لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

ترامپ: اگر میلیون‌ها رأی غیرقانونی کسر شوند، آرای عمومی من بیشتر است


دونالد ترامپ روز یکشنبه در پیامی روی شبکه توئیتر نوشت: «اگر رأی میلیون‌ها نفری را که غیرقانونی رأی داده‌اند کسر کنیم، تعداد آرای عمومی من بیشتر بود».

آقای ترامپ بدون ارائه هیچ مدرکی مدعی است در انتخاباتی که او در آن به پیروزی رسید، میلیون‌ها نفر غیرقانونی رأی داده‌اند.

این ادعا بخشی از واکنش‌های خشمگینانه او به اقدامات نامزد حزب سبزها برای بازشماری بخشی از آرای انتخابات است که ستاد هیلاری کلینتون نیز از آن حمایت کرده است.

او پس از آن ادعا کرد «در ایالت‌های ویرجینیا، نیوهمپشایر و کالیفرنیا تقلب‌های جدی صورت گرفته است».

به نوشته سایت «برایت‌بارت»، پت کدل،نظرسنج و استراتژیست سیاسی،میگوید بازشماری ارا به هدف «نامشروع» جلوه دادن پیروزی ترامپ است.

آقای ترامپ رای الکترال -آرای کل یک ایالت در صورت پیروزی نامزد در آن ایالت- را از آن خود کرده‌است. به دلیل دستیابی به آرای الکترالِ بیشتر، او قانونا رئیس‌جمهوری ایالات متحده است. در عین حال بر اساس برآوردها شمارش آرای عمومی خانم کلینتون، یعنی شمارش آرای ریخته‌شده به صندوق‌ها، بیشتر از ترامپ است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد، تیم انتقالی آقای ترامپ در دفاع از ادعاهای او تاکنون هیچ مدرکی ارائه نداده و فقط اتهاماتی را که قبلاً در مورد بی‌نظمی در ثبت رأی‌دهندگان مطرح شده بود، تکرار کرده است.

سناتور جمهوری‌خواه جیمز لنکفورد از ایالت اوکلاهما روز دوشنبه گفت: «هیچ رأی غیرقانونی در ابعاد میلیونی را مشاهده نکرده‌ایم و دقیقاً نمی‌دانم او (ترامپ) از چه صحبت می‌کند».

تاکنون هیچ مدرکی از وقوع تخلف در رأی‌گیری‌ها ارائه نشده و حتی کارزار انتخاباتی حزب دمکرات نیز اعلام کرده که پس از بررسی احتمال وقوع تخلف در رأی‌گیری‌ها هیچ موردی را پیدا نکرده که بتواند روی نتیجه انتخابات تأثیر بگذارد.

با این وجود ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون از اقدام جیل استاین، نامزد حزب سبزها برای بازشماری آرا در سه ایالت حمایت کرده است. قرار است مقام‌های انتخاباتی ایالت ویسکانسین غروب دوشنبه برای تعیین یک جدول زمانی احتمالی جهت بازشماری آرا این ایالت تشکیل جلسه دهند، و احتمال دارد بازشماری آرا در ایالت‌های پنسیلوانیا و میشیگان نیز انجام شود.

دونالد ترامپ با برتری تعداد اندکی از آرا در دو ایالت ویسکانسین و پنسیلوانیا به پیروزی رسید و در ایالت میشیگان نیز تعداد آرا او طبق شمارش هفته پیش حدود ۱۱ هزار رأی بیشتر از رقیبش بود. نتایج دقیق‌تر شمارش آرای میشیگان قرار است غروب دوشنبه اعلام شوند.

برای تغییر احتمالی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ضروری است که مجموع آرا در هر سه ایالت به نفع هیلاری کلینتون تغییر کند. اما ستاد انتخاباتی خانم کلینتون می‌گوید برتری آرای دونالد ترامپ در هر سه ایالت بیشتر از تعدادی است که در بازشماری‌های قبلی آرای انتخابات ریاست جمهوری ثبت شده است.

اختلاف نظر در مورد گزینه وزارت خارجه

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنبن نوشته است که گفت‌وگوهای تیم انتقالی دونالد ترامپ برای انتخاب مقامات دولت آینده ادامه دارد.

بر پایه این گزارش به نظر می‌رسد مشاوران آقای ترامپ در مورد انتخاب احتمالی میت رامنی به عنوان وزیر خارجه اختلاف نظر دارند. قرار است میت رامنی برای دومین بار روز سه‌شنبه با دونالد ترامپ شخصاً دیدار کند.

در عین حال دو گزینه دیگر هم برای این مقام در نظر گرفته شده که دیوید پترائوس ژنرال بازنشسته و باب کورکر، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس سنا هستند. قرار است آقای ترامپ با هر دو آنها دیدار کند.

کلیان کانوی مشاور ارشد دونالد ترامپ روز یکشنبه هشدار داد اگر میت رامنی به عنوان وزیر خارجه انتخاب شود، طرفداران آقای ترامپ احساس خواهند کرد به آنها «خیانت» شده است. اظهار نظری که نشانه واضحی از بروز اختلاف در میان مشاوران و تیم انتقالی دونالد ترامپ است.

افراد مطلع از مذاکرات تیم انتقالی دونالد ترامپ می‌گویند تصمیم او در مورد انتخاب وزیر خارجه به زودی اتخاذ نخواهد شد.

ابتدا به نظر می‌رسید که رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، گزینه ارجح دونالد ترامپ برای این مقام باشد. ولی از قرار معلوم دونالد ترامپ به خاطر سوابق آقای جولیانی در شرکت‌های مشاوره حقوقی و امنیتی بین‌المللی و تبلیغات شخصی او برای احراز این مقام نظرش را تغییر داده است.

XS
SM
MD
LG