لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

هشدار آمریکا و بریتانیا در مورد احتمال تحریم‌های جدید علیه سوریه و روسیه


ایالات متحده و بریتانیا روز یکشنبه تهدید کردند که متحدان غربی ممکن است در واکنش به ادامه محاصره حلب، تدابیری چون تحریم‌های اقتصادی علیه حکومت بشار اسد، و متحدانش چون روسیه اعمال کنند.

پس از دیدار روز یکشنبه وزیران خارجه و مقام‌های ۱۱ کشور مخالف حکومت اسد در لندن، جان کری و بوریس جانسون، کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود را به بحران سوریه اختصاص دادند.

در این نشست خبری، جان کری وزیر خارجه آمریکا بمباران غیرنظامیان در حلب «جنایت علیه بشریت» توصیف کرد و افزود که دولت اوباما در مقابله با آزاری که مردم سوریه از سوی بشار اسد متحمل می‌شوند، هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنخواهد داشت.

او به احتمال در نظر گرفتن تحریم‌های جدید علیه بشار اسد و متحدانش اشاره کرد، اما در مورد امکان اقدام نظامی در این زمینه تأکید کرد که وظیفه او و همتای بریتانیایی‌اش این است که همه گزینه‌های دیپلماتیک را در نظر داشته باشند.

در مورد امکان گزینه نظامی، جان کری تصریح کرد که «ما در مورد همه سازوکارهای ممکن بحث کردیم، اما من در طرف‌های اروپایی رغبت زیادی برای رفتن به جنگ نمی‌بینم».

او گفت از منظر او «پارلمان‌های اروپایی برای اعلام جنگ [در سوریه] آماده نیستند» اما افزود که ما در حال بررسی اعمال تحریم‌های اضافی هستیم و اوباما هیچ گزینه‌ای را از روی میز برنخواهد داشت».

بوریس جانسون نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد که موارد فراوانی را در مورد حلب بررسی کردیم که «تمهیدات اضافی علیه اسد و متحدانش از جمله این موارد است».

او گفت که «چنین تمهیداتی در نهایت برای عاملان این جنایت گزنده خواهد بود و آنها باید از هم‌اکنون به این موضوع فکر کنند».

مذاکرات لندن تنها یک روز پس از آن برگزار می‌شود که نشست لوزان سوئیس با حضور آمریکا، روسیه و هفت کشور منطقه از جمله ایران، بدون حصول توافقی در مورد توقف خشونت‌ها در سوریه پایان یافت.

پس از پایان این نشست جان کری اعلام کرده بود که مذاکرات لوزان با دیپلمات‌های ارشد کشورهای روسیه، عربستان سعودی و ایران، «صریح و سازنده» بود و برخی ایده‌های مطرح شده در مورد روند صلح در سوریه، «ممکن است به اتخاذ رویکردی متفاوت در این زمینه بینجامد».

او همچنین گفته بود که تماس بین وزیران خارجه در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

تلاش‌های دیپلماتیک در لوزان و لندن در حالی است که ارتش دولتی سوریه با پشتیبانی حملات هوایی روسیه، همچنان به عملیات نظامی در حلب ادامه می‌دهد.

تصرف حلب از اهداف مهم حکومت سوریه است و بشار اسد اخیراً تأکید کرده باز پس گیری این شهر گام بسیار مهمی برای بیرون راندن «تروریست‌ها» به سمت ترکیه خواهد بود.

حکومت سوریه همه گروه‌های مخالف خود را «تروریست» می‌داند.

روز یکشنبه وزیران خارجه بریتانیا و آمریکا همچنین پس از دیدار دیگری در مورد بحران یمن، بر لزوم توقف خشونت‌ها در یمن تأکید کردند، و خواستار آن شدند که آتش‌بسی فوری و بدون قید و شرط در یمن شدند.

در این زمینه جان کری، تأکید کرد که «اکنون زمان اجرای آتش‌بس بی‌قید و شرط است، و سپس آن زمان حرکت به سوی میز مذاکرات فرا می‌رسد».

او گفت اگر گروه‌های مختلف در یمن با آغاز آتش‌بس موافقت کنند، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن می‌تواند جزئیات برای آغاز مذاکرات را فراهم سازد.

آقای کری تصریح کرد که او،‌ بوریس جانسون، و شیخ اولد اسماعیل احمد، فرستاده سازمان ملل، خواهان آغاز آتش‌بس سریع حداکثر تا دوشنبه یا سه‌شنبه هستند.

سازمان ملل می گوید طی یک سال گذشته، در جریان حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به مواضع شورشیان حوثی، بیش از شش هزار و ۷۰۰ نفر در یمن کشته شده‌اند، که دو سوم آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG