لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

سینمای جهان در سال ۲۰۱۳؛ «ثروت بین فیلم‌های مختلف تقسیم شد»


رابرت داونی، بازیگر نقش اول فیلم مرد آهنی؛ پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۳
رابرت داونی، بازیگر نقش اول فیلم مرد آهنی؛ پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۱۳
در فاصله چند روز مانده به پایان سال ۲۰۱۳ میلادی، با مروری بر رویدادها و اتفاقات سالی که آخرین روزهایش را پشت سر می‌گذاریم، می‌توان از سال به نسبت موفق دیگری برای صنعت سینما در دنیا صحبت کنیم.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:51 0:00
لینک مستقیم

از نظر اقتصادی روند فروش فیلم‌ها امسال هم قابل قبول بود و ۱۰ فیلم توانستند در بازار جهانی فروشی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار داشته باشند.

فیلم مرد آهنی ۳ هم فروش خود را از مرز یک میلیارد دلار در کل دنیا گذراند و توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را کسب کند. پس از این فیلم انیمیشن من نفرت انگیز ۲ و قسمت ششم سری فیلم‌های سریع و آتشین به ترتیب با ۹۱۰ و ۷۹۰ میلیون دلار فروش در کل دنیا در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

از منظر کیفی نیز ادامه روند بهبود سطح پرداخت و ساخت فیلم‌ها و توجه سینماگران به مضامین مختلف نکته‌ای بود که در نوشته‌ها و گفته‌های کارشناسان مختلف در ارزیابی فیلم‌های ۲۰۱۳ به چشم می‌خورد.

آرمین میلادی فیلم‌ساز و نویسنده سینمایی ساکن استرالیا، نیز در مروری بر فیلم‌های مهم امسال سینمای دنیا با تأیید بهبود روند کیفی فیلم‌ها می‌گوید:
«سال ۲۰۱۳، سال خیلی خوبی برای سینما بود. شاید در یک دهه اخیر، این تعداد فیلم‌هایی که خوب بودند از نقاط مختلف دنیا نداشتیم. حالا به هر دلیل بوده، اتفاق بسیار فرخنده‌ای است. تعداد فیلم‌هایی که از آمریکا بیرون آمدند، به ویژه سینمای مستقل آمریکا خیلی زیاد است. فیلم‌هایی مانند ۱۲ سال بردگی، قبل از نیمه شب، فرانسیس ها، کاپیتان فیلیپس، و همین طور فیلم جدید جیم جارموش فقط عاشقان زنده می‌مانند، فیلم‌هایی هستند که در سینمای آمریکا امسال مطرح بودند. این تأثیر را می‌بینیم که فیلم‌هایی که حتی تجاری‌تر هستند، خیلی خوش‌ساخت‌تر شدند. داستان‌های خیلی قوی‌تری در این فیلم‌ها می‌بینیم. دو نمونه‌اش فیلم مرد آهنی ۳، و همین طور فیلم جدید سوپرمن، مردی از آهن. همین طور در سینمای اروپا امسال فیلم‌های خوبی داشتیم. شاید بارزترین نمونه‌اش فیلم آبی گرم‌ترین رنگ است بود که امسال جایزه نخل طلایی فستیوال کن را برد و همین طور فیلم عمر که کاندیدای اسکار و گلدن گلوب هستند. همین طور فیلم‌های مستندی که امسال دیدیم، فیلم عملِ کشتن ساخته جاشوا اوپنهایمر از کشور دانمارک یکی از فیلم‌هایی‌است که خیلی سر و صدا کرده و بحث برانگیز شده. بنابراین در فیلم‌هایی که امسال دیدیم خیلی جالب است که فیلمی نیست که بگوییم یک سر و گردن بالاتر از بقیه فیلم‌هاست ولی به قول معروف ثروت بین فیلم‌های مختلف تقسیم شده.»

در سینمای سال ۲۰۱۳ همچنان ابرقهرمانان ماورایی و انیمیشن‌ها نزد طیف انبوه سینماروها محبوب بودند، اما از جنبه هنری و نخبه‌پسند چند مضمون در فیلم‌های این سال برجسته‌تر بودند. آرمین میلادی در ارزیابی مضامین برجسته فیلم‌های موردتوجه سال ۲۰۱۳ سینما می‌گوید:
«دو سه تم اصلی‌تر شاید امسال مورد نظر فیلم‌سازها بوده. یکی مسئله استثمار و برده‌داری که سال قبل با فیلم لینکلن شروع شد و امسال فیلم ۱۲ سال بردگی، و همچنین فیلم پیشخدمت را از این نمونه داریم. شاید بشود این مسئله را به فیلم کاپیتان فیلیپس هم گسترش داد که در آن مسئله استثمار آمریکا و کشور سومالی مطرح می‌شود. تم دیگری که در فیلم‌های امسال خیلی بارز بوده، روابط انسانی است و معضل ارتباطی که انسان امروزی دارد، و بحث ارتباط انسان و تکنولوژی است. شاید از بارزترین فیلم‌هایی که امسال به این موضوع پرداخت، فیلم جاذبه ساخته آلفونسو کوآرون، و همین طور فرضیه صفر اثر تری گلیام است. از آن طرف فیلم‌هایی که در مورد رابطه انسان‌ها با هم دیگر است، مثلاً فیلم قبل از نیمه شب و همین طور فیلم‌هایی مانند فرانسیس ها، اوه بوی و یا فیلم جدید جیم جارموش فقط عاشقان زنده می‌مانند، با اینکه در ظاهر داستان در مورد زندگی خون‌آشام‌هاست، ولی به اعتقاد من در باطن آن هم، همان مسئله ارتباط انسان‌ها و تنهایی‌ای که انسان‌های معاصر دارند، بررسی می‌شود.»

در اکران سینماهای آمریکای شمالی «هابیت: ویرانی اسموگ» به کارگردانی پیتر جکسن در هفته دوم اکران همچنان رده اول جدول فروش فیلم‌ها را با حدود ۳۲ میلیون دلار فروش به خود اختصاص داد.

سینمای ایران؛ احتمال رفع توقیف «خانه پدری»

به غیر از انتخاب نشدن فیلم گذشته در فهرست ۹ فیلم نهایی بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار که باعث شدت گرفتن جدل‌ها میان موافقان و مخالفان این فیلم در ایران شد، مهم‌ترین تحولات هفته گذشته همچنان به موضوع احتمال رفع توقیف از فیلم‌های باقیمانده از دولت گذشته مربوط می‌شد.

مهم‌ترین فیلمی هم که در این باره نامش در رسانه‌ها مطرح شد، فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری بود. این فیلم که مضمونی درباره قتل‌های ناموسی دارد به دلیل مخالفت نیروی انتظامی تاکنون اکران نشده است. نیروی انتظامی یکی از سرمایه‌گذاران فیلم خانه پدری است.

خبرگزاری‌های گفته‌اند حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، در ادامه دیدارهایش با فیلمسازان شناخته شده با کیانوش عیاری نیز درباره فیلم خانه پدری دیدار کرده و همین اتفاق باعث افزایش احتمال نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر پیش رو شده است.

در تحولات مرتبط با جشنواره فیلم فجر هم در فاصله ۴۰ روز مانده به شروع این رویداد همچنان گفته می‌شود که هیئت انتخاب مشغول بازبینی فیلم‌های بخش‌های مختلف است و هنوز خبری از اعلام فیلم‌های پذیرفته شده نیست.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG