لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

عزم دی‌میستورا برای از سرگیری مذاکرات صلح سوریه در بهمن ماه


ساعتی پس از رأی شورای امنیت به قطعنامه اعزام ناظران سازمان ملل به حلب، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه خبر داد که در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه در بهمن امسال در ژنو سوئیس است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی استفان دی‌میستورا شامگاه دوشنبه ۲۹ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرستاده ویژه سازمان ملل، قصد دارد گفت‌وگوهای صلح سوریه را هشتم فوریه ۲۰۱۷، بیستم بهمن ماه، در ژنو سوئیس برگزار کند.

در این بیانیه با اشاره به تصمیم شورای امنیت به اعزام ناظران به حلب، تأکید شده آقای دی‌میستورا اعتقاد دارد برداشتن گام‌های بیشتر بر پایه این حرکت اولیه، امری حیاتی است.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه به اتفاق آرا به قطعنامه ورود فوری ناظران این سازمان به شهر حلب سوریه برای نظارت بر خروج غیرنظامیان از این شهر رأی مثبت داد.

قطعنامه‌ای که در آن از سازمان ملل خواسته شده به طور مستقیم، بی‌طرفانه و به اندازه کافی بر موضوع خروج غیرنظامیان از شرق حلب نظارت کند.

سخنگوی آقای دی‌میستورا با یادآوری همین موضوع گفته است که فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، این موضوع را در نشست مسکو که با حضور ایران، روسیه و ترکیه در جریان خواهد بود پیگیری می‌کند.

پیشتر اعلام شده بود که وزیران خارجه، و وزیران دفاع سه کشور ایران، ترکیه و روسیه روز سه‌شنبه ۳۰ آذر، دو نشست جداگانه در مسکو برگزار خواهند کرد. با این حال این نخستین بار است که موضوع حضور نماینده سازمان ملل در نشست مسکو در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

در این زمینه سخنگوی آقای دی‌میستورا گفته است که او از «هر تلاشی برای ترک مخاصمات» در نزاعی شش ساله که «بیش از ۳۱۰ هزار تن» در آن جان خود را از دست داده‌اند، استقبال می‌کند.

تلاش‌های دیپلماتیک از جمله چندین دور مذاکرات صلح در ژنو، تا کنون در حصول پیشرفتی برای حل بحران سوریه ناموفق بوده است. آخرین این تلاش‌ها در ماه آوریل امسال به ابتکار سازمان ملل در جریان بود و از زمان شکست این مذاکرات، آقای دی‌میستورا چندین بار برای از سرگیری آن تلاش کرده است.

او پیشتر ابراز نگرانی کرده بود که در صورت تصرف حلب توسط نیروهای دولتی سوریه، حکومت بشار اسد ممکن است از مذاکرات صلح پا پس بکشد، و گفته بود در این صورت برای نگه داشتن دولت سوریه در مذاکرات، باید از نفوذ ایران و روسیه بر بشار اسد استفاده کرد.

ایران و روسیه در جریان نزدیک به شش سال جنگ داخلی در سوریه حامیان اصلی بشار اسد بوده‌اند و روسیه از یک سال پیش به این سو، با استفاده از نیروی هوایی خود مستقیماً از ارتش دولتی سوریه حمایت کرد.

ایران نیز که تا مدت‌ها حضور خود در سوریه را مستشاری توصیف می‌کرد، به ویژه در یکسال گذشته اذعان کرده که شماری از نیروهای نظامی‌اش که از آنها به عنوان «مدافعان حرم» یاد می‌کند، در همراهی با نیروهای دولتی سوریه کشته شده‌اند، و اخیراً رئیس سازمان بنیاد شهید ایران، شمار این نظامیان کشته شده در سوریه را بیش از یک هزار تن اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG