لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

روحانی: تازه‌کاران در برابر ایران با احترام و تکریم سخن بگویند


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی اختتامیه راهپیمایی روز ۲۲ بهمن گفت که در منطقه و آمریکا «تازه‌کاران» قدرت را در دست گرفته‌اند، اما باید بدانند که «در برابر ملت ایران باید با احترام و تکریم سخن بگویند».

حسن روحانی در سالگرد پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ همچنین اعلام کرد که «با پیروی از مقام معظم رهبری در پی اجماع، آشتی و انسجام ملی هستیم».

شهرهای مختلف ایران روز جمعه شاهد برگزاری راهپیمایی دولتی ۲۲ بهمن بود و در تهران هم همچون هر سال رئیس‌جمهور ایران سخنران این مراسم بود.

او اضافه کرد: «کسی که ملت و نیروهای مسلح ما را تهدید می‌کند، بداند ملت ما یکپارچه و آگاه است و در برابر بدخواهان ایستادگی خواهد کرد».

رئیس‌جمهور ایران پیش از سخنرانی خود نیز در مصاحبه کوتاهی با خبرنگاران، راهپیمایی ۲۲ بهمن را به گفته او «نمایش اقتدار ملی» و «پاسخ حرف‌های نادرست سردمداران جدید کاخ سفید» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او اضافه کرد: «مردم با حضور خود به جهان به دنیا اعلام می‌کنند که باید به ملت ایران با زبان احترام و تکریم سخن بگویند و زبان قلدری و تهدید را به کار نبرند».

آقای روحانی تأکید کرد: «ملت ایران در طول ۳۸ سال گذشته نشان دادند که هر کس با زبان تهدید با این ملت سخن بگوید، ملت ایران او را پشیمان خواهد کرد».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز سه شنبه ۱۹ بهمن، گفته بود که مردم ایران روز ۲۲ بهمن «پاسخ تهدیدهای رئیس‌جمهور آمریکا را خواهند داد».

از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا، به ویژه پس از آنکه ایران روز دهم بهمن دست به آزمایش موشکی بالیستیک زد، جنگ لفظی میان دو طرف تشدید شده است.

آقای ترامپ در این زمینه به دفعات به ایران هشدار داده است که «با آتش بازی نکند».

رئیس‌‌جمهور آمریکا روز ۱۷ بهمن در مصاحبه با با شبکه خبری «فاکس»، ضمن انتقاد مجدد از توافق اتمی با تهران، گفته بود که حکومت ایران از آن زمان به بعد «گستاخ‌تر» شده و به ایالات متحده «کاملاً بی‌احترامی» می‌کند.

مشاور امنیت ملی آقای ترامپ نیز هفته پیش در بیانیه‌ای تأکید کرده بود که دولت آمریکا دیگر اقدامات تحریک‌آمیز ایران را که تهدیدی برای منافع آمریکا هستند، تحمل نخواهد کرد، و «روزهای چشم‌پوشی بر اقدامات خصمانه وتهاجمی ایران در قبال آمریکا و جامعه بین‌المللی به پایان رسیده است».

«ایران به دنبال دخالت در امور دیگران نیست»

رئیس‌جمهور ایران شامگاه پنجشنبه ۲۱ بهمن، نیز در دیدار با سفرای کشورهای خارجی در تهران گفت که جمهوری اسلامی «قصد مداخله در امور داخلی سایر کشورها را ندارد» و قدرت نظامی ایران «صرفاً‌ برای دفاع از کشور است».

او تأکید کرد که «ایران‌هراسی هیچ پایه و اساسی نداشته و تاریخ اثبات کرد که این توهمات کاملاً بی‌اساس است».

به گفته آقای روحانی، یکی از موضوعاتی که با هدف «ایران‌هراسی» در منطقه و جهان تبلیغ شده، این بوده که «ایرانی‌ها قصد دارند، انقلاب خود را به سایر کشورها صادر کنند تا رژیم‌های مستقر در کشورهای منطقه را متزلزل کنند».

او اضافه کرد: «با گذشت زمان مشخص شد که این موضوع دروغ است و ایران قصد مداخله در امور داخلی دیگران را ندارد».

سخنان حسن روحانی در حالی بیان می‌شود که آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی و برخی از مقامات ایران به شدت در مورد صدور انقلاب اسلامی تاکید کردند. آیت الله خمینی در این مورد گفته بود «ما باید در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنیم و تفکر اینکه ما انقلاب مان را صادر نمى‏کنیم کنار بگذاریم؛... اگر ما در محیطى دربسته بمانیم قطعاً با شکست مواجه خواهیم شد.»

در چند دهه اخیر جمهوری اسلامی به ویژه از سوی همسایگان جنوبی‌اش در منطقه خلیج فارس، متهم است که به دنبال صدور انقلاب اسلامی به کشورهای دیگر و دخالت در امور داخلی آنهاست، و آنها بارها ایران ترغیب کرده‌اند که در رویکرد خود تجدید نظر کند.

در تازه‌ترین مورد نور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی، از جمهوری اسلامی خواسته بود که «رویکرد خود را تغییر دهد و برای صدور انقلاب و مداخله در امور کشورهای عرب منطقه تلاش نکند».

انتقاداتی که از سوی بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، «بی‌اساس و نابجا» توصیف شد.

جمهوری اسلامی ایران از سال‌های اولیه انقلاب با شعارهایی چون «صدور انقلاب» از برخی گروه‌های مسلح در خاورمیانه حمایت می‌کند که مشهورترین آنها، گروه حزب‌الله لبنان و در سال‌های اخیر، حوثی‌ها در یمن است.

در سال‌های اخیر فعالیت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق و یمن افزایش یافته است.

در همین حال منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله فرمانده کل سپاه پاسداران در سال‌های گذشته بارها از «صدور انقلاب اسلامی» سخن گفته اند.

محمدعلی جعفری روز شنبه چهارم دی «صدور انقلاب اسلامی» و «بیداری اسلامی در منطقه و جهان» را از جمله دیگر «دستاوردهای انقلاب اسلامی» دانسته بود.

او روز ۱۴ اردیبهشت ۹۴ با ذکر این که «در حال حرکت به سوی یک تمدن بزرگ اسلامی هستیم»، وضعیت صدور انقلاب اسلامی در خارج از ایران را «بسیار مطلوب» دانسته و گفته بود که انقلاب «احتیاج به پیشرفت سریع‌تر» در داخل ایران دارد.

XS
SM
MD
LG