لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

سنای آمریکا تحقیقاتی را در مورد «دخالت روسیه در انتخابات» انجام می‌دهد


سناتور جمهوری‌خواه ریچارد بار رئیس کمیته اطلاعاتی سنا (راست) و معاون دموکرات این کمیته مارک وارنر
سناتور جمهوری‌خواه ریچارد بار رئیس کمیته اطلاعاتی سنا (راست) و معاون دموکرات این کمیته مارک وارنر

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، رسماً اعلام کرد که تحقیقاتی را در مورد احتمال مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دست انجام دارد و این تحقیقات از جمله به بررسی ارتباط احتمالی میان روسیه و افراد دخیل در کارزارهای انتخاباتی خواهد پرداخت.

منابع مختلف خبری از جمله شبکه خبری سی‌ان‌ان، بامداد شنبه ۲۵ دی، بیانیه مشترک سناتور جمهوری‌خواه ریچارد بار، رئیس کمیته اطلاعاتی سنا، و معاون دموکرات این کمیته مارک وارنر را بازتاب دادند که در آن تأکید شده تحقیقات در مورد مداخله احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا، همچنین بر فعالیت‌های سایبری روسیه و نیز «اقدامان فعال» روسیه علیه ایالات متحده تمرکز خواهد کرد.

سی‌ان‌ان در گزارش خود یادآوری کرده که پیشتر مشخص شده بود که کمیته‌های اطلاعاتی در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا از سوی رهبران جمهوری‌خواه کنگره مأمور به تحقیقات در مورد اقدام هک [توسط روسیه] شده‌اند اما بیانیه‌ای که روز جمعه در این زمینه منتشر شد، قلمرو این تحقیقات و جزئیات بیشتری در این مورد را روشن می‌کند.

این گزارش همچنین با اشاره به خواست پیشین دموکرات‌ها برای انجام تحقیقات فراحزبی در مورد احتمال دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، امضای این بیانیه مشترک توسط سناتور دموکرات مارک وارنر را قابل توجه دانسته است.

بر پایه این بیانیه، کمیته اطلاعاتی سنای یافته‌های خود را در قالب دو گزارش؛ یکی محرمانه و یکی طبقه‌بندی نشده ارائه خواهد کرد.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا در هفته‌های گذشته ادعا کرده‌اند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دستور تلاش پنهانی برای مداخله در انتخابات آمریکا، به نفع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب و به ضرر رقیب جمهوری‌خواه او هیلاری کلینتون را صادر کرده است.

گزارش مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز که به تازگی منتشر شده تأکید می‌کند که روسیه کامپیوترها و ایمیل‌های دموکرات‌ها را برای انتشار اطلاعاتی که بتواند کلینتون ضربه بزند هک کرده و همچنین کارزاری را با هدفی مشابه برای دستکاری رسانه‌ای ترتیب داده است.

خبرگزاری فرانسه در این زمینه یادآور شده که نسخه رسانه‌ای شده از گزارش جیمز کپلر، این انتقاد را برانگیخته که تنها شواهدی ضعیف برای ادعاهای مطرح شده، بیان کرده است.

هم باراک اوباما رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، و هم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب که کمتر از یک هفته دیگر قدرت را در دست می‌گیرد، به طور علنی اعلام کرده‌اند که به نقش روسیه در هک حساب‌ها و کامپیوترهای دموکرات‌ها باور دارند.

گرچه آقای ترامپ به طور مکرر یافته‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا به ویژه در مورد مداخله روسیه به نفع پیروزی خود در انتخاب را مورد تردید قرار داده است.

روسیه مداخله در انتخابات آمریکا را رد کرده است و آقای ترامپ هم وعده داده است که در ۹۰ روز نخست فعالیت خود گزارشی کاملی از هک ایمیل‌ها ارائه خواهد کرد.

تلاش روسیه برای تضعیف روابط اروپا و آمریکا

اما در تحولی دیگر، نشریه آلمانی اشپیگل روز شنبه از گزارشی امنیتی در مورد تلاش روسیه برای تضعیف روابط اروپا و آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، اشپیگل نوشت که گروه امنیتی «عملیات روانی» در گزارشی که به دولت فدرال آلمان تسلیم شده، از نفوذ روسیه در کشورهای اروپایی با هدف تضعیف روابط تحادیه اروپا با آمریکا پرده برداشته است.

اشپیگل می‌گوید که دولت آلمان در حال بررسی نحوه انتشار عمومی این گزارش است.

بر پایه گزارش اشپیگل، این گزارش که به درخواست دولت آلمان تهیه شده همچنین به تلاش مسکو برای تشدید تنش اجتماعی در آمریکا اشاره می‌کند.

خبرگزاری آلمان یادآوری کرده که پس از چندین مورد مشکوک از کارزارهای تبلیغاتی و حملات سایبری، دولت آلمان به سرویس‌های اطلاعات داخلی و خارجی آلمان این کشور مأموریت داده بود، تحقیقاتی را در مورد نقش روسیه در این اقدامات انجام دهند.

XS
SM
MD
LG