لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۴

پنس بر تعهد آمریکا به دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کرد


مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا، روز شنبه تصریح کرده که آمریکا متعهد است اطمینان یابد ایران هرگز به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت تا بتواند تهدیدی برای آمریکا، و متحدانش به‌ویژه اسرائیل باشد.

در سخنانی در نشست امنیتی مونیخ که در شبکه خبری سی.ان.ان بازتاب داشت، معاون رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده که در حال حاضر ایران که همچنان بزرگترین حامی تروریسم به شمار می‌رود، به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه ادامه می‌دهد.

آقای پنس یادآور شده که در سایه رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران در قالب برجام، ایران هم‌اکنون منابع مالی اضافی برای پیگیری اقدامات خود دارد.

او تصریح کرده که در دولت دونالد ترامپ، ایالات متحده به طور کامل متعهد خواهد بود که اطمینان یابد ایران هرگز توانایی ساخت سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، تا بتواند تهدیدی برای آمریکا و متحدانش در منطقه به‌ویژه اسرائیل باشد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش توافق هسته‌ای با ایران را بدترین توافق ممکن توصیف کرده و وعده داده بود که در صورت به قدرت رسیدن در این توافق بازنگری خواهد کرد.

در روزهای اخیر هم رئیس‌جمهور آمریکا، میزبان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل بود که وعده داده بود در نخستین دیدار با دونالد ترامپ دست کم پنج طرح را برای مقابله با برجام با او در میان خواهد گذاشت.

در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر اسرائیل هم، آقای ترامپ بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کرده و بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را از چالش‌های امنیتی اسرائیل توصیف کرده بود.

آقای ترامپ در این نشست خبری تصریح کرده بود که «یکی از بدترین توافق‌هایی که دیده‌ام همین توافق با ایران است. دولت من در حال حاضر تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده، و اقدامات بیشتری برای جلوگیری همیشگی از دستیابی ایران به سلاح اتمی انجام خواهد شد».

همین موضع پیشتر از زبان مایک پنس هم عنوان شد و او دو هفته پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که هم رئیس‌جمهور آمریکا، هم او و هم دولت جدید آمریکا همچنان توافق هسته‌ای با ایران را توافقی بد می‌دانند و هشدار داده بود که ایران نباید در عزم دولت جدید آمریکا تردید کند.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفته بود که دولت دونالد ترامپ در حال بازنگری توافق هسته‌ای است و رئیس‌جمهور آمریکا در این زمینه از نظرات تمام مشاوران خود بهره خواهد گرفت.

ایران توافق هسته‌ای وین را توافقی چند جانبه می‌داند و تأکید می‌کند که آمریکا نمی‌تواند به تنهایی از این توافق کناره بگیرد.

در این زمینه روز جمعه نیز محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفت که از نظر او برجام توافق خوبی است اما هیچکس به طور کامل از آن راضی نیست.

آقای ظریف در این گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که فکر می‌کنم این توافق، بهترین توافق ممکن برای همه طرف‌ها بود، نه فقط برای ایران بلکه برای آمریکا هم همین‌طور.

او اضافه کرد که مطمئنم آنها تلاش کردند به توافقی دیگر دست یابند، ولی این تنها توافق ممکن بود. ما هم ترجیحات خودمان را داشتیم. اما بر سر خواستی میانه توافق کردیم.

وزیر خارجه ایران همچنین اشاره کرده بود که کشورهای اروپایی، چین و روسیه خواهان حفظ برجام هستند.

در مورد توافق هسته‌ای ایران فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته گفته بود که در دیدار با اعضای دولت دونالد ترامپ، مطمئن شده که دولت جدید آمریکا به «اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران متعهد است».

XS
SM
MD
LG