لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

ایران از «گام‌های نهایی» برای فروش آب سنگین به روسیه خبر داد


نمایی عمومی از تأسیسات آب سنگین اراک
نمایی عمومی از تأسیسات آب سنگین اراک

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از برداشته شدن «گام‌های نهایی» برای فروش ۴۰ تن آب سنگین تولیدی ایران به روسیه و همچنین «مذاکرات اولیه» با دو کشور اروپایی برای فروش ۱۰ تا ۱۵ تن آب سنگین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی اکبر صالحی روز شنبه دوم مرداد، اعلام کرد که «گام‌های نهایی» برای فروش ۴۰ تن آب سنگین تولیدی ایران به روسیه برداشته شده و این قرارداد «به زودی» امضا می‌شود.

وی همچنین گفت که مذاکراتی نیز برای فروش ۱۰ تا ۱۵ تن آب سنگین به دو کشور اروپایی انجام شده اما «فعلاً نام این کشورها را بیان نمی‌کنیم».

رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که مذاکرات با کشورهای اروپایی برای فروش آب سنگین «در مرحله اولیه» است اما مذاکره با روسیه «به مراحل پایانی» رسیده و مذاکرات نهایی «به زودی» برگزار می‌شود.

آقای صالحی قیمت هر کیلوگرم آب سنگین را از ۲۸۰ تا ۱۵۰۰ دلار متغیر دانست و افزود: «قیمت آب سنگین با میزان کم و گرمی در مقایسه با عرضه آن با محفظه‌های گرانقیمت متفاوت است... به نحوی که گاه عرضه آن با محفظه‌های گرانقیمت تا هر کیلوگرم ۱۵۰۰ دلار افزایش می‌یابد».

بر اساس توافق اتمی وین، ایران موظف است تا مازاد آب سنگین تولیدی خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه کند و آن را در نهایت به ۹۰ تن برساند.

وزارت خارجه ایران روز شنبه ۲۶ تیر، در دومین گزارش خود به مجلس از نحوه اجرای توافق اتمی اعلام کرده بود که ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا فروخته و پول آن را دریافت کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرده که خرید آب سنگین ایران از طرف دولت ایالات متحده را ممنوع می‌کند. کاخ سفید اما گفته بود رئیس‌جمهور آمریکا این طرح را وتو خواهد کرد.

احتمال پذیرش ایران به عنوان «عضو طرح گداخت هسته‌ای»

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود از «فراهم شدن مقدمات» پذیرش ایران به عنوان سی و ششمین عضو طرح بین‌المللی گداخت هسته‌ای «ایتر» خبر داد و گفت که ایران «یگانه کشور در منطقه غرب آسیا» است که به عضویت این پروژه پذیرفته می‌شود.

به گفته آقای صالحی، ایران تقاضای خود را برای عضویت در این پروژه مطرح کرده که نیازمند تصویب اعضای این پروژه «به اتفاق آرا» است.

وی همچنین خبر داد که از چند روز پیش شش نفر ازکارشناسان گداخت هسته‌ای از فرانسه به ایران سفر کرده‌اند و در سازمان انرژی اتمی در حال «تبادل نظر، بررسی امکانات و ارائه مشورت» هستند تا ایران به این طرح وارد شود.

وی اضافه کرد: «این طرح از ۳۰ تا ۴۰ سال آینده به مرحله تجاری سازی می‌رسد و ما باید از فرصت کنونی برای عضویت در این پروژه استفاده کنیم تا برای ۳۰ سال آینده آمادگی ایجاد نیروگاه‌های گداخت هسته‌ای در کشور به وجود آید».

بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز دوشنبه ۲۱ تیرماه، از توافق کلی و همکاری مشترک با فرانسه در پروژه چندملیتی گداخت هسته‌ای موسوم به «ایتر» خبر داده بود.

رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نیز پیش از این بدون رد یا تأیید خبر همکاری ایران در پروژه «ایتر» گفته بود که فرانسه از اجرای کامل و دقیق برنامه جامع اقدام مشترک حمایت می‌کند و این توافق، امکان توسعه همکاری اتمی مسالمت‌آمیز با ایران را فراهم می‌کند.

«ایتر»، یکی از بزرگ‌ترین همکاری‌ها و پروژه‌های علمی بین‌المللی است که با مشارکت ۳۴ کشور در فرانسه در حال اجراست.

در این پروژه، که یک پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای است، دانشمندان تلاش می‌کنند با استفاده از همان فرایند هم‌جوشی که در خورشید صورت می‌گیرد، انرژی ارزان، سالم و بادوام فراهم کنند.

دانشمندان ایرانی مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ایران نیز با پروژه «ایتر» همکاری دارند.

XS
SM
MD
LG