزهای غرب کشور خبر داده بود که به گفته او قصد انجام عملیات «تروریستی» در ایران همزمان با برگزاری انتخابات مجلس را داشتند.

آقای علوی در آن زمان اشاره‌ای به نام یا گروه خاصی نکرده بود.

پس از آن نیز حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزیر کشور ایران، نیز بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که «چندین جریان تروریستی» برای «خرابکاری» در ایام انتخابات «برنامه‌ریزی» کرده بودند که «پنج گروه» از آن‌ها در دو ماه پایانی سال ۹۴ در شرق، جنوب و جنوب غرب کشور منهدم شدند.

XS
SM
MD
LG