لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

واکنش روحانی به رد صلاحیت‌ها: از همه اختیاراتم استفاده می‌کنم


در حالی که گروه‌های اصلاح‌طلب می‌گویند، تنها یک درصد از کاندیداهای آنها تأیید صلاحیت شده‌اند، رئیس‌جمهور ایران در واکنش به تأیید نشدن صلاحیت بیش از نیمی از داوطلبان انتخابات مجلس اعلام کرد که از «همه اختیارات» خود در این باره استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی، روز یکشنبه ۲۷ دی، در انتهای نشست خبری خود درباره روند اجرای برجام در پاسخ به سؤالی درباره «آمار بالای» رد صلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات مجلس دهم به شوخی گفت که «در داخل هم باید مدل برجام را اجرا کنیم.».

وی با اشاره به اینکه اطلاعات اولیه‌ای که به او درباره رد صلاحیت کاندیدا‌ها داده شده، «خوشحال‌کننده نبود» ابراز امیدواری کرد که شورای نگهبان «این دغدغه خاطر را حل کند و نگذارد دلواپسی‌ای در کشور به وجود بیاید».

رد صلاحیت گسترده داوطلبان نمایندگی مجلس/ گزارش وحید پوراستاد
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:10 0:00
لینک مستقیم

آقای روحانی تأکید کرد که او نیز به عنوان رئیس‌جمهور از «همه اختیارات» خود در این زمینه استفاده خواهد کرد.

در حالی که هیئت‌های اجرایی وابسته به وزارت کشور، ۱۰ هزار و ۹۵۴ کاندیدا را تأیید صلاحیت و ۸۱۴ کاندیدا یعنی حدود هفت درصد از کاندیدها را رد صلاحیت کرده بودند، به گفته نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی مستعفی شورای نگهبان، تنها صلاحیت «قریب به ۴۰ درصد» از کاندیداها توسط هیئت‌های نظارت، وابسته به شورای نگهبان، تأیید شده است.

خبرگزاری صدا و سیما نیز روز شنبه خبر داده بود که صلاحیت «حدود ۴۲ درصد» از کاندیداهای انتخابات مجلس دهم تأیید شده، صلاحیت «حدود ۳۰ درصد» از کاندیدا‌ها «احراز» نشده و حدود «۲۵ درصد» از کاندیدا‌ها نیز رد صلاحیت شده‌اند.

استاندار تهران: باید کسی وجود داشته باشد که مردم به او رای دهند

براساس گزارشها،آمار رد صلاحیت شدگان در شهرهای بزرگ بیشتر از دیگر حوزه های انتخابیه است.

در همین حال هادی پژوهش، رئیس ستاد انتخابات استان فارس، خبر داد که صلاحیت «حدود ۷۳ درصد» از کاندیدا‌ها از سوی هیات نظارت شورای نگهبان در این استان «احراز نشده است» که شیراز بیشترین تعداد رد صلاحیت‌ها را دارد.

همچنین در استان تهران از بین ۲ هزار و ۲۹۹ کاندیدای تأیید شده از سوی هیات اجرایی، هزار و ۷۰۰نفر از سوی هیات نظارت رد صلاحیت و ۷۶۰ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند.

در همین حال حسین هاشمی، استاندار تهران، روز یکشنبه گفت که «به شخصه این میزان رد صلاحیت‌ها را انتظار نداشتم .»

وی با اشاره به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی مبنی براینکه «کسانی که نظام را قبول ندارند» نیز در انتخابات شرکت کنند، افزود: «اما باید کسی وجود داشته باشد که مردم به او رأی دهند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح شنبه ۱۹ دی، از «همه» و از جمله «کسانی که نظام را قبول ندارند» خواسته بود تا «برای حفظ اعتبار کشور» در انتخابات آتی شرکت کنند.

«تنها یک درصد» کاندیدا‌های اصلاح طلب تأیید صلاحیت شده‌اند

در همین حال رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که اکثر کاندیداهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند و در برخی از شهرها هیچ کاندیدای اصلاح طلبی وجود ندارد.

از جمله حسین مرعشی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، گفته است که از بین سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب «تنها ۳۰ نفر» یعنی «تنها یک درصد» کاندیدا‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند.

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، نیز در مصاحبه با وب‌سایت جماران گفت که محمدرضا عارف، علیرضا محجوب، مصطفی کواکبیان و سهیلا جلودار‌زاده، تنها کسانی هستند که از فهرست اصلاح‌طلبان در تهران تأیید شده‌اند.

براساس گزارش‌ها، صلاحیت محسن و فاطمه هاشمی، فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و مرتضی اشراقی، نوه آیت الله خمینی، نیز تأیید نشده است.

در این زمینه فاطمه هاشمی خبر داد که رد صلاحیتش به صورت تلفنی به او اطلاع داده شده است.

وی در واکنش به گزارش‌ها درباره انصراف محسن هاشمی گفت که برادرش با وجود «فشارهای زیادی» که برای انصراف دادن به او وارد شده، انصراف نداده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محسن مهرعلیزاده، محمدجواد حق‌شناس، الیاس حضرتی، محمود میرلوحی، رسول منتجب‌نیا، محسن رهامی، فاطمه مقیمی و مجید فراهانی از جمله دیگر کاندیداهای اصلاح طلب رد صلاحیت شده در شهر تهران هستند.

به گفته این خبرگزاری در استان خراسان رضوی نیز «همه چهره‌های اصلاح‌طلب» از جمله غلامرضا انصاری، عضو فعلی شورای شهر تهران، ابراهیم اصغرزاده نماینده پیشین مجلس و حسن رسولی، استاندار پیشین خراسان تایید صلاحیت نشده‌اند.

براساس این گزارش، محمدعلی کریمی استاندار سابق کرمان، ابراهیم جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، محمد دادفر نماینده پیشین بوشهر درمجلس، علی‌محمد غریبانی و ولی آذروش نمایندگان سابق اردبیل و شکور اکبر‌نژاد و اکبر اعلمی، نمایندگان سابق تبریز در مجلس نیز رد صلاحیت شده‌اند.

«حدود۵۰ نماینده» مجلس نهم تأیید صلاحیت نشدند

در این میان وب‌سایت روزنامه ایران نیز خبر داده است که «حدود ۵۰ نماینده» مجلس نهم رد صلاحیت شده‌اند و علی لاریجانی، رئیس مجلس، در دیدار با برخی نمایندگان، با مشاهده نام برخی نمایندگان در لیست رد صلاحیت‌شده‌ها «اظهار تعجب» کرده است.

کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده اردبیل، غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت، صفر نعیمی‌رز نماینده آستارا، محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان، جواد هروی نماینده قائنات، رسلان فتحی‌پور نماینده کلیبر از جمله نمایندگانی هستند که صلاحیت آنها رد شده است.

وب‌سایت‌های خبری همچنین از رد صلاحیت علی مطهری، نماینده تهران، خبر داده بودند اما آقای مطهری اعلام کرده که تاکنون در این باره تماسی با وی گرفته نشده است.

به گفته روزنامه ایران، صلاحیت حمید رسایی، عضو جبهه پایداری، که از سوی هیئت‌های اجرایی وابسته به وزارت کشور، رد شده بود، نیز توسط هیئت‌های نظارت وابسته به شورای نگهبان، رد شده است.

رد صلاحیت‌شدگان تا روز سه‌شنبه برای اعتراض به رد صلاحیت خود فرصت دارند، و پس آن شورای نگهبان برای بررسی اعتراض‌ها و اعلام نظر دوباره، حدود ۲۰ روز فرصت خواهد داشت.

در صورت تغییر نکردن رقم کاندیداهای تأیید صلاحیت شده در مرحله بررسی اعتراض‌ها، انتخابات مجلس دهم بیشترین نسبت رد صلاحیت را به نسبت دوره‌های پیشین خواهد داشت.

در انتخابات مجلس اول ۴۶ درصد، در انتخابات مجلس دوم ۲۰ درصد، در انتخابات مجلس سوم ۱۹ درصد، در انتخابات مجلس چهارم ۵. ۲۸ درصد، در انتخابات مجلس پنجم ۳۹ درصد، در انتخابات مجلس ششم ۲۶ درصد، در انتخابات مجلس هفتم ۴۴ درصد، در انتخابات مجلس هشتم ۵. ۳۷ درصد و در انتخابات مجلس نهم ۳۵ درصد از کاندیدا‌ها رد صلاحیت شده بودند.

XS
SM
MD
LG