لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

موشک‌های کروز روسیه از مدیترانه مواضعی را در سوریه هدف قرار دادند


تصویر منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه از شلیک موشک‌های کروز از کشتی‌های روسیه در مدیترانه
تصویر منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه از شلیک موشک‌های کروز از کشتی‌های روسیه در مدیترانه

کشتی‌های روسی مستقر در شرق مدیترانه، روز جمعه در اقدامی که «بخشی از عملیات مشترک نیروی دریایی و نیروی هوافضای روسیه» توصیف شده، با استفاده از موشک‌های کروز مواضعی را در سوریه هدف قرار دادند.

روز جمعه ۲۹ مرداد، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت که دو کشتی روسیه مستقر در شرق مدیترانه سه موشک کروز دوربرد، موسوم به کالیبر، را به سمت مواضع «شعبه‌ای از القاعده در سوریه» که پیشتر با نام جبهه النصره فعال بود، شلیک کرده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، این موشک‌ها یک مرکز فرماندهی و یک اردوگاه نظامی در شهرک دارالعزه، و نیز یک تأسیسات ساخت مین و سلاح در استان حلب را هدف قرار داده‌اند.

جبهه النصره تا چندی پیش به عنوان شعبه‌ای از القاعده در سوریه فعال بود، اما به تازگی با اعلام جدایی از القاعده، اعلام کرد که در قالب تشکیلات جدیدی به نام «فتح الشام» بازسازی شده است.

هم ایران و هم ایالات متحده این تغییر نام را تبلیغاتی ارزیابی کرده‌اند و گفته‌اند که همچنان این گروه را به عنوان «گروهی تروریستی» ارزیابی می‌کنند.

اقدام روسیه به شلیک موشک کروز از دریای مدیترانه در حالی است که ناوهای جنگی این کشور پیش از این هم از دریای مدیترانه و دریای خرز، اهدافی را در سوریه هدف قرار داده بودند.

علاوه بر این جنگنده‌های روسیه نیز به تازگی با استفاده از پایگاه هوایی نوژه در غرب ایران، و نیز فضای عراق، مواضعی را در سوریه هدف قرار داده‌اند که این اقدام واکنش‌های متفاوتی را در ایران و در خارج از ایران به دنبال داشته است.

در ایران در حالی که مقام‌هایی از جمله دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس مجلس از این موضوع به عنوان همکاری راهبردی با روسیه یاد کرده‌اند، برخی از نمایندگان مجلس با استناد به اصل ۱۴۶ قانون اساسی در مورد ممنوعیت استقرار پایگاه نظامی خارجی در کشور، خواستار جلسه‌ای غیرعلنی برای «بررسی صدور مجوز استفاده ارتش روسیه از خاک ایران» شده‌اند.

آمریکا استفاده روسیه از حریم ایران برای حملات به سوریه را احتمالاً ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌داند، اما روسیه این موضوع را رد کرده است. [بیشتر بخوانید: پیچیدگی‌های بررسی احتمال نقض قطعنامه ۲۲۳۱]

در این میان یک کارشناس نظامی روسیه در گفت‌وگو با اینترفکس، پرتاب موشک‌های کروز از مدیترانه و پرواز جنگنده‌های روسیه از ایران را بخشی از عملیات مشترک نیروی دریایی و نیروی هوافضای روسیه علیه «مراکز تروریستی» در سوریه توصیف کرده است.

میخائیل خوداریونوک، به این خبرگزاری روسیه گفته است که «با احتمال زیاد می‌توان حدس زد که این موضوع تنها آغاز عملیات مشترک نیروی دریایی و نیروی هوافضای روسیه برای حملات مؤثر به مواضع داعش است».

او همچنین پیش‌بینی کرد که ناوگان روسیه در دریای خزر هم به زودی به این «عملیات مشترک» خواهد پیوست، چرا که به عقیده او «احتمالاً تصادفی نیست که این ناوگان به تازگی برای رزمایشی راهی جنوب آب‌های خزر شده است».

این کارشناس نظامی همچنین پیش‌بینی کرده که علاوه بر پایگاه‌های نوژه در همدان و پایگاه موزدوک در اوستیای شمالی، روسیه از پایگاه هوایی انگلس در ساراتوف نیز بهره خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG