لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

محرومیت دختران کشتی‌گیر به خاطر «حفظ ارزش‌های اسلامی»


محرومیت تعدادی از دختران کشتی‌گیر ایرانی از سوی فدراسیون کشتی، این رشته نوپا در ایران را خبرساز کرده است.

سمیه حیدری، معصومه سلیمانی و یگانه غریب‌گشته به دلایل مختلف از جمله مسائل انضباطی و «حفظ ارزش‌های اسلامی» از حضور در مسابقات محروم شده‌اند.

سمیرا حیدری در مسابقات جهانی، لحظه‌ای کلاهش از سر افتاده و به همین خاطر دچار محرومیت شده. موضوعی که پیشتر در سایر رشته‌های زنان نیز اتفاق افتاده اما محرومیتی در کار نبوده است.

نایب رئیس فدراسیون کشتی درباره محرومیت حیدری گفته: «حجاب جزو اصول فدراسیون کشتی است. سمیه حیدری خودش به خوبی دلیل محرومیتش را می‌داند و صلاح نیست با رسانه‌ای کردن این موضوع، نهال نوپای کشتی بانوان را دچار مشکل کنیم».

معصومه سلیمانی داور، مربی و کشتی‌گیر آلیش بانوان و همچنین رشته گراپلینگ است که او نیز بعد از قضاوت در پیکارهای جهانی قرقیزستان با محرومیت شش ماهه مواجه شده.

معصومه محرومیتش از طرف فدراسیون کشتی را ناعدالتی عنوان کرده و به خبرگزاری ایسنا گفته: من فقط حقم را می‌خواستم اما نه تنها حقم را ندادند، بلکه محروم هم شده‌ام.

سلیمانی می‌گوید: طبق نظر کمیته داوران فدراسیون جهانی، روز نخست به عنوان داور و روز دوم هم می‌توانستم کشتی بگیرم. اما خانم منظمی مخالفت کرد و مریم احمدی ۷۳ کیلویی که روز قبل کشتی گرفته بود را در ۷۵+ کیلوگرم به روی تشک فرستادند که در همان مسابقه نخست، مغلوب شد.

معصومه سلیمانی می‌گوید: به من که ۹۳ کیلوگرم وزن دارم می‌گفتند، ضعیف هستم اما کسی را فرستادند کشتی بگیرد که بیست کیلو از من کمتر بود. در حالی که با پیروزی در مسابقه نخست، کسب مدال قطعی می‌شد.

بانوی کشتی‌گیر لرستانی یادآور شد: این حق کسی نیست که تمام اردوها را با پول خودش شرکت کرده و روز آخر بگویند نمی‌توانی کشتی بگیری. محرومیت به گونه‌ای تنظیم شده که قهرمانی کشور را از دست می‌دهم و با این حساب، یک سال از کشتی عقب می‌افتم و این ناعدالتی است.

یگانه غریب‌گشته، دیگر کشتی‌گیری است که با محرومیت مواجه شده. او می‌گوید در رقابت‌های جهانی، مربی خواستار بطری آب شد و من هم چون راه دیگری نبود، از جایگاه تماشاگران بطری را برایش انداختم، اما سوء تفاهم شده و دچار محرومیت شده‌ام.

یگانه نامه‌ای به رسول خادم نوشته و ضمن عذرخواهی از رئیس فدراسیون کشتی، خواستار بخشش شده است.

نایب رئیس امور بانوان در فدراسیون کشتی درباره معصومه سلیمانی می‌گوید: تشخیص دادیم به عنوان داور در رقابت‌های جهانی حضور داشته باشد اما در مسابقات، به دلیل اینکه نمی‌توانست شرکت کند جو روانی به راه انداخت و بی‌احترامی کرد.

این مقام مسئول در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا تأکید کرد: معیار انتخاب ما، مسابقات قهرمانی کشور بود و سلیمانی در این مسابقات به عنوان پنجم رسید. بنابراین حق احمدی بود که راهی قرقیزستان شود.

خانم منظمی درباره یگانه غریب‌گشته گفت: فدراسیون کشتی نیروی جاذبه دارد نه دافعه. به همین دلیل کمیته انضباطی در این زمینه بهترین تصمیم را خواهد گرفت.

او بار دیگر با اشاره به اولویت «موازین اسلامی» گفت: می‌خواهیم بستری فراهم شود تا کشتی بانوان که نهالی نوپاست، به کار خود ادامه دهد.

XS
SM
MD
LG