لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

نشست شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران «بی‌نتیجه ماند»


ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل
ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل

نشست مشورتی شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی اخیر ایران، «بدون حصول نتیجه» پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نماینده روسیه در سازمان ملل پس از این نشست گفته است که «توافق کردیم این اقدام نقض قعطنامه نیست».

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه ۲۴ اسفند به درخواست ایالات متحده برای بررسی آزمایش اخیر موشکی ایران، پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد، چرا که آمریکا معتقد است آزمایش‌های موشکی ایران «بی‌ثبات‌کننده و تحریک‌آمیز» است.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، اقدام ایران را «در خور واکنش شورای امنیت» دانسته و افزوده بود ما حتی به رغم کنایه‌هایی که در این مورد شنیده‌ایم، از تلاش در شورای امنیت ناامید نخواهیم شد.

خانم پاور، روسیه را متهم کرده بود که به دنبال توجیهی حقوقی می‌گردد تا در این زمینه اقدام نکند. اشاره‌ای به این موضع روسیه که معتقد نیست اقدام ایران در آزمایش موشکی اخیر، نقض قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:50 0:00
لینک مستقیم


پس از نشست سازمان ملل اما این نماینده روسیه بود که نخستین روایت را از آنچه در این نشست گذشت با خبرنگاران در میان گذاشت. ویتالی چورکین گفت که «مباحثات این نشست خروجی بسیار رضایت‌بخشی داشت» و تأکید کرد «ما توافق کردیم که این اقدام نقض قطعنامه سازمان ملل نیست».

او تصریح کرد که لفظ «درخواست» در قطعنامه اخیر شورای امنیت در مورد ایران، تغییر مهمی در ادبیات حقوقی به نسبت متون پیشین ایجاد می‌کند که ایران را از توسعه فن‌آوری [موشکی] منع کرده بود.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

اکنون نیز نماینده روسیه در سازمان ملل تأکید کرده، «درخواست با ممنوعیت متفاوت است، و به شکل حقوقی نمی‌توانید یک درخواست را نقض کنید».

او افزوده است که در قعطنامه جدید تأکید بر اینکه موشک‌ها باید برای کاربرد اتمی «طراحی» شده باشند، «به روشنی الزامات بیشتری را برای اثبات [تخلف ایران] تعیین می‌کند».

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود در مورد عدم حصول نتیجه در نشست روز دوشنبه شورای امنیت، یادآور شده که تنها تصمیمی در این نشست گرفته شد آن است که ادامه بررسی موضوع به کمیته ویژه‌ای واگذار می‌شود که شورای امنیت برای نظارت بر اجرای برجام تشکیل داده است.

به رغم بی‌نتیجه ماندن نشست شورای امنیت، کاخ سفید اعلام کرد که تحریم‌های اضافی علیه ایران را نامحتمل نمی‌داند، و در تلاش است واکنش خود به این موضوع را با دیگر کشورها هماهنگ کند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در این زمینه گفت که «نمی‌تواند احتمال تحریم‌های اضافی علیه ایران را رد کند، خواه از سوی جامعه جهانی، یا تنها از سوی آمریکا».

او گفت که چنین اقدامی، بخشی از پاسخ آمریکا خواهد بود.

پیش از این در مرداد ماه امسال، جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که نقض ممنوعیت‌های تسلیحاتی یا محدودیت‌های موشکی ایران، موجب بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل در قالب توافق هسته‌ای نخواهد بود، گرچه گزینه‌های دیگری در این زمینه در دسترس هستند.

آقای کری روز یکشنبه هم پس از دیدار با وزیران خارجه چند کشور اروپایی در پاریس، تأکید کرد که «نگرانی‌های موشکی به عنوان بخشی از فعالیت‌های قابل تحریم، باقی می‌مانند» و اضافه کرد «اگر نقض [قطعنامه] خواست ایران باشد، آنها پذیرای تحریم‌های اضافی خواهند شد، همان‌طور که ماه گذشته و به عنوان پیامد آزمایش‌‌های پیشین [موشکی] اعمال کردیم».

آمریکا ماه گذشته و در واکنش به آزمایش موشک عماد، ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی را به فهرست تحریم‌های خود افزود، گرچه ایران تأکید کرده بود که موشک عماد یک موشک متعارف است.

XS
SM
MD
LG