لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

«حاضریم مکان مناسبی برای سازمان ملل تأمین کنیم»


محمود احمدی‌نژاد در چهارمین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل در تابستان ۸۷ (عکس: Epa)
محمود احمدی‌نژاد در چهارمین حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل در تابستان ۸۷ (عکس: Epa)

محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران با نامناسب خواندن محل استقرار سازمان ملل در نیویورک، گفت که «ایران حاضر است مکان مناسبی برای این سازمان تأمین کند».


آقای احمدی‌نژاد که بعداز ظهر شنبه در جمع کارکنان نهاد ریاست جمهوری ایران سخن می‌گفت، با اشاره به آنچه مناسبات ناعادلانه در سازمان ملل خواند، دولت آمریکا را متهم کرد که «با این سازمان ملل به دنبال حکمرانی در جهان است».


سخنان آقای احمدی‌نژاد در خبرگزاری‌های داخلی ایران انعکاس یافته است.


رییس جمهوری اسلامی ایران که در دوره چهارساله ریاست جمهوری خود، چهار بار برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، به این دلیل خواستار تغییر محل سازمان ملل شد که به گفته وی «هر كسی می‌خواهد به سازمان ملل برود بايد ماه‌ها برای گرفتن ويزا در انتظار باشد».


آقای احمدی‌نژاد همچنین به انتقاد شدید از شورای امنیت سازمان ملل پرداخت و گفت: «از ابتدای تأسيس اين شورا، آنها فقط به دنبال تأمين منافع سلطه‌طلبان در جهان هستند و تا كنون هيچ گامی در جهت حل مشكلات ملت‌های مظلوم بر نداشته‌اند».


تغییر ساختار شورای امنیت


تلاش براى اصلاح ساختار سازمان ملل یکی از موضوعات مورد اشاره در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه بود که در روز شنبه از سوی رهبر جمهوری اسلامی به رییس جمهوری ایران ابلاغ شد.


آقای احمدی‌نژاد در رابطه با همین موضوع در سخنان بعدازظهر شنبه خود گفت که «ساختار شورای امنيت بايد از اساس تغيير يابد و اين نسل پوشالی بايد عوض شود.»


وی تصميمات شورای امنيت را یک جانبه و ضد بشری خواند و گفت: «تصمیمات این شورا در جهت حمايت منافع آمريكا و رژيم صهيونيستی است».


رییس جمهوری ایران ادامه داد: «نبايد تغيير ساختار به گونه‌ای باشد كه دو تغيير بدهند و دو هم پيمان خود را وارد شورای امنيت كنند و با حق وتو منافع خود را تامين نمايند.»


ایران در مهرماه امسال در حالی که انتظار داشت پس از نیم قرن برای دومین بار به عضویت غیردائم شورای امنیت درآید، نتوانست رأی لازم را کسب کند و از عضویت در شورای امنیت بازماند.


درخواست عضويت ایران در شورای امنيت سازمان ملل متحد برای سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ در سال ۱۹۹۶ ارائه شده بود و ایران نهایتاً با کسب ۳۲ رأی در مجمع عمومی سازمان ملل در مقابل ۱۵۸ رأی کسب شده توسط ژاپن، این کرسی را به ژاپن واگذار کرد که سابقه ۹ بار حضور در شورای امنیت را دارد.


XS
SM
MD
LG