لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۸

طرف‌های درگیر یمن در سوئیس پای میز مذاکره می‌روند


فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن می‌گوید که طرف‌های درگیر در یمن توافق کرده‌اند که نیمه دسامبر، حدود یک هفته دیگر، مذاکرات صلح را در سوئیس آغاز کنند، و انتظار می‌رود همزمان آتش‌بس موقت میان طرف‌های درگیر برقرار شود.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۱۶ آذر در گزارشی از عدن، به نقل اسماعیل اولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل نوشت که نمایندگان سه گروه درگیر در یمن، برای حضور در مذاکراتی که انتظار می‌رود خارج از ژنو برگزار شود، اعلام آمادگی کرده‌اند.

این گروه‌ها نمایندگان دولت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور، را از یک سو، و نمایندگان نیروهای حوثی یمن، به همراه هیئتی رسمی از کنگره خلق یمن، وفادار به علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور پیشین، را در دیگر سو شامل می‌شوند.

فرستاده سازمان ملل در امور یمن گفته است که هیچ جدول زمانی برای این مذاکرات تعیین نشده و مذاکرات تا جایی که لازم باشد ادامه خواهد داشت.

او ابراز اطمینان کرده است که از زمان شروع مذاکرات صلح، آتش‌بس موقت نیز برقرار خواهد شد.

به گفته اسماعیل اولد شیخ احمد، رویکرد همه طرف‌ها نسبت به آتش‌بس پیشنهادی مثبت بوده، و این موضوع شامل ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که در حمایت از منصور هادی دست به حملات هوایی در یمن زده نیز می‌شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از فرستاده سازمان ملل یادآوری کرده که شرط عربستان برای قبول آتش‌بس این بوده که منصور هادی از این طرح حمایت کند.

ائتلاف به رهبری عربستان، از هشت ماه پیش حملات خود را به مواضع شبه‌نظامیان شیعه حوثی که از حمایت ایران برخوردارند، آغاز کرده و سازمان ملل تاکنون چند بار کوشیده است طرفین را به پای میز مذاکره بیاورد.

دور اول مذاکرات در خردادماه گذشته در ژنو برگزار شد، اما بدون نتیجه به پایان رسید.

شورشیان حوثی در بهمن ماه سال۹۳، با کمک نیروی وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین، صنعا پایتخت یمن را تصرف کردند، و در پی آن، عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور، از سمت خود استعفا داد و به عربستان سعودی گریخت.

با این حال، شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای منصور هادی را همچنان به عنوان رئیس‌جمهور قانونی یمن به رسمیت شناخت و خواستار آتش‌بس، خروج حوثی‌ها از شهرهای بزرگی که تصرف کرده‌اند، تحریم ارسال سلاح برای حوثی‌ها و آغاز مذاکرات صلح میان طرفین شد.

عربستان سعودی، و منصور هادی، که به تازگی به عدن بازگشته، بارها ایران را به حمایت مالی و تسلیحاتی از حوثی‌ها متهم کرده‌اند اما ایران با تکذیب آن، می‌گوید که فقط از حقوق مشروع حوثی‌ها و مذاکرات یمنی- یمنی حمایت می‌کند.

در همین حال، بحران در یمن و ادامه جنگ داخلی سبب تشدید فعالیت گروه های وابسته به القاعده و پا گرفتن گروه‌های وابسته به حکومت اسلامی یا داعش در بخش‌هایی از این کشور شده است.

همچنین به گفته سازمان ملل جنگ داخلی در یمن طی هشت ماه گذشته دستکم پنج هزار و ۶۰۰ کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت این کشور نیز در معرض قحطی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG