لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

آمریکا ۱۱ فرد و شرکت ایرانی را در ارتباط با برنامه موشکی تحریم کرد


کمتر از یک روز پس از اعلام آغاز اجرای برجام، و لغو تحریم‌های بین‌المللی مرتبط برنامه هسته‌ای ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با برنامه موشکی ایران به فهرست تحریم‌های آمریکا افزود.

تحریم‌های جدید اعلام شده از سوی وزارت خرانه‌داری آمریکا، پیامد آزمایش موشک عماد در ایران است که جمهوری اسلامی آن را موشکی متعارف می‌داند، اما گروه کارشناسان سازمان ملل که در دوره برقراری تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، بر اجرای این مصوبات نظارت می‌کردند، آن را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل توصیف کرده‌اند.

آمریکا پس از این آزمایش موشکی، از زبان سامانتا پاور، نماینده دائم خود در سازمان ملل، تأکید کرد که به طور جدی این آزمایش موشکی را بررسی می‌کند، و پس از آن گزارش‌هایی منتشر شد در این زمینه که تحریم‌های جدیدی علیه شرکت‌های و اشخاص ایرانی آماده شده است.

اما دو هفته پیش و در آستانه اعلام روز اجرای برجام، معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما گفت که برای آماده‌سازی تحریم‌های تازه علیه تهران، در ارتباط با برنامه موشکی‌اش، به زمان بیشتری نیاز دارد.

بن رودز، روز ۱۲ دی ماه به خبرنگاران گفت دولت آمریکا پیش از آن‌که تحریم‌های جدیدی را در ارتباط با برنامه موشکی ایران اعمال کند، به اقدامات دیپلماتیک و فنی بیشتری برای تکمیل آن‌ها نیاز دارد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود در این زمینه، به نقل از یک مقام وزارت خزانه‌داری آورده است که برنامه موشک بالستیک ایران، «تهدید مهمی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی است».

این گزارش اضافه می‌کند که آمریکا باور دارد علاوه بر آزمایش موشک عماد، ایران در ماه نوامبر آزمایش موشکی دیگری را هم انجام داده است.

در گزارش آسوشیتدپرس یه نقل از مقام‌های آمریکایی آمده است که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده قرار بود تحریم‌های جدید موشکی علیه ایران را در اواخر ماه دسامبر، اوائل دی ماه، اعلام کند اما پس از آنکه وزیر خارجه ایران اعلام کرد که وضع این تحریم‌های ممکن به برنامه تبادل زندانیان بین دو کشور آسیب بزند، این موضوع را متوقف کرد.

در زمانی که انتظار می‌رفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام شود، مقام‌های ایرانی به تندی نسبت به آن واکنش نشان دادند، و حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در نامه‌ای به وزیر دفاع خود، خواستار سرعت بخشیدن به برنامه موشکی ایران شد.

آمریکا، اروپا و سازمان ملل، بامداد روز یکشنبه، تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، را متعاقب تأیید اجرای تعهدات هسته‌ای ایران از سوی آژانس، برچیدند و در خلال این رفع تحریم، ۴۰۰ شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی نیز از شمول تحریم‌های وزارت خزانه‌داری خارج شدند.

XS
SM
MD
LG