لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

دو آمریکایی بازداشت‌شده در یمن با وساطت عمان آزاد شده‌اند


هواپیمای عمانی که روز شنبه برای انتقال مجروحان به صنعا رفته بود، دو شهروند آمریکایی را نیز پس از آزادی به مسقط بازگرداند.
هواپیمای عمانی که روز شنبه برای انتقال مجروحان به صنعا رفته بود، دو شهروند آمریکایی را نیز پس از آزادی به مسقط بازگرداند.

عمان می‌گوید دو شهروند آمریکایی به اسارت گرفته شده در یمن، با میانجی‌گری این کشور آزاد، و با هواپیمایی که برای انتقال مجروحان حمله خونین هفته گذشته به صنعا رفته بود، به عمان منتقل شده‌اند.

خبرگزاری دولتی عمان روز شنبه ۲۴ مهر، این خبر را به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور منتشر کرد، گرچه در این گزارش به نام این دو شهروند آمریکایی اشاره نشده است.

روز شنبه پس از تسهیل تدابیر برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز صنعا، یک فروند هواپیمای عمانی اجازه یافت برای انتقال مجروحان حادثه خونین شنبه گذشته، در صنعا بر زمین بنشیند.

در جریان حمله شنبه گذشته که اکنون ائتلاف عربی به رهبری عربستان پذیرفته است، بر پایه یک «گزارش اشتباه» مرتکب آن شده، ۱۴۰ تن کشته و ۵۲۵ تن دیگر زخمی شدند.

بر پایه اعلام خبرگزاری فرانسه حال ۳۰۰ تن از زخمی‌شدگان وخیم گزارش شده، و از این میان ۱۱۵ تن که حراجات جدی‌تری داشته‌اند، با هواپیما به عمان منتقل شده‌اند.

گزارش همین خبرگزاری به نقل از سخنگوی وزارت خارجه عمان حاکی است که میانجی‌گری عمان در آزادی دو شهروند آمریکایی، در راستای «کمک به دولت آمریکا برای آزاد کردن شهروندان بازداشت‌شده‌اش در یمن» صورت گرفته است.

این مقام عمانی همچنین گفته است که مقام‌های کشورش برای آزادی این شهروندان آمریکایی با طرف‌های یمنی در صنعا همکاری کرده‌اند. صنعا پایتخت یمن از ابتدای کشمکش‌های داخلی در این کشور در تصرف نیروهای حوثی و هواداران متحد نزدیک آنها علی عبدالله صالح است.

خبرگزاری فرانسه یادآور شده که در سال‌های گذشته ده‌ها آدم‌ربایی در مورد اتباع خارجی مقیم یمن صورت گرفته، که بیشتر آنها توسط قبایل مسلح یمن و با هدف امتیازگیری از مقام‌های دولتی انجام شده است.

در عین حال از دو سال پیش که حوثی‌ها کنترل صنعا را در دست دارند، چندین تبعه غربی توسط آنها زندانی شده‌اند که اکثراً با وساطت مقام‌های عمانی آزاد شده‌اند.

حوثی‌ها در یکی از آخرین اقدامات از این دست، کمتر از یک ماه پیش یک شهروند آمریکایی را مدرسه آموزش زبان در صنعا داشت بازداشت کردند و کمی بعد ادعا شد که این شهروند آمریکایی اطلاعاتی از جمله مختصات برخی مکان‌های مورد حمله را در اختیار ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی گذاشته است.

بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه دو هفته پیش نیز گروگان زن فرانسوی تونسی پس از نزدیک یک سال اسارت با میانجی‌گری عمان آزاد شد. این گروگان زن از کارکنان صلیب سرخ بود.

XS
SM
MD
LG