لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

کارنامه یک‌ساله سینمایی دولت روحانی؛ رونق یا رکود؟


یک سالگی آغاز به کار دولت حسن روحانی در ایران، بهانه‌ای برای بررسی عملکرد این دولت در حوزه‌های مختلف سیاسی – اجتماعی و فرهنگی در هفته گذشته بود. وضعیت سینمای ایران در یک سال اخیر نیز یکی از مهم‌ترین محورهای ارزیابی عملکرد مدیران فرهنگی دولت آقای روحانی محسوب می‌شود.

سینمایی که بخش عمده‌ای از دست اندرکارانش از حامیان اصلی حسن روحانی در زمان انتخابات بودند و پس از آن نیز همواره از آنچه بازگشت فضای امید به کارشان می خواندند، صحبت می‌کردند.

کارنامه یک‌ساله سینمایی دولت روحانی؛ رونق یا رکود؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:03 0:00
لینک مستقیم

در یک سال اخیر بازگشایی خانه سینما به عنوان نهاد اصلی صنفی سینماگران ایرانی مهم‌ترین اقدام عملی مدیران سینمایی در همراهی با سینماگران محسوب می‌شود. پس از آن، صدور پروانه نمایش برای تعدادی از فیلم‌های توقیف شده دولت محمود احمدی‌نژاد و اکران تعدادی از فیلم‌های با مضامین حساسیت برانگیز در جشنواره فیلم فجر گذشته دیگر اقدام مهم مدیران سینمایی ارزیابی شد اما پس از آن بسیاری از این فیلم‌ها از جمله «عصبانی نیستم»، «رستاخیز» و «قصه‌ها» هنوز فرصت اکران عمومی را پیدا نکرده‌اند.

بر همین اساس هستند سینماگرانی که می‌گویند در وضعیت فعالیتشان تغییری پیش نیامده است. یکی از این سینماگران، داریوش مهرجویی فیلمساز شناخته شده سینمای ایران است که می‌گوید چندان برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت ارشاد را دنبال نمی‌کند، اما تغییری در شرایط کلی سینما احساس نمی‌کند:

«سیستمی است که مثل سابق است و به نظر من هیچ فرقی نکرده. یعنی حتی از نظر میزان سانسور هم مثل اینکه چندان فرقی نکرده. البته من زیاد وارد نیستم و نمی‌توانم در این زمینه نظر خاصی بدهم.»

داریوش مهرجویی می‌گوید چندان برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت ارشاد را دنبال نمی‌کند، اما تغییری در شرایط کلی سینما احساس نمی‌کند
داریوش مهرجویی می‌گوید چندان برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت ارشاد را دنبال نمی‌کند، اما تغییری در شرایط کلی سینما احساس نمی‌کند

ایجاد تغییراتی در اعضای شوراهای مهم نظارتی از جمله شوراهای صدور پروانه نمایش و ساخت از دیگر تحولات مهم سینمای ایران در یک سال گذشته بود. تغییراتی که پیش‌بینی می‌شد از میزان سخت‌گیری‌های نظارتی در سینما بکاهد با این همه آقای مهرجویی می‌گوید برخورد این شوراها با فیلمنامه‌های او تغییر چندانی نکرده است:

«بهتر برخورد نکردند و به همان شکل نگه داشته‌اند.»

اما همه سینماگران مانند داریوش مهرجویی از تغییر نکردن فضای سینما صحبت نمی‌کنند. علیرضا داودنژاد سازنده فیلم‌هایی چون «نیاز»، «مصائب شیرین» و «کلاس هنرپیشگی» می‌گوید سیاست‌های حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نشانه‌هایی از بازگشت رونق به تولید فیلم را دارد:

«عملکرد آقای ایوبی را مثبت ارزیابی می‌کنم. به خصوص این دفترچه سیاست‌هایش خیلی نکات مثبتی دارد و این امید را ایجاد می‌کند که تولید رونق و جریان پیدا کند و سینما از حالت رکود خارج شود. »

از نگاه علیرضا داودنژاد، سیاست‌های سازمان سینمایی نشانه‌هایی از بازگشت رونق به تولید فیلم را دارد
از نگاه علیرضا داودنژاد، سیاست‌های سازمان سینمایی نشانه‌هایی از بازگشت رونق به تولید فیلم را دارد

با وجود امیدواری نسبت به رونق گرفتن ساخت فیلم، اما همچنان موضوع به نمایش درنیامدن فیلم‌های پروانه نمایش گرفته از مهم‌ترین دلمشغولی‌های سینماگران است. علیرضا داودنژاد هم می‌گوید امیدوار است این فیلم‌ها به نمایش درآیند:

«به هر حال این از نکاتی است که انتظار می‌رود حتماً حل شود. من در مجموع برآیند وضعیت را به شما عرض کردم، ولی بالاخره همیشه ضعف و قوت‌هایی در کنار هم هست. در مورد بعضی از فیلم‌ها، چشم انتظار هستم که مشکلات‌شان حل شود و بتوانند اکران شوند ولی از نحوه صدور پروانه ساخت و مانند آن به نظر می‌آید که سینما کلاً به سمت خارج شدن از رکود می‌رود.»

در اکران سینماها با فاصله گرفتن از روزهای تعطیل عید فطر، فیلم «کلاشینکف» همچنان پرفروش‌ترین فیلم در تهران است. این فیلم به تدریج در حال کنار زدن فیلم «ردکارپت» است. مجموع فروش فیلم «ردکارپت» در تهران به یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان رسیده است. قرار است از هفته‌های آینده قسمت دوم فیلم عروسکی «شهر موش‌ها» که به تازگی پروانه نمایش گرفته به جای این فیلم اکران شود.

سینمای جهان؛ ورود اف بی آی به موضوع «بی مصرف‌ها»

انتشار نسخه با کیفیت و کاملی از قسمت سوم سری فیلم‌های «بی‌مصرف‌ها» در اینترنت سه هفته قبل از آغاز اکران رسمی‌اش، صنعت سینمای آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.

این نسخه که مشخص نیست از چه طریقی به بیرون درز کرده، باعث شده حالا پای نهادهایی چون اف بی آی به موضع دانلود غیر قانونی فیلم‌ها باز شود و از سوی دیگر کپانی لاینزگیت تولیدکننده فیلم را هم در آستانه ضرری قابل توجه قرار داده است.

«بی‌مصرف‌های ۳» به کارگردانی پاتریک هیوز تازه‌ترین ماجرای گروهی از کهنه سربازان بازنشسته است که برای مأموریتی تازه دور هم جمع می‌شوند. تعدادی از ستارگان سابق فیلم‌های اکشن از جمله سیلوستر استالونه، آرنولد شوارتزنگر، جت لی، هریسون فورد، مل گیبسون و آنتونیو باندارس از جمله بازیگران این قسمت تازه هستند.

در اکران سینماهای آمریکای شمالی، «نگهبانان کهکشان» تازه‌ترین اقتباس سینمایی از یکی از داستان‌های کمیک کمپانی مارول مطابق پیش بینی‌ها پرفروش‌ترین فیلم هفته شد.

هرچند فروش ۹۴ میلیون دلاری این تولید مارول - دیزنی بیش از انتظارها بود و باعث شد تا نگهبانان کهکشان علاوه بر شکستن رکورد بهترین فروش یک فیلم در ماه آگوست، پس از «ترنسفورمرها» و «کاپیتان آمریکا» هم بهترین افتتاحیه فروش یک فیلم در سال ۲۰۱۴ را بدست آورد. این فیلم نیمه زنده ساخته جیمز گان است و کریس پَرِت و زوئی سالدانا بازیگران اصلی‌اش هستند.

فروش جهانی فیلم هم با ۱۶۰ میلیون دلار، نوید تولد سری فیلم‌های پولساز دیگری را برای مارول می‌دهد. داستان فیلم درباره تلاش گروهی از انسان‌ها و موجودات دیگر برای نجات کهکشان است.

«لوسی» ساخته تازه لوک بسون با ۱۸ میلیون دلار فروش در رده دوم قرار گرفت. این اکشن خیالیِ زن-محور پس از دو هفته اکران مجموع فروشش را به نزدیک به ۸۰ میلیون دلار رسانده است.

پس از این فیلم، اثر زندگی نامه‌ای «بلند شو» با ۱۳ میلیون دلار فروش قرار گرفت. این فیلم داستان زندگی جیمز براون خواننده افسانه‌ای سبک موسیقی سول را روایت می‌کند. تِت تیلور سازنده فیلم تحسین‌شده «خدمتکار» کارگردان این فیلم است که در آن چادویک بوسمن نقش جیمز براون را بازی می‌کند.

فیلم‌های «هرکول» با ۱۱ و «طلوع سیاره میمون‌ها» با حدود ۹ میلیون دلار فروش در رده‌های چهارم و پنجم قرار گرفتند.

تئاتر ایران؛ شلوغی سالن‌های نمایش

نمایش «دورهمی زنان شکسپیر» تازه ترین نمایشی است که در هفته‌های اخیر به جمع نمایش‌های خبرساز تالارهای نمایشی تهران پیوسته است.

این نمایش کار تازه بهاره رهنما بازیگر سینما و تلویزیون ایران است که در آن خود او در کنار مهناز افشار، سحر دولتشاهی و بهنوش بختیاری از جمله بازیگرانش هستند.

خانم رهنما همچنین همزمان بازیگر نمایش دیگری به نام «آرسنیک و تور کهنه» به کارگردانی حسین پارسایی است که آن هم در تماشاخنه ایرانشهر به روی صحنه رفته و پژمان جمشیدی فوتبالیست سابق و بازیگر اخیر تلویزیون به عنوان نخستین فعالیت تئاتری‌اش از جمله بازیگران این نمایش است.

در مجموعه تئاترشهر هم نمایش «ترانه‌های محلی» کار تازه محمد رحمانیان مطابق پیش بینی‌ها از زمان شروع اجرایش از جمله اجراهای پرفروش این روزهاست.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG