لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

امیدواری روحانی به یافتن «مسیری درست» برای حل مشکل با عربستان


حسن روحانی در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان اعلام کرد که ایران علاقه‌مند به ادامه «تنش» با عربستان سعودی نیست و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک «مسیر درستی» برای حل و فصل مشکلات دو کشور پیدا شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رئیس‌جمهور ایران روز شنبه هفتم فروردین، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد گفت که ایران «همواره» به کشورهایی که تلاش کرده‌اند به حل «تنش» بین دو کشور کمک کنند، از جمله کشور پاکستان، «پاسخ مثبت» داده است.

محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، روز ۲۹ دی ماه ۹۴ در سفر به تهران و دیدار با رئیس‌جمهور ایران، پیشنهاد میانجی‌گری برای کاهش تنش میان این ایران و عربستان را مطرح کرده و گفته بود که هر دو کشور از این موضوع استقبال کرده‌اند.

روابط میان عربستان سعودی و ایران در سال‌های گذشته بحرانی بوده، اما پس از آنکه روز ۱۲ دی‌ماه ۹۴ صدها نفر در اعتراض به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه، سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران را تخریب کرده و به آتش کشیدند، ریاض تمام روابط خود با تهران را قطع کرد.

درگیری‌ها در یمن و سوریه از جمله زمینه‌های اصلی تیره شدن روابط دو کشور در سال‌های گذشته بوده است.

در همین حال آقای روحانی ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس در سوریه «شرایط لازم را برای ادامه گفت‌وگوها میان دولت سوریه و معارضان فراهم کند تا این گفت‌وگوها بتواند مبنایی برای برگزاری انتخابات آتی سوریه باشد».

گفته‌های رئیس‌جمهور ایران درحالی بیان شده که پیش از این کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، باقی ماندن بشار اسد تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در قدرت را «خط قرمز» جمهوری اسلامی اعلام کرده بود.

دوره کنونی ریاست جمهوری بشار اسد تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

آقای روحانی در این مصاحبه همچنین گفت که ایران به تعهدات خود در احداث «خط لوله صلح» عمل کرده اما پاکستان اعلام کرده که به دلیل تحریم‌ها نتوانسته به تعهدات خود در این باره عمل کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن تحریم‌های غرب علیه ایران، پاکستان بتواند «هر چه سریع‌تر» سهم خود از این پروژه را انجام دهد.

«خط لوله صلح» که قرار است کار گازرسانی از ایران به پاکستان را انجام دهد، یکی از محورهای گفت‌وگو بین سران دو کشور در سال‌های گذشته بوده‌ است.

بر اساس قرارداد امضا شده بین دو کشور، بنا بود که این خط لوله در پایان ماه دسامبر ۲۰۱۴ به بهره‌برداری برسد اما همچنان نیمه‌تمام باقی مانده‌ است و مقامات ایرانی دلیل این امر را «عدم پایبندی پاکستان به تعهدات خود» عنوان کرده‌اند.

به گفته خبرگزاری ایسنا، ایران تاکنون ۹۰۰ کیلومتر از این خط لوله را در خاک خود احداث کرده، اما پاکستان به دلیل مشکلات مالی تاکنون نتوانسته این پروژه را پیش ببرد.

نواز شریف پیش از این وعده داده بود که به وضعیت این خط لوله رسیدگی کند.

با این حال بر اساس گزارش‌ها کمک بلاعوض یک‌ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری دولت عربستان به دولت آقای شریف از جمله عواملی است که سبب شده این پروژه به شکل غیررسمی منتقی تلقی شود.

درخواست روحانی برای مقابله پاکستان با «اخلال‌گران مرزی»

رئیس‌جمهور ایران در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان نیز گفت: «اراده جدی‌تر و قوی‌تر پاکستان در برابر کسانی که قصد اخلال در مرزهای مشترک ما را دارند، این مناطق را به مرز همکاری و امنیت تبدیل می‌کند».

به گفته خبرگزاری ایرنا، راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان، نیزدراین دیدار اعلام کرد که «به‌زودی شاهد تحول اساسی در امنیت مرزهای ایران و پاکستان خواهیم بود» و «اجازه نخواهیم داد از خاک پاکستان اقدامی علیه ایران انجام گیرد».

آقای روحانی پیش از سفر به پاکستان نیز خواستار آن شده بود که موافقتنامه امنیتی که پیش از این بین دو کشور امضا شده است، «عملیاتی و اجرایی شود» تا ایران بتواند امنیت مرزهای خود در استان سیستان و بلوچستان را «بهتر» تأمین کند.

مقام‌های نظامی و امنیتی ایران در سال‌‌های اخیر از اسلامآباد به دلیل آنچه، «تعلل» در تأمین امنیت مرزهای مشترک می‌خوانند، انتقاد کرده‌اند.

نخست‌وزیر پاکستان روز ۲۹ دی ماه ۹۴ در سفر به تهران از «مصمم بودن» این کشور برای همکاری با ایران در مقابله با گروه جیش‌العدل از گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی، سخن گفته بود.

رئیس‌جمهور ایران که روز جمعه و با استقبال نخست‌وزیر پاکستان وارد اسلام‌آباد شده بود، عصر روز شنبه با بدرقه ممنون حسین، همتای پاکستانی خود، پایتخت این کشور را به مقصد تهران ترک کرد.

سفر آقای روحانی به پاکستان اولین دیدار رسمی یک رئیس‌جمهور ایران از پاکستان در ۱۴ سال گذشته است.

در این سفر شش سند همکاری در زمینه‌های اقتصادی، دیپلماتیک و پزشکی بین مقامات دو کشور امضا شد.

وزیران خارجه، کشور، نفت، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و بهداشت و همچنین رئیس بانک مرکزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و استاندار سیستان و بلوچستان، آقای روحانی را در سفر به پاکستان همراهی می‌کردند.

XS
SM
MD
LG