لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

اعتراضات گسترده در شهرهای آلمان به نتیجه انتخابات ایران


عکس از راه‌پیمایی روزهای قبلی در فرانکفورت آلمان
عکس از راه‌پیمایی روزهای قبلی در فرانکفورت آلمان
شامگاه شنبه، هفتمین حرکت گسترده اعتراضی پس از انتخابات ۲۲ خرداد ایران در شهر کلن برگزار شد. شمار کثیری از ایرانیان ساکن شهرهای اوبرهاوزن، دوسلدورف، بوخوم، آخن، اسن، بن با حضور در مقابل یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای آلمان در شهر کلن، یک صدا همبستگی و حمایت خود را نسبت به معترضان انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد اعلام کردند.

دکتر سیاهپوش که در میان تظاهرکنندگان حضور داشت در ارزیابی سخنان روز جمعه آقای خامنه‌ای به رادیو فردا گفت: «آقای خامنه‌ای می‌خواست فراجناحی صحبت کند ولی همانطور که دیدیم از جریان کودتا و جریان استبداد حمایت کرد. الان برای مردم ایران مسلم است که ایشان پشت همه جنایت‌هایی که از طریق دولت صورت می‌گیرد، قرار دارد. سرکوبی که از سی سال پیش تا حالا صورت گرفته، امروز دارد به شدیدترین وجه خودش را نشان می‌دهد. مردم ایران چیزی نمی‌خواهند جز آزادی که حقشان است. این راه ادامه پیدا می‌کند و رژیم نخواهد توانست با سرکوب و سرنیزه جواب مردم را بدهد و طبعاً باید در مقابل خواست‌های مردم تسلیم شود.»

یک شرکت‌کننده در گردهمایی ایرانیان کلن نیز به رادیو فردا می‌گوید: «آقای خامنه‌ای در نماز جمعه با تهدید آمد و این نقطه‌ای شد که مردم را به حرکت واداشت. حرکاتی که شبیه همان حرکات سال ۵۷ است و این خودش زنگ خطری برای نظام به شمار می‌رود».

این شرکت‌کننده معتقد است که آینده این حرکت مثبت است زیرا مردم از آن خط قرمز نظام گذشته‌اند.

یک شرکت‌کننده دیگر می‌گوید: «تمام صحبت‌های آقای خامنه‌ای چکیده همان حرکاتی است که در طول این سال‌ها ادامه پیدا کرده و متأسفانه ایشان بازهم راه خشونت را برگزیدند.»

وی می‌افزاید: «من هم، مانند همه شهروندان ایرانی در جهان، دلواپس این شرایط هستم و امیدوارم که با کمترین هزینه از جهت خشونت و خونریزی بتوانیم راهی برای به دست آوردن دموکراسی پیدا کنیم».

شرکت‌کننده دیگری می‌گوید: «رهبر سعی کرد با تهدید و تطمیع اشخاصی که در این قضایا نقشی داشتند، جنبش مردم را جلوگیری کند. ولی خواست‌های مردم خیلی خیلی فراتر از این حرف‌هاست که بشود با این صحبت‌ها جلویش را گرفت. آنچه امروز می‌بینیم قبل از هرچیز حضور زنان، جوانان بود و یک ‘نه’ بزرگ مردم ایران به مجموعه رژیم».

حسین روانی هم به رادیو فردا می‌گوید: «صحبت‌های آقای خامنه‌ای درواقع اعلان جنگی بود به خواست‌های بحق مردم ایران. یعنی با گفتن اینکه رأی را پس نمی‌گیرند و ۱۱ میلیون نمی‌تواند تقلب باشد، توهین بزرگی به ملت ایران است. یعنی می‌خواهد بگوید ملت دروغ می‌گوید. خوشبختانه مردم دیگر می‌دانند که اینها درست شدنی نیستند. اگر حضور مسالمت‌آمیز آنها در خیابان‌ها به خشونت مواجه شود، ملت هم پاسخ خواهد داد».

یک شرکت‌کننده دیگر هم که تازه از تهران آمده، از مشاهدات خود برای شنوندگان رادیو فردا می‌گوید: «در تهران تظاهرات بسیار بزرگی را مشاهده کردم. هر شب می‌دیدم. این تظاهرات را می‌شود مقایسه کرد با تظاهرات دوران انقلاب. خیلی با دیسیپلین بود و آدم از جوان‌ها لذت می‌برد. گروه‌های لباس شخصی زیادی به صورت گروهی در دسته‌های ۲۰ تا ۲۵ نفری موتورسوار دیدم. یک نفر موتور می‌راند و یکی پشت با چماق و زنجیر به مردم حمله می‌کرد. ولی فکر می‌کنم این راه دیگر برگشتی نداشته باشند. این شروع قضیه است.»

علاوه بر تظاهرات در شهر کلن، تظاهرات مشابهی بعد از ظهر یکشنبه در شهر هانوفر آلمان برپا شد که ایرانیان ساکن شهر هانوفر، برلین ، هانبورگ و برمن در آن حضور داشتند.

حمید نوذری، سرپرست کانون پناهندگان سیاسی در برلین که در جمع راهپیمایی‌کنندگان حضور داشت، در این ارتباط به رادیو فردا توضیح می‌دهد.

آقای نوذری، در ارتباط با هدف خود از شرکت در این راهپیمایی می‌گوید: «ما در بیستمین کنفرانس پژوهش‌های زنان ایران که امسال در شهر هانوفر برگزار می‌شد حضور داشتیم. از روز جمعه که این مراسم شروع شد، چشم همگی ما رو به ایران بود و امروز هم برای اعلام همبستگی با مبارزه مردم ایران بر علیه سرکوب نیروهای دولتی و کشتار مردم و برای حمایت از شعارهای آزادیخواهانه و برابری‌خواهانه آنان، کنفرانس به مدت دو ساعت به حالت تعطیل درآمد و شعارهایی همچون «آزادی زندانیان سیاسی»، «قطع ترور»، «برابری حقوق زنان و مردان»، «لغو حجاب اجباری» و «درخواست از جامعه بین‌المللی برای حمایت از مردم ایران در مبارزات اخیر» در دستور کار ما قرار گرفت.»

خانم پرستو فروهر نیز در این راهپیمایی شرکت کرده است در ارزیابی حرکت‌هایی که این روزها در ایران شاهد آن هستیم می‌گوید: «تماشا کردن تصاویر چند قتل در تظاهرات روز شنبه، واقعاً هر انسانی را برای سرنوشت مردمی که با آنهمه شور و شوق و امید سعی کردند به حق تعیین سرنوشت خودشان دست یابند و تلاش صلح آمیزشان این چنین وحشیانه با سرکوب و خشونت همراه شد، متأسف و متأثر می‌کند».
خانم فروهر ادامه می‌دهد: «راهپیمایی که در اینجا برگزار شده است برای ابراز پشتیبانی و ابراز همدردی با تمامی کسانی است که آنجا به پا خواسته‌اند. ما متأسفیم و سعی می‌کنیم با حضور ایرانیان در فضای عمومی، به جوامع اروپایی نشان دهیم که بایستی از این حرکت آزادیخواهانه که در ایران پدید آمده است حمایت کنند تا بیش از این به مردم آن سرزمین آسیب نرسد».

خانم فروهر همچنین در مورد ارزیابی‌اش از آینده این حرکت می‌گوید: «گفتن در مورد آینده بسیار دشوار است. من واقعاً امیدوارم که دامنه خشونت‌ها محدود شود و دیگر این چنین مردم مورد حمله و هجمه قرار نگیرند. مردم هم سعی کنند که مقاومت خود را دنبال کنند. ما سعی می‌کنیم که صدای اعتراض مردم ایران را به گوش دنیا برسانیم».

خانم درآگاهی از دیگر شرکت کنندگان در راهپیمایی هانوفر نیز به رادیو فردا می‌گوید: «ایرانیان از استرالیا تا کانادا، در این گردهمایی حضور پیدا کرده‌اند. این اولین به واقع تظاهرات بین‌المللی است که علیه شرایطی که در ایران هست ایجاد شده و شرکت‌کنندگان موضع گرفته‌اند و صدایشان را بلند کرده‌اند.»

خانم مژده نورزاد هم که به همراه دو دختر خردسالش از شهر کلن آلمان برای شرکت در کنفرانس پژوهش‌های زنان ایران به هانوفر آمده، در میان تظاهرات‌کنندگان دیده می‌شود.

خانم نورزاد به رادیو فردا می‌گوید: «من با شبکه بین‌المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران کار می‌کنم. ما با این نوع از انتخابات و سرکوب مردم ایران مخالفیم و می‌خواهیم همبستگی خودمان را با زنان و مردان شجاع ایران که هم اکنون در شرایط سختی هستند، اعلام کنیم».
XS
SM
MD
LG