لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

توکلی: نگرانی از افزایش داوطلبان به صلاح شورای نگهبان نیست


احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس
احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس

احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس، ابراز «تأسف» احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، از افزایش تعداد کاندیداهای انتخابات مجلس و خبرگان را به «صلاح جایگاه» شورای نگهبان ندانسته و گفته است که نباید با برخی اظهارات زمینه «سوء استفاده‌ها و سوءتعبیر‌ها را فراهم ساخت».

آقای توکلی در یادداشتی که روز دوشنبه هفتم دی، در وب سایت الف منتشر شده، رشد کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را به دلیل برگزاری یک انتخابات «پرشور و باحضور حداکثری» مردم «مایه مباهات» دانسته است.

وی در عین حال ابراز نگرانی کرده که به دلیل «محدودیت شدید زمان»، بررسی «درست و عادلانه» صلاحیت کاندیدا‌ها از سوی شورای نگهبان ممکن نباشد و «تعداد زیادی... با عدم احراز صلاحیت، به ناحق از رقابت حدف شوند و منجر به ظلم به افراد صاحب صلاحیت شود».

این نماینده مجلس تأکید کرده که «ابراز اعجاب تردیدآمیز» دبیر شورای نگهبان درباره رشد تعداد کاندیدا‌ها «به صلاح این جایگاه و نهاد حاکمیتی مهم نیست» و نباید با برخی اظهارات، زمینه «سوء استفاده‌ها و سوء تعبیر‌ها را فراهم ساخت».

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شده‌اند که این رقم در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی بی‌سابقه است.

برای انتخابات مجلس اول؛ سه هزار و ۶۹۴ نفر، مجلس دوم؛ یک هزار و ۵۹۲ نفر، مجلس سوم؛ یک هزار ۹۹۹ نفر، مجلس چهارم؛ سه هزار و ۲۳۳ نفر، مجلس پنجم؛ هشت هزار و ۳۶۵ نفر، مجلس ششم؛ شش هزار و ۸۵۳ نفر، مجلس هفتم؛ هشت هزار و ۱۷۲ نفر، مجلس هشتم؛ هفت هزار و ۵۹۷ نفر، و مجلس نهم؛ پنج هزار و ۲۸۳ نفر ثبت‌نام کرده بودند.

در همین حال ۸۰۱ نفر نیز برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری کاندیدا شده‌اند که تعداد کاندیدا‌ها نسبت به دوره قبل ۶۲ درصد افزایش یافته است.

مقامات وزارت کشور از افزایش تعداد کاندیداها انتخابات استقبال کرده‌اند، اما احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در خطبه‌های نماز جمعه چهارم دی ماه، از افزایش تعداد کاندیداها ابراز «تأسف» کرده و آن را «ابهام برانگیز» خوانده بود.

پیش از آن نیز محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، با انتقاد از ثبت‌نام ۸۰۰ کاندیدا برای مجلس خبرگان، از جمله ثبت‌نام برخی از «زنان بدحجاب»، تأکید کرده بود که «اهداف دیگری پشت پرده این نام‌نویسی‌هاست».

در واکنش به این سخنان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، گفته بود که از افزایش کاندیدا‌ها نگرانی ندارد و اگر کسی فکر می‌کند، «افرادی پشت پرده‌ای دارند» به نهادهای مربوطه مانند وزارت اطلاعات، اطلاع دهد.

در همه انتخابات‌های ایران تعدادی از کاندیداها به دلیل رد صلاحیت شورای نگهبان امکان حضور در رقابت‌های انتخاباتی را پیدا نمی‌کنند.

در همین حال براساس گزارش‌ها در انتخابات مجلس هشتم که در آن اصلاح‌طلبان نیز حضور داشتند، ۴۰ درصد از داوطلبان رد صلاحیت شدند.

در سال ۹۰ نیز برای انتخابات مجلس نهم، پنج هزار و ۳۸۲ نفر ثبت نام کردند که اما به گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی وقت شورای نگهبان تنها «۵۵ درصد تأیید صلاحیت شدند».

در آن زمان به گفته این مقام شورای نگهبان، هیئت‌های اجرایی صلاحیت یک هزار و ۲۰۰ نفر را رد کردند و شورای نگهبان نیز صلاحیت در حدود یک هزار نفر دیگر را رد کرد.

XS
SM
MD
LG