لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۵

شکایت گروه موسیقی آمریکایی از وزارت ارشاد


دو نفر از اعضای گروه دبو. (عکس: ایسنا)
دو نفر از اعضای گروه دبو. (عکس: ایسنا)

گروه موسيقی آمريکايی«دبو» پس از لغو مجوز کنسرت خود در تهران، از وزارت ارشاد، به ديوان عدالت اداری شکايت کرده است.


به گزارش خبرگزاری فارس، محمد سعيد شهيدی، مدير روابط عمومی گروه «دبو» اعلام کرد اين گروه موسيقی از وزارت ارشاد جمهوری اسلامی به ديوان عدالت اداری شکايت کرده است.


اين گروه موسيقی آمريکايی قرار بود از ۸ تا ۱۰ مرداد ماه در تالار وزارت کشور کنسرت خود را برگزار کند اما چند ساعت قبل از اولين اجرا، مجوز آنها از سوی وزارت ارشاد لغو شد.


اين در حالی است که يک روز قبل از لغو مجوز، مدير کل دفتر موسيقی وزارت ارشاد، شاهد کنسرت آزمايشی اين گروه بوده و تاييد کرده بود که « گروه هيچ مشکلی ندارد.»


چهار روز پس از لغو مجوز کنسرت، محمد حسين احمدی، مدير کل دفتر موسيقی ارشاد دلايل لغو اين کنسرت را تناقض اطلاعات افراد گروه با آنچه که از قبل به ارشاد داده بودند، عنوان کرده است.


در همین حال آقای شهيدی در این مورد گفته است: «ما با نامه وزارت ارشاد برای نوازندگان گروه برای ورود به ايران ويزا گرفتيم و اصلا امکان تغيير اين افراد وجود نداشته است چرا که نامه وزارت ارشاد برای ۱۶ نفر بوده که ما برايشان ويزا بگيريم ما نيز عين آن ۱۶ نفر را با ويزا به ايران آورديم و امکان اينکه کسی را عوض کنيم، وجود ندارد.»


به گفته وی گروه «دبو» هيچ اجرای عمومی در تهران نداشته تا مشخص شود چيزی عوض شده است يا خير.


لغو مجوز گروه موسيقی مسلمان «دبو» در حالی صورت می گيرد که در ماه های اخير اخبار متفاوتی در مورد اجرای موسيقی توسط نوازندگان و خوانندگان غربی در ايران منتشر شده است.


بر اساس اخبار منتشر شده، قرار است پاکو پنيا، نوازنده نامی فلامنکو در جهان،۲۶ تا ۲۸ مردادماه در تهران به اجرای موسيقی بپردازد.


پيش از اين نيز کريس د برگ، خواننده بریتانیایی نيز برای هماهنگی اجرای کنسرت خود به ايران سفر کرده بود.


با اين حال اولين تجربه اجرای عمومی کنسرت پاپ غير ايرانی، پس از انقلاب اسلامی، در ايران به شکست انجاميده است، گروهی که مسلمان بوده و در تلويزيون دولتی ايران نيز به اجرای موسيقی پرداخته است.


پيش از اين گروه های موسيقی خارجی تنها در بخش بين الملل موسيقی فجر اجازه اجرا داشتند.


به گزارش سايت ها در ايران، در شب اجرای کنسرت، شمار زيادی از مردم، که بليط اين کنسرت را به مبلغ چهارصد هزار ريال تهيه کرده بودند، به تالار وزارت کشور آمدند اما با درهای بسته ی تالار و صف آرايی نيروی انتظامی مواجه شدند.


اعضای آمريکايی گروه موسيقی «دبو» که همگی مسلمانند ، در سال ۱۹۹۹ ميلادی از آمريکا به اندونزی مهاجرت کردند.


گروه دبو در آوريل سال ۲۰۰۱ شروع به اجرای کارهای خود کرد. دو سال بعد، نخستين آلبوم گروه در اندونزی منتشر شد. اين آلبوم شامل ده قطعه آهنگ به زبان های اندونزيايی و عربی بود.


اين گروه در سال های فعاليت خود دو آلبوم که بيشتر آهنگ های آن به زبان اندونزيايی است و بعضی از آهنگ هايشان نيز به زبان عربی و انگليسی بوده منتشر کرده اند.


علاوه بر زبان های يادشده، آنها ترانه هايشان را به زبان های بسياری از جمله انگليسی، فارسی، ترکی، اسپانيولی و چينی می خوانند.


قرار بود در کنسرت گروه دبو از ادوات موسيقی مختلفی مانند تار و سنتور ، گيتار ، چنگ اندونزيايی و عود و تنبک استفاده شود.


XS
SM
MD
LG