لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

ترکیه از اوائل ۲۰۱۷ ساخت هفت نیروگاه گازی در ایران را عملیاتی می‌کند


نمای عمومی از نیروگاه گازی کرمانشاه
نمای عمومی از نیروگاه گازی کرمانشاه

یک شرکت ترکیه‌ای اعلام کرد که هفت نیروگاه گازی به ظرفیت شش هزار و ۲۰ مگاوات، و به ارزش بیش از چهار میلیارد دلار در ایران خواهد ساخت که ظرفیت تولید برق این نیروگاه‌ها برابر با ۱۰ درصد نیاز برق ایران است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، شرکت یونیت اینترناشنال ترکیه، روز شنبه ۱۵ خرداد، خبر داد که در راستای توافق با وزارت نیروی ایران هفت نیروگاه گازی به ظرفیت شش هزار و ۲۰ مگاوات، و به ارزش چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در ایران خواهد ساخت.

بر اساس این گزارش، قرار است این طرح‌ها از اوایل سال آینده میلادی، زمستان ۹۵، «عملیاتی» شود.

اونال اویسال، مدیرعامل این شرکت گفته است که این قرارداد براساس الگوی «ساخت، بهره برداری و انتقال»، بسته شده و مالکیت این نیروگاه‌ها بعد از ۲۰ سال به ایران واگذار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، ایران به مدت شش سال گاز این نیروگاه‌ها را تأمین و برق تولیدی آن را خریداری خواهد کرد.

به گفته آقای اویسال، نیروگاه‌های فعلی ایران ۳۲ درصد بهره‌وری و نیروگاه‌های ساخت این شرکت ۶۰ درصد بهره‌وری دارند.

چهار روز پیش از انتشار اطلاعیه این شرکت ترکیه‌ای، هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیروی ایران، در مصاحبه‌ای با روزنامه حریت ترکیه خبر داده بود که به زودی یک قرارداد سه میلیارد دلاری برای احداث نیروگاهی به ظرفیت تولید پنج هزار مگاوات میان ایران و شرکت‌های خصوصی انرژی ترکیه امضا خواهد شد.

به گفته آقای فلاحتیان، با سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در ایران، حجم صادرات برق ایران به ترکیه که سالانه ۳۵۰ مگاوات است، در یک و نیم سال آینده به ۱۲۰۰ مگاوات و در مراحل بعدی به سه هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان وزارت نیروی ایران، حدود ۳۵ درصد برق ایران در نیروگاه‌های گازی، ۲۱ درصد در نیروگاه‌های بخاری، ۲۵ درصد در نیروگاه سیکل ترکیبی، ۱۵ درصد در نیروگاه‌های برق آبی، کمتر از یک درصد در نیروگاه‌های دیزلی و حدود سه درصد نیز در نیروگاه‌های اتمی و منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت شرکت توانیر، مصرف گاز در نیروگاه‌ها نسبت به مصرف سوخت مایع مزیت‌هایی چون «کاهش اثرات سوء زيست محيطی، سهولت بهره‌برداری و هزينه‌های کمتر تعمير و نگهداری» دارد.

XS
SM
MD
LG