لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

بازگشایی خانه سینما و «بازگشت امید به سینماگران»


علیرضا داودنژاد در مراسم بازگشایی خانه سینما
علیرضا داودنژاد در مراسم بازگشایی خانه سینما
با بازگشایی خانه سینما، هفته گذشته فضای سینمای ایران به شکل محسوسی تغییر کرد و سرانجام، منازعه‌ای که نزدیک به دو سال سایه سنگینی بر کل سینمای ایران انداخته بود به سود جریان مستقر در خانه سینما پایان یافت.

هرچند طیف سینماگران نزدیک به دولت پیشین در اظهارات و بیانیه‌های تندی از این اقدام مدیران تازه سینمایی انتقاد کرده‌اند اما با استقبال گسترده‌ای که چهره‌های مختلف سینمایی از جشن روز سینما در تهران به عمل آوردند، مشخص شد که سینماگرانِ مخالف در طیف اقلیت قرار گرفته‌اند.

فعلاً ساختمان خانه سینما در اختیار هیئت مدیره قرار گرفته و قرار است مجمع عمومی نیز زیر نظر همین هیئت مدیره برگزار شود.

شکل بازگشایی خانه سینما در کنار اظهارات حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، نشان داده که مدیر تازه سینمای ایران، بیش از همکاران ۸ سال گذشته‌اش با سینماگران همراهی دارد و همین نکته سبب‌ساز شکل‌گیری حمایت‌های گسترده سینماگران از او در روزهای اخیر شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:04 0:00
لینک مستقیم

از جمله این سینماگران علیرضا داودنژاد کارگردان شناخته شده است که از روز چهارشنبه تازه‌ترین فیلمش «کلاس هنرپیشگی» در سینماها اکران خواهدشد. علیرضا داودنژاد درباره اتفاقات روزهای اخیر میگوید امید بار دیگر به سینماگران باز گشته است:
«کلید خانه سینما دست دولت است، هر وقت بخواهد می‌بندد و هر وقت بخواهد باز می‌کند. اما همین قدر که یک مدیریتی این در بسته را باز می‌کند و به همکاری [با هنرمندان] اظهار علاقه می‌کند و به هنرمندان واقعاً احترام می‌گذارد، فضای جدیدی است که روزنه‌ای از امید و نور را باز می‌کند و اگر از این گرایش‌هایی که اصولاً مخالفت این هستند که در ایران تولید کالاهای فرهنگی صورت بگیرد، اذیت نکنند و فشار نیاورند و کارشکنی نکنند، می‌شود امیدوار بود که این سنگ‌های سر راه تولید در سینمای ایران برداشته شود.»

با وجود بازگشایی خانه سینما، افراد حامی و مسئول خانه سینمای ایرانیان معروف به «خانه سینمای ۲» همچنان اصرار به رعایت نشدن توافق‌ها در بازگشایی خانه سینما دارند و می‌گویند در این باره به نهادهایی چون دادستانی و قوه قضائیه نامه خواهند نوشت. بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که مخالفت‌ها با اقدامات مدیریت سینمایی از سوی طیف سینماگران مخالف ادامه پیدا کند. علیرضا داودنژاد، حل کردن مشکلات ریشه‌ای سینما را راه حل نهایی کم شدن این منازعات می‌داند:
«فکر می‌کنم اگر که خانه سینما این مجال را پیدا کند که به حل معضلاتی که اصناف دارند بپردازد، خود به خود زمینه کنار هم آمدن را فذاهم می‌کند. یعنی کافی‌است که همین الان عزم جدی مدیریت دولتی و صنفی برای مبارزه با قاچاق، مبارزه با تکثیر غیرمجاز، سرقت، و نمایش غیرقانونی فیلم ایرانی اعلام شود و یک حرکت جدی صورت بگیرد. [در این صورت] مطمئنم همین در قدم اول همه نیروهایی که هستند با هر گرایشی و هر تلقی و تفکری مشارکت می‌کنند و خود این مشارکت زمینه‌های رفع اختلاف را به تدریج فراهم می‌کند. یعنی رفتن به سراغ انجام کارهای عام‌المنفعه و حل کردن معضلات واقعی صنفی در زمینه سرمایه‌گذاری، تولید، توزیع، نمایش، ممیزی، مناسبات سینما با نهادهای پیرامونی، برویم به سمت حل معضلاتی که این نوع مشکلات ایجاد کردند، خود به خود زمینه‌های وفاق، شکل می‌گیرد.»

در اکران سینماها به غیر از فیلم کلاس هنرپیشگی که از روز چهارشنبه جایگزین فیلم «جابه‌جا» می‌شود، فیلم به خاطر پونه به کارگردانی هاتف علیمردانی نیز نمایشش را آغاز می‌کند. این فیلم با بازی هانیه توسلی و فرهاد اصلانی جایگزین فیلم «هیچ‌کس، هیچ‌کجا» می‌شود.

از میان فیلم‌های اکران عید فطر فیلم دهلیز از فیلم‌های پرفروش فصل تابستان توانسته مجموع فروش خود را در کل ایران به رقم یک میلیارد و ۷۰ میلیون تومان برساند.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG