لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۱

اتهام تازه برای ۱۱ بهایی بازداشت‌شده مرتبط با مؤسسه آموزش عالی بهائیان


با گذشت بیش از دو ماه از بازداشت ۱۱ تن از شهروندان بهایی در ایران، اکنون بازداشت‌شدگان به به اقدام علیه امنیت ملی و جمهوری اسلامی متهم شده‌اند. اتهامی که به گفته جامعه جهانی بهایی، مرتبط با فعالیت در مؤسسه آموزش عالی بهائیان است.

پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه جهانی بهایی، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با رادیو فردا، ضمن متهم شدن بازداشت شدگان به اقدام علیه امنیت ملی، دلیل این اتهام را فعالیت آنها در «آموزش عالی بهائیان» ذکر کرده است.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی ایران هنوز در مورد اتهام این افراد اطلاع‌رسانی نکرده و به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

گفت‌وگو با سخنگوی جامعه جهانی بهایی، در مورد اتهامات ۱۱ شهروند بهایی بازداشت‌شده در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:22 0:00
لینک مستقیم


در اوائل خردادماه امسال دیان علایی، نماینده جامعه جهانی بهائیان در مقر سازمان ملل در ژنو، از بازداشت چندین شهروند بهایی در شهرهای تهران، اصفهان و کرج، خبر داده و در بیانیه‌ای افزوده بود که افراد بازداشت شده، استادان دانشگاه غیرحضوری بهاییان و یا از افراد مرتبط با این مؤسسه بودند که برای آموزش به جوانان بهایی محروم از تحصیل آموزش تأسیس شده‌است.

وی همچنین از حمله نیروهای امنیتی به خانه‌هایی خبر داده بود که در ارتباط با این مؤسسه غیرحضوری هستند و گفته بود که بازداشت شدگان، با مکانی نامعلوم منتقل شده و تمامی کتاب‌ها و وسائل کار آنها توقیف شده است.

اکنون خانم ثابتی، سخنگوی جامعه جهانی بهایی، می‌گوید که تعداد بازداشت‌شدگان ابتدا ۱۹ نفر بود اما با آزادی چند تن از آنها اکنون ۱۱ تن در بازداشت به سر می‌برند.

خانم ثابتی افزود که با توجه به گذشت دو ماه از بازداشت این افراد، این اتهام به آنها وارد شده تا زمینه تمدید بازداشت آنها فراهم شود.

خانم ثابتی گفت که به موجب قوانین اگر اتهامی به بازداشت‌شدگان وارد نمی‌شد، قاعدتاً باید پس از دو ماه آزاد می‌شدند.

وی در عین حال اتهامات وارده به این افراد را «ساختگی و بی‌اساس» خواند و افزود که مدرکی علیه بازداشت‌شدگان وجود ندارد و تنها مدرک و اتهامی که عیله آنها به کار گرفته می‌شود این است که در مؤسسه عالی بهائیان تدریس می‌کردند.

وی افزود که در مورد این ۱۱ تن به هیچ وجه اتهامی دیگری در میان نیست و یکی از این افراد نیز ارتباطی با مؤسسه آموزش عالی ندارد و اطلاع نداریم به چه دلیل او را [در بازداشت] نگه داشته‌اند.

خانم ثابتی بار دیگر تأکید کرد که تنها اقدام بازداشت‌شگان کمک به تشکیل مؤسسه آموزش عالی بهائیان، پس از اخراج دانشجویان بهایی از دانشگاه‌های ایران بوده است.

«سرپوشی بر اقدامات علیه جامعه جهانی»

اتساب اقدام علیه امنیت ملی به شهروندان بازداشت شده بهایی در حالی است که چندی پیش محمدجواد لاریجانی، سخنگوی کمیته حقوق بشر قوه قضائیه در این مورد که هیچ فردی به دلیل بهایی بودن در بازداشت نیست و دستگیر نشده است.

با این حال پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه جهانی بهایی، با رد این این گفته‌ها، تأکید می‌کند که همه مجامع بین‌المللی می‌دانند که این موضوع سرپوشی است که جمهوری اسلامی بر اقدامات و عملیاتی که علیه جامعه بهایی انجام می‌دهد می‌گذارد.

آقای لاریجانی همچنین گفته بود که بهایی‌ها اقلیت دینی نیستند بلکه یک فرقه هستند که ما بر اساس حقوق شهروندی با این هموطنان برخورد می‌کنیم یعنی تا زمانی که حقوق و قوانین را محترم می‌شمارند کسی متعرض آنها نیست و بسیاری از بهایی‌ها بر همین اساس دارای فعالیت‌های اجتماعی، علمی و اقتصادی هستند.

وی در عین حال افزوده بود که بهایی‌ها اجازه فعالیت تبلیغی برای فرقه خود ندارند؛ همانطور که در کشورهای غربی هم چنین اجازه‌ای به فرقه‌ها داده نمی‌شود.

با این حال خانم ثابتی در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن برشمردن اقدامات جمهوری اسلامی علیه بهائیان، از جمله آتش زدن خانه‌ها، دستگیری بهائیان، مصادره املاک و انواع دیگری از اذیت و آزار، می‌گوید که این اقدامات اگر به خاطر اعتقادات بهائیان نیست، چه دلیلی برای آن وجود دارد و چرا مردم را تحریک می‌کنند که با هجوم به خانه‌های بهائیان آن را به آتش بکشند.

وی ادامه می‌دهدکه با این توصیف به هیچ ترتیب بهائیان عملیاتی انجام نمی‌دهند که علیه امنیت ملی باشد، اینها فقط اعتقادات مذهبی است، در خیلی از موارد به آنها گفته‌اند که اگر می‌خواهید به دانشگاه بروید یا ملک خود را بازپس بگیرید، باید خود را مسلمان معرفی کنید. این نشان می‌دهد که اینها تنها مخالف عقیده هستند و اجازه نمی‌دهند مردم فکر کنند و برای خود عقیده‌ای داشته باشند.

در جمهوری اسلامی٬ بهائیان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با مشکلات متعددی مواجه‌اند و از این رو طرح آموزش غیرحضوری را برای آموزش فرزندان‌شان دنبال کرده‌اند.

دانشگاه غیرحضوری بهائیان، موسوم به «مؤسسه علمی آزاد»، در سال ۱۹۸۷ تأسیس شده و دلیل تأسیس آن، ایجاد تسهیلات برای آموزش جوانان بهایی بود که به دلایل مذهبی از ورود به دانشگاه منع شده‌اند. این مؤسسه غیررسمی که راه‌حلی غیر خشونت‌آمیز برای حل معضل تحصیل این شهروندان ارائه می‌داد در ایران ثبت نشده‌است.

«مؤسسه علمی آزاد» پیش از این در سال‌های ۱۹۹۸، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ نیز مورد حمله قرار گرفته بود.

جامعه بین‌المللی بهاییان با اشاره به برخوردهای مشابه حکومت ایران با فعالیت‌های آموزشی بهاییان، از دولت‌ها و سازمان‌های جهان خواسته‌است تا این اقدام را محکوم کنند.
XS
SM
MD
LG