لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۵

اعتراض افغانستان به کشته شدن اتباع این کشور در مرز ایران


در سال گذشته چند درگیری در مرز مشترک ایران و افغانستان رخ داده است. (عکس:AFP )
در سال گذشته چند درگیری در مرز مشترک ایران و افغانستان رخ داده است. (عکس:AFP )

وزارت امور خارجه افغانستان، روز چهارشنبه نسبت به کشته شدن شماری از غيرنظاميان افغان در درگيری با نيروهای ايرانی، در مرز ميان دو کشور اعتراض کرد.


وزارت امور خارجه افغانستان نگرانی عميق خود را نسبت به درگيری هايی که يک روز قبل در خاک ايران در جنوب غربی استان نيمروز افغانستان رخ داد، ابراز کرد.


به گزارش رويترز، طی ماه گذشته، اين دومين باری است که درگيری ها در مرز مشترک افغانستان و ايران منجر به کشته شدن اتباع افغانستان می شود. اين در حالی است که جزييات درگيری و تعداد دقيق کشته شدگان درگيری اخير اعلام نشده است.


مرز ايران و افغانستان که بسيار طولانی است همواره از سوی قاچاقچيان برای عبور مواد مخدر از طريق ايران مورد استفاده قرار می گيرد. افغانستان به عنوان بزرگ ترين توليد کننده مواد مخدردر جهان شهرت دارد.


مقامات افغان همچنين اعلام کردند ماه گذشته در درگيری های ميان نيروهای ايرانی و پليس افانستان در استان نيمروز، يک معلم افغان کشته و دو سرباز ايرانی مجروح شدند.


درگيری زمانی آغاز شد که چهار سرباز ايرانی وارد روستای پل ابريشم شده و با ساکنان روستا درگير شدند.


وزارت کشور افغانستان مدعی شد که حادثه ياد شده پس از آن بوقوع پيوست که يک گشتی ايرانی وارد روستای پل ابريشم در ولايت نيمروز اين کشور شده است.


ژنرال ايوب بدخشی، رييس پليس ولايت نيمروز گفته است که « بدنبال اعزام يک واحد پليس افغانستان به روستای ياد شده درگيری ميان طرفين رخ داد که بدنبال آن يک معلم اين روستا کشته شد.»


مرز ايران و افغانستان که بسيار طولانی است همواره از سوی قاچاقچيان برای عبور مواد مخدر از طريق ايران مورد استفاده قرار می گيرد


علاوه بر اين به گفته مقامات دولت افغانستان، در ماه ميلادی گذشته نيز ۱۳ نفر از اتباع اين کشور در درگيری های مرزی کشته شده اند.


مقامات امنیتی در استان هرات تابستان سال گذشته نیز اعلام کردند که چهار تن از نوجوانان افغان در حالی که از شهرستان کهسان هرات وارد ایران می شدند ، توسط مرزبانان جمهوری اسلامی گلوله باران شدند.


XS
SM
MD
LG