لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

آغاز جشن های سال نو در چین


رقص اژدها از مراسم ویژه جشن‌های سال نوی چینی است
رقص اژدها از مراسم ویژه جشن‌های سال نوی چینی است
از نیمه شب دوشنبه ۲۶ ژانویه هفتم بهمن، جشن‌های سال نو در چین برپا شد. مراسمی که در آن بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون شهروند این کشور، خانه تکانی کرده، لباس نو پوشیده، از خانه تا خیابان و میادین را سرخ پوش کرده و ۱۵ روز را به جشن و پایکوبی می‌گذارانند.

در چین، هر سال با نام یکی از دوازده حیوانی که در تقویم چینی است، نام‌گذاری می‌شود. امسال سال گاو نر است.

با نزدیک شدن به سال نوی چینی‌ها هر ساله، میلیون‌ها چینی از اقصی نقاط دنیا به میهن خود سفر می‌کنند تا با حضور در کنار خانواده خود این روز را جشن بگیرند. سفرهای سال نوی چینی‌ها، هر ساله، بیشترین جابه‌جایی مسافر را دارد.

امسال بیش از ۲۵۰ میلیون چینی برای شرکت در این مراسم، به چین سفر کردند. ۲۴ میلیون نفر با هواپیما، ۳۱ میلیون تن با کشتی، ۱۸۸ میلیون با قطار و میلیون‌ها چینی دیگر با اتوبوس به کشور خود رفتند.

در شروع سال نوی چینی‌ها که معمولاً طی ۱۵ روز، از اول بهمن تا سوم اسفند جشن گرفته می‌شود، چینی‌ها از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. آنها بر این باورند که روشن کردن آتش و استفاده از کارد در اولین روز سال نو، بد یمن است، برای همین، معمولاً غذاهای این روز، از قبل پخته می‌شود و عمدتاً شیرین مزه هستند.

امسال بیش از ۲۵۰ میلیون چینی برای شرکت در این مراسم، به چین سفر کردند. ۲۴ میلیون نفر با هواپیما، ۳۱ میلیون تن با کشتی، ۱۸۸ میلیون با قطار و میلیون‌ها چینی دیگر با اتوبوس به کشور خود رفتند.
عید دیدنی بزرگترهای فامیل رفتن هم از جمله رسومی است که چینی‌ها در این ۱۵ روز انجام می‌دهند. به باور چینی‌ها، رنگ قرمز خوش یمن محسوب می‌شود و به همین دلیل، استفاده از این رنگ، در این روزها بسیار مرسوم است. از دیگر آداب این روز، هدیه دادن به کودکان و جوان‌های ازدواج نکرده در پاکت‌های سرخ است.

تقویم چینی ترکیبی از تقویم خورشیدی و قمری است. سال نو در روز اول با پدیدار شدن ماه آغاز می‌شود و در پانزدهم سال نو، با دیدن قرص کامل ماه و با برگزاری جشن فانوس به پایان می‌رسد. در این روز مرسوم است، چینی‌ها، ردیف‌هایی از شمع را در جلوی خانه‌هایشان روشن می‌کنند و هنگام شب، فانوس در دست، مسیر را می‌پیمایند.

از کهن‌ترین آئین‌های چینی که طی مراسمی ویژه در سال نوی چینی اجرا می‌شود، رقص شیر است. این رقص که ریشه در هند و چین دارد، همراه عروسک‌ها و آهنگ‌های ویژه‌ای انجام می‌شود.

رقص شیر که نوید دهنده خوشبختی است، همراه با رقص اژدها در مراسم بسیار باشکوهی برگزار می‌شود و عموماً یک یا دو نفر آن را اجرا می‌کنند. در اجرای دو نفره، حرکات سر، گردن، چشم و دو پا توسط فرد جلو و چرخش تنه و دو پای عقب توسط نفر دوم انجام می‌شود. این رقص در نواحی جنوبی، عموماً نمادی از رفع بد یمنی و از بین بردن ارواح خبیثه و در عین حال دعوت از ارواح کامیاری و توانگری‌است.

سال نوی چینی، از مهم‌ترین روزهای پیروان بودیسم بویژه مردم چین و چینی‌تباران در کل جهان به شمار می‌شود. علاوه بر چین، در کشورهای دیگری همچون، مالزی، ویتنام، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، کره، میانمار، کامبوج، اندونزی، لائوس، اندونزی و برونئی نیز مراسم سال نوی چینی طی مراسم خاصی برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG