لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۳

مخالفت طالبان با معاینه و درمان گروگان های کره ای


خانواده ۲۱ گروگان کره جنوبی روز جمعه، سوم اوت، به يک مسجد در سئول رفتند تا از مسلمانان اين کشور برای آزادی عزيزان خود درخواست کمک کنند.
خانواده ۲۱ گروگان کره جنوبی روز جمعه، سوم اوت، به يک مسجد در سئول رفتند تا از مسلمانان اين کشور برای آزادی عزيزان خود درخواست کمک کنند.

شورشيان طالبان که ۲۱ تبعه کره جنوبی را به گروگان گرفته اند، روز شنبه چهارم اوت، با ملاقات پزشکان افغان با دو گروگانی که شديدا بيمار هستند، مخالفت کردند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، قاری محمد يوسف احمدی، سخنگوی طالبان گفت که اين گروه به پزشک ها اعتمادی ندارد.


او افزود: «اگر گروگان ها بر اثر بيماری جان خود را از دست بدهند، طالبان مسئوليت اين موضوع را خواهند پذيرفت.»


سخنگوی طالبان روز چهارشنبه، اول اوت گفته بود که دو گروگان زن کره ای به شدت بيمارند و ممکن است بميرند.


درجستجوی راهی برای مذاکره


رييس پليس ولايت غزنی روز شنبه، چهارم اوت، اعلام کرد که دولت افغانستان و طالبان در جستجوی راهی برای مذاکره برای آزادی ۲۱ تبعه کره جنوبی، شامل ۱۸ زن و سه مرد هستند که بيش از دو هفته پيش به گروگان گرفته شده اند. طالبان تاکنون دو تن از گروگان ها را به قتل رسانده اند.


«ما به انجام مذاکره علاقمنديم. اما اگر مذاکره چاره ساز نباشد، ابزارهای ديگری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»
رييس پليس ولايت غزنی

او به خبرگزاری رويترز گفت: «يک هيات از کره جنوبی روز شنبه به ولايت غزنی آمد تا بتواند با گروگان گيرها به طور مستقيم مذاکره کند.»


با اين همه، سئول به شورشيان طالبان گفته است که برای انجام خواسته های طالبان از جمله آزادی طالبان زندانی، دولت کره جنوبی ناتوان است و خواسته های طالبان در چارچوب اختيارات کره جنوبی نيست که بتواند در اين مورد اقدامی انجام دهد.


عليشاه احمدزای، رييس پليس ولايت غزنی، گفت: «ما به انجام مذاکره علاقه منديم. اما اگر مذاکره چاره ساز نباشد، از ابزارهای ديگری استفاده خواهیم کرد.»


او اضافه کرد: «اگر طالبان مذاکره را نپذيرند، اين بدان معنا خواهد بود که آنها نمی خواهند موضوع از طريق مسالمت آميز حل و فصل شود.»


پيش از اين، ريچارد بوچر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه دوم اوت گفته بود که اين کشور، استفاده از زور برای آزادی گروگان ها را رد نمی کند.


او گفت: «لازم است که طالبان تحت تمامی فشارها قرار گيرند تا گروگان ها را آزاد کنند.»


در همين حال، يکی از سخنگويان طالبان گفت که آنها خواستار آن هستند که مذاکرات در منطقه تحت کنترل شان انجام شود و امنيت هيات کره جنوبی را تضمين کرد.


البته او گفت که طالبان آماده مذاکره در هر مکان و شهری هستند، اما امنيت آنان بايد توسط سازمان ملل متحد تامين و تضمين شود.


«امکان مبادله وجود ندارد»


محمود گيلانی، يکی از مذاکره کنندگان افغان، روز شنبه چهارم اوت، بار دیگر امکان مبادله گروگان های کره ای با هشت زندانی طالبان را رد کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، او گفت: «چنين اقدامی برخلاف سياست دولت های افغانستان و آمريکا است.»


آقای گيلانی سپس گفت که در مذاکرات که تحت سرپرستی هيات کره جنوبی انجام می شود، تنها امکان پرداخت باج به گروگان گيرها وجود دارد.


دراين ميان، خانواده ۲۱ گروگان کره جنوبی روز جمعه، سوم اوت، به يک مسجد در سئول رفتند تا از مسلمانان اين کشور برای آزادی عزيزان خود درخواست کمک کنند.


آنان در نامه ای که به همراه خود برده بودند، اعلام کردند که اعتقاد راسخ دارند که کره جنوبی دوست افغانستان است.


سليمان لی هائنگ لای، امام اين مسجد، با ابراز همدردی با خانواده گروگان ها گفت که برای آزادی آنها تلاش خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG