لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۶

ترامپ با صدور فرمانی وعده خروج از معاهده تجاری اقیانوس آرام را عملی کرد


دونالد ترامپ، لحظاتی پس از امضای فرمان خروج از تی.پی.پی
دونالد ترامپ، لحظاتی پس از امضای فرمان خروج از تی.پی.پی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه در راستای اجرای یکی از وعده‌های انتخاباتی خود، حکم خروج ایالات متحده را از معاهده تجاری کشورهای منطقه اقیانوس آرام و آمریکا، تی.پی.پی، صادر کرد.

فرمان خروج ایالات متحده از این معاهده تجاری، از جمله وعده‌های دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش بود و او از این موضوع به عنوان «اقدامی بزرگ برای کارگران آمریکایی» یاد کرده بود.

شبکه خبری سی ان ان در گزارشی در مورد خروج از پیمان همکاری‌های تجاری منطقه اقیانوس آرام، یادآور شده که این پیمان، یکی از از دستاوردهای مهم دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما بود ولی کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان هيچ گاه آن را تصویب نکرد.

این معاهده پس از پنج سال مذاکره میان دولت اوباما و ۱۲ کشور حوزه اقیانوس آرام، سرانجام در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده بود.

پیشتر انتظار می‌رفت که آقای ترامپ همزمان با فرمان خروج از تی.پی.پی، دستور تجدید مذاکرات در مورد پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا را نیز صادر کند.

پیمان نفتا، که از سال ۱۹۹۴ بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک به اجرا گذاشته شد، از جمله مواردی بود که آقای ترامپ در طول کارزار انتخاباتی از آن انتقاد کرده بود.

آقای ترامپ در طول کارزار انتخاباتی‌اش گفته بود که در مذاکرات بازنگری در نفتا، قصد دارد شروط و امتیازات بهتری را برای آمریکا تضمین کند.

رئیس‌جمهور جدید آمریکا در بخشی از سخنرانی خود در روز ادای سوگند نيز وعده داد که تجدید مذاکرات در مورد پیمان نفتا به زودی آغاز خواهد شد.

آقای ترامپ روز یکشنبه نیز اعلام کرد که قصد دارد به زودی در مورد تجدید مذاکرات مربوط به پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی با رهبران کانادا و مکزیک دیدار کند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند پیمان نقتا، و سایر معاهدات تجاری آمریکا در دهه‌های اخیر یکی از دلايل اصلی نارضایتی ساکنان مناطق صنعتی در نواحی مرکزی آمریکاست که دونالد ترامپ توانست با جلب آرای آنها به پیروزی برسد.

روز دوشنبه شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید همچنین خبر داد که آقای ترامپ در فرامینی دیگر، دستور خودداری از استخدام‌های جدید در بیشتر ادارات دولتی، به جز ارتش را صادر کرده و کمک مالی دولتی به گروه‌های بین‌المللی طرفدارسقط جنین را هم منع کرده است.

در همین روز آقای ترامپ در نشستی با شماری از مدیران صنایع بزرگ آمریکا، قول کاستن از مقررات و مالیات‌های مربوط به آنها را داد، اما افزود اگر این شرکت‌ها صنایع تولیدی خود را در کشورهای دیگر مستقر کنند، مالیات بر واردات به آمریکا بر آنها تحمیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG