لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

تأکید دونالد ترامپ بر حمایت از ناتو، در نخستین دیدار خود با صدراعظم آلمان


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، در نخستین دیدار با آنگلا مرکل، با تأکید بر حمایتش از پیمان آنتلانتیک شمالی، ناتو، از آلمان خواسته است که به تعهدات در زمینه هزینه‌های دفاعی ناتو عمل کند. دونالد ترامپ همچنین بر لزوم محافظت از آمریکا در برابر «تروریسم اسلام‌گرای افراطی» تأکید کرده است.

دیدار رهبران دو کشور که روز جمعه در جریان سفر خانم مرکل به واشینگتن صورت گرفت، از سوی خبرگزاری رویترز به تلاش برای مشخص کردن آینده همکاری‌های تجاری و شکل دادن به روابط دو جانبه تعبیر شده است.

در کنفرانس خبری مشترکی که پس از این دیدار در کاخ سفید برگزاری شد، آقای ترامپ گفت که به صدر اعظم آلمان در مورد حمایت جدی‌اش از پیمان ناتو اطمینان داده و در عین حال بر لزوم پرداخت سهمی منصفانه در قبال هزینه‌های دفاعی ناتو از سوی اعضا تأکید کرده است.

در همین کنفرانس خبری خانم مرکل هم گفته است که به رئیس‌جمهور آمریکا در مورد عمل به تعهدات آلمان در زمینه هزینه‌های ناتو اطمینان داده است.

گزارش رویترز حاکی است که وضعیت اوکراین و افغانستان، از دیگر موضوعاتی که رهبران آمریکا و آلمان بر سر آن تبادل نظر کرده‌اند.

لزوم محافظت از آمریکا در برابر «تروریسم اسلام‌گرای افراطی»

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگر از کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با آنگلا مرکل بار دیگر بر لزوم محافظت از ایالات متحده در برابر «تروریسم اسلام‌گرای افراطی» تأکید کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس آقای ترامپ یادآور شده که هر دو کشور آمریکا و آلمان باید از خود در برابر تهدیدها محافظت کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا که تلاش دوباره‌اش برای وضع محدودیت‌های موقت برای ورود اتباع شش کشور از جمله ایران، با حکم دو دادگاه فدرال موقتاً از اجرا بازمانده، بار دیگر تأکید کرده است که «مهاجرت یک امتیاز است و نه یک حق، و [تأمین] ایمنی شهروندان ما، همواره باید در اولویت باشد».

فرمان مهاجرتی آقای ترامپ که در نخستین هفته آغاز به کار او صادر شد، محدودیتی ۹۰ روزه برای ورود اتباع هفت کشور مسلمان در نظر گرفته بود و برنامه پذیرش پناهجو را برای ۱۲۰ روز معلق می‌کرد. تعلیقی که البته برای پناهجویان سوری دائمی بود.

با این حال حکم یک قاضی فدرال در سیاتل که در فرجام‌خواهی هم تأیید شد، اجرای این فرمان مهاجرتی را موقتاً متوقف کرد و پس از چندی دولت آمریکا نسخه جدیدی از این فرمان را منتشر کرد که در آن تغییراتی از جمله عدم شمول محدودیت سفر برای اتباع عراقی و نیز موقتی بودن تعلیق پذیرش پناهجویان سوری، در آن دیده می‌شود.

فرمان مهاجرتی جدید که قرار بود از روز ۱۶ مارس، ۲۶ اسفند، اجرایی شود، بار دیگر در دو دادگاه فدرال در هاوایی و مریلند به چالش کشیده شد و از اجرا باز ماند گرچه وزارت دادگستری آمریکا با این احکام شدیداً مخالفت کرده و آقای ترامپ هم وعده داده در صورت لزوم پرونده را به دادگاه عالی خواهد برد.

در این زمینه اما وزارت خارجه آمریکا روز ۱۶ مارس اعلام کرد که از آنجا که فرمان جدید هنوز به مرحله اجرا در نیامده بود، سفارت‌ها و کنسولگری‌های آمریکا همچنان به رسیدگی به درخواست‌های ویزای شهروندان شش کشور[تعیین شده در فرمان اجرایی] همانند قبل ادامه می‌دهند، و این وزارتخانه اعمال بندهای فرمان اجرایی را بر اساس دستورهای مربوطه دادگاه‌ها تعلیق می‌کند.

XS
SM
MD
LG