لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

«ملت آمریکا، منطق ملت ایران را پذیرفته است»


رئیس جمهور ایران معتقد است که اکنون ارتباط با مردم ایران جزو مطالبات مردم آمریکاست.(عکس:AFP)
رئیس جمهور ایران معتقد است که اکنون ارتباط با مردم ایران جزو مطالبات مردم آمریکاست.(عکس:AFP)

رییس جمهوری ایران در تازه‌ترین گفت وگوی تلویزیونی خود اعلام کرد، «تحول اساسی در دیپلماسی با آمریکا اتفاق افتاده چرا که مردم آمریکا منطق مردم ایران را پذیرفته‌اند.»


آقای احمدی‌نژاد در این گفت و گو که به طور زنده از شبکه اول تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شد، با اشاره به آنچه «فشار رو به گسترش ملت آمریکا به مقامات کشورشان در اصلاح رفتار با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک مطالبه جدی» نامید، خاطر نشان کرد: منطق ملت ایران را مردم آمریکا پذیرفته‌اند.


وی در پاسخ به سؤالی درباره گشایش دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها در ایران دفتر حفاظت دارند و البته در ماه‌های گذشته حرف‌هایی زدند که دنبال نکردند، معتقدم آنها منتظر تحولات انتخاباتی کشورشان هستند تا با نظم بهتری وارد صحنه شوند.


سخنان آقای احمدی نژاد در حالی بیان می شود که بحث گشایش دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران، از چندی پیش در محافل خبری مطرح بود گرچه به تازگی اعلام شد که تصمیم‌گیری در این مورد به رییس جمهوری آينده ایالات متحده واگذار شده است.


این موضوع از سوی مقامات سیاسی دو کشور مورد استقبال قرار گرفت و رییس جمهوری ایران پیشتر در کنفرانس خبری در نیویورک اعلام کرده بود که با گشایش دفتر حفاظت از منافع آمریکا در تهران مخالفتی ندارد و از هر اقدامی که به تقویت ارتباط ملت ‌ ها یاری دهد، استقبال می ‌ کند.


تحول اصلی در دیپلماسی با آمریکا اتفاق افتاده است


رییس جمهوری ایران در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود گفت: به نظر من ‌تحول اصلی در دیپلماسی با آمریکا اتفاق افتاده و چون ارتباط با ایران مطالبه مردم آمریکاست به همین دلیل هوشمندان آنها همراه مردم صحبت می‌کنند تا رأی‌شان افزایش یابد.


این اظهارات در حالی است که هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یعنی سناتور اوباما و سناتور مک‌کین ، روز گذشته در دومین دور مناظره خود بر اعمال تشدید تحریم‌ها برای توقف برنامه هسته‌ای ایران، تأکید کردند.


با این حال آقای احمدی‌نژاد اضافه کرد: ارتباط با مردم آمریکا برقرار شده که این تعاملی عادلانه است و این اتفاق روی داده و باید روابط اصلاح شود تا عدالت برقرار شود.


وی گفت: همواره آنها توهین‌آمیز و از موضع خیلی بالا با مردم ایران حرف می‌زنند اما اکنون پشت صحنه آنها خالی است و مردمشان به شدت علاقه‌مند به روابط با ایران هستند.


وی تصریح کرد که‌ شکل ظاهری این ارتباط بستگی به نوع ارتباط و تصمیم مسئولان آمریکایی دارد و گفت که باید جلوتر برویم و متناسب با شرایط و مبتنی با اصول رفتار کنیم. .


XS
SM
MD
LG