لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

تلاش سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در سوریه در ماه ژانویه


بان کی مون
بان کی مون

دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که این نهاد بین‌المللی در تلاش برای ایجاد گفت‌وگو میان بشار اسد و گروه‌های معارض او، و برقراری آتش‌بس در سوریه از اوائل ژانویه سال آینده میلادی، اواسط دی ماه است.

بان کی مون روز پنجشنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران گفته است که دو دور گفت‌وگو میان حامیان کلیدی گروه‌های معارض در سوریه، پتانسیل جدیدی را [برای حل بحران سوریه] ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که بسیار مهم است برای پایان دادن به نزدیک به پنج سال درگیری، به سرعت به پیش برویم.

درگیری‌هایی که به گفته او بیش از ۲۵۰ هزار کشته و ۱۱ میلیون آواره بر جا گذاشته، و «پرورشگاه مناسبی» برای افراط‌گرایان ساخته، و موجب هجوم میلیون‌ها تن به سمت مرزهای همسایگان و کشورهای اروپایی شده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین افزوده است که با تلاش‌های صورت گرفته، از جمله پیگیری‌های فرستاده ویژه‌اش استفان دی میستورا، امید می‌رود که «آتش‌بسی فراگیر» در اوائل ژانویه برقرار شود.

ماه گذشته وزیران خارجه نزدیک از ۲۰ کشور مختلف، در نشست وین ۲ بر سر ضرب‌العجلی برای آغاز گفت‌وگوها میان دولت بشار اسد و مخالفانش به توافق رسیدند. این طرح که همچنان جزئیات آن کامل نشده، اول ژانویه ۲۰۱۶، ۱۱ دی ماه را به عنوان ضرب‌العجلی برای آغاز گفت‌وگوها تعیین کرده است.

بر اساس این طرح ظرف مدت شش ماه مذاکرات باید به برقراری یک دولت گذار «معتبر، فراگیر، و غیرفرقه‌ای» منجر شود، که تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل را ظرف ۱۸ ماه زمان‌بندی کند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین تأیید کرده که دور جدید گفت‌وگوهای کشورهای پشتیبان گروه‌های معارض در سوریه، در نیویورک برگزار خواهد شد، گرچه در مورد زمان پیش‌بینی‌شده در مورد این دور از گفت‌وگوها، یعنی ۱۸ دسامبر امسال، سکوت کرده است.

در این زمینه فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل نیز گفته است که نمی‌تواند تاریخ این دور از گفت‌وگوها را تأیید کند، اما اضافه کرده که تلاش می‌کنیم چنین نشستی «در اولین فرصت محقق شود».

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، در مذاکرات اخیر وین، وزیران خارجه نتوانستند توافق کنند که جز داعش و القاعده، چه گروه‌هایی نباید مشمول آتش‌بس باشند. در این زمینه اردن قرار است بر روند شناسایی «گروه‌های تروریستی» نظارت کند و همزمان عربستان قرار است تلاش کند مخالفان بشار اسد را دور هم جمع کند.

این گزارش به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل حاکی است مقام‌های سعودی در تلاشند در نیمه دسامبر، میزبان نشست گروه‌های مخالف اسد باشند. ایران اما برگزاری چنین نشستی را مغایر با بیانیه وین خوانده است.

این تلاش‌ها در شرایطی است که هفته گذشته وزیر خارجه روسیه هشدار داده بود که تا زمانی که همه طرف‌ها بر سر تمایز «گروه‌های تروریستی» و «مخالفان مشروع» به توافق نرسند، مذاکرات صلح پیشرفتی نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG