لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

ترکیه خواهان افزایش واردات گاز از ایران است


محمدجواد ظریف و مولود چاوش‌اوغلو
محمدجواد ظریف و مولود چاوش‌اوغلو

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که این کشور بر سر افزایش حجم واردات گاز با جمهوری اسلامی مذاکره می‌کند.

مولود چاوش‌اوغلو در نشست خبری با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود اعلام کرد که دو کشور موضوع خرید گاز را مورد بحث قرار خواهند داد.

او اضافه کرد که «ترکیه قصد دارد حجم واردات گاز از ایران را افزایش دهد و هم اکنون در حال بررسی قیمت و مسائل پیرامون این موضوع هستیم».

به گزارش شبکه تلویزیونی رسمی «تی آر تی» ترکیه، ظریف نیز اعلام کرد که ایران به همکاری در زمینه تولید و خرید و فروش برق، گاز طبیعی و انرژی و سرمایه‌گذاری در این عرصه‌ها در روابط با ترکیه اولویت می‌دهند.

ترکیه هم‌اکنون به غیر از نفت خام، مشتری گاز و برق ایران نیز هست. بر اساس آخرین آمارهای رسمی این کشور، آنکارا در پنج ماه اول سال میلادی روزانه بیش از ۱۱۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده که نسبت به سال گذشته مقدار اندکی افزایش نشان می‌دهد. درباره گاز نیز، این کشور در همین دوره زمانی سه میلیارد و ۳۳۶ میلیون متر مکعب گاز از ایران وارد کرده است. این رقم در پنج ماه سال ۲۰۱۵ حدود سه میلیارد متر مکعب بود.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داده است که ابتدای سال جاری خورشیدی تاکنون صادرات گاز ایران به ترکیه افزیشی ۹ درصدی داشته است.

هم‌اکنون ایران سهم ۱۸ درصدی در واردات گاز ترکیه دارد و روسیه و آذربایجان نیز عمده واردات گاز ترکیه را تأمین می‌کنند. این کشور همچنین بخشی از نیاز مصرفی خود به گاز را از طریق واردات گاز مایع تأمین می‌کند. آمارهای ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در پنج ماه اول سال تنها واردات گاز از ایران را افزایش داده و خرید گاز از دیگر کشورها را کاهش داده است.

البته حجم تجارت دوجانبه ایران و ترکیه در سال جاری کاهش یافته است. در نیمه اول سال، حجم تجارت دوجانبه حدود ۴.۸ میلیارد دلار شده است که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

اعلام آمادگی ترکیه برای افزایش واردات گاز ایران در حالی است که در سال‌های گذشته ترکیه در موضوع بخصوص واردات گاز، در دو مورد علیه ایران به دیوان دادرسی بین‌المللی شکایت کرده بود. پیشتر این دادگاه در پرونده نخست که مربوط به کم‌فروشی گاز ایران به ترکیه بود، به نفع تهران رأی داده بود.

در دادگاه دوم نیز که درباره گران‌فروشی گاز ایران بود، ترکیه ادعای کاهش ۳۵.۵ درصدی قیمت گاز وارداتی از ایران را به دادگاه ارائه کرده بود و دادگاه با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت گاز ایران به ترکیه موافقت کرد.

XS
SM
MD
LG