لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

آغاز تحریم بانک ملی و نفت و گاز ایران توسط بریتانیا


آغاز تحريم های جديد عليه بخش نفت و گاز و نظام بانکی ايران ، دستاورد آخرين روز سفر جرج بوش، رییس جمهوری آمريکا به انگلستان بود.(عکس: EPA)
آغاز تحريم های جديد عليه بخش نفت و گاز و نظام بانکی ايران ، دستاورد آخرين روز سفر جرج بوش، رییس جمهوری آمريکا به انگلستان بود.(عکس: EPA)

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که کشورش از روز دوشنبه اقدامات خود را برای تحریم بانک ملی و صنعت نفت و گاز ایران آغاز خواهد کرد.


آغاز تحريم های جديد عليه بخش نفت و گاز و نظام بانکی ايران ، دستاورد آخرين روز سفر جرج بوش، رییس جمهوری آمريکا به بریتانیا بود.


به گزارش خبرگزاری رويترز، نخست وزير بريتانيا در گفت و گوی مشترک مطبوعاتی با جرج بوش به خبرنگاران گفت: کشورش هراقدام ضروری برای برقرار ماندن ارتباط با ايران را انجام خواهد داد.


وی در عین حال افزود: «اما ما می خواهيم به صراحت اعلام کنيم که اگر ايران قطعنامه سازمان ملل متحد را ناديده بگيرد، چاره ای جز تشديد تحريم ها نخواهيم داشت.»


آغاز تحريم های جديد عليه ايران، دو روز پس از ارائه بسته پيشنهادی غرب به ايران در باره برنامه اتمی اين کشور صورت می گيرد.


ايران پیشتر گفته بود: هر گونه پیشنهادی که مستلزم تعلیق غنی سازی اورانیوم باشد را رد می کند.


  • «ما می خواهيم به صراحت اعلام کنيم که اگر ايران قطعنامه سازمان ملل متحد را ناديده بگيرد، چاره ای جز تشديد تحريم ها نخواهيم داشت.»
گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا

گروه پنج به علاوه یک از ایران خواسته اند تا با تعلیق غنی سازی اورانیوم به مذاکره رسمی با طرف های درگیر با پرونده اتمی اش بپردازد و حاضرند که پاره ای مشوق های اقتصادی و سیاسی به این کشور ارائه کنند.


«موافقت اروپا با تشدید تحریم ها»


نخست وزير بريتانيا اعلام کرد:« بريتانيا اروپا را به همکاری فرا خواهد خواند و اروپا هم با اين تحريم ها عليه ايران موافقت خواهد کرد.»


وی افزود: «ما در ابتدا اقدامات خود را برای مسدود کردن دارايی های بزرگ ترين بانک ايران، بانک ملی، از همين امروز آغاز خواهيم کرد. دومين اقدام ما، دور جديد تحريم ها در زمينه نفت و گاز نيز امروز آغاز خواهد شد.»


ايران تاکنون پاسخ رسمی به بسته پيشنهادی نداده است ولی دولت اين کشور اعلام کرده است که توقف غنی سازی را نمی پذيرد.


در همين حال خاویر سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، از ايران خواسته است تا هر چه سريعتر پاسخ رسمی خود را در مورد بسته پيشنهادی غرب اعلام کند.


اما منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه گفت که ایران در «زمان مناسب» به بسته پیشنهادی ارائه شده توسط گروه پنج به علاوه یک پاسخ خواهد داد.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا پيش از سفر به لندن، با رهبران ايتاليا، فرانسه و آلمان ديدار کرد و همه آنها پشتيبانی خود را از آمريکا برای فشار بيشتر به تهران، چهارمين قدرت نفتی جهان، اعلام کردند.


شورای امنيت تاکنون با تصويب سه قطعنامه تحريمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی ايران همچنان از اين دستور سازمان ملل سرپيچی می کند.


بوش در حالی سفر خود به اروپا را به پايان می رساند که پيشتر اعلام کرده بود: وی متاسف است که تهران بسته پيشنهادی مشوق های اقتصادی و سياسی شش کشور بزرگ را رد کرده است.


وی افزود: چنين کاری نشان می دهد که ايران مردم کشورش را بيش از بيش منزوی می کند.


آمريکا و اتحاديه اروپا اعلام کرده اند در صورتی که ايران بسته پيشنهادی را رد کند و به غنی سازی ادامه دهد، تحريم هايی بيش از آنچه در قطعنامه های شورای امنيت ذکر شده، عليه ايران به اجرا می گذارند.


XS
SM
MD
LG