لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

مجله اقتصادی؛ لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها


مجله اقتصادی این هفته رادیو فردا پس از بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت وگویی دارد با یک کارشناس اقتصادی به مناسبت دهمین سال به جریان افتادن یورو به عنوان واحد پولی مشترک ۱۵ کشور اتحادیه اروپا و سیاست‌های ارزی دولت جمهوری اسلامی برای تعیین سبد ذخایر ارزی خود و نگاهی به چشم‌انداز سیاست‌های اقتصادی باراک اوباما.



مجلس كليات لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها را تصويب کرد


روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی كليات لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها را با قيد يک فوريت و با ۱۲۷ رأی موافق تصويب کرد. لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها روز دوشنبه با قيد يک فوريت به مجلس ارائه شده بود.


پس از تصويب يک فوريت لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها، اين لايحه خارج از نوبت در دستور كار كميسيون‌های مجلس قرار می‌گیرد.


در پی تصویب یک فوریت كليات لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها، محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت، آن را یک گام رو به جلو برای اصلاح قیمت‌ها ارزیابی کرد و از آغاز تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی این لایحه همزمان با بررسی رسمی آن در مجلس خبر داد.


به گفته آقای فرزین دولت همزمان با بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس، آیین‌نامه‌های این لایحه را تدوین خواهد کرد و جزئیات این لایحه را در جلسات مختلف برای مجلس تشریح خواهد کرد.


محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه هنگام ارائه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلسگفت: دولت مشكلات ساختاری اقتصاد ایران را شناسايی و اصلاح کرده است که این خود مقدمه طرح تحول اقتصادی به عنوان اصلاح ساختارها و عوامل اصلي در اقتصاد شده است.


به گفته آقای احمدی‌نژاد اهداف طرح هدفمند كردن يارانه اجرای عدالت و رفع تبعيض و استفاده بهتر از منافع كشور و شفاف‌سازی اقتصادی و دادن فرصت به تدبير و مديريت صحيح برای اعمال روندهای درستاقتصادی، كاهش وابستگی به درآمد نفت و افزايش فعاليت‌های عمرانی است.


در این میان رامين پاشايی‌فام، معاون اقتصادی بانک مركزی، در این هفته گفت میزان یارانه پرداختی بر مبنای در آمد نفت تنظیم می‌شود و با فرض قيمت نفت بین ۳۵ تا ۴۸ دلار برای هر بشکه، به هر نفر ماهانه حداقل ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و حداكثر ۴۳ هزار تومان يارانه پرداخت می‌شود.


کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در حالی در مجلس به تصویب می‌رسد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی منتقد دولت، زمینه‌ای و نفعی در اجرای این لایحه برای اقتصاد ایران نمی‌بینند.


دکترعبدالحسین ساسان، استاد رشته اقتصاد در اصفهان، به رادیو فردا می‌گوید اجرای این لایحه در صورت قانونی شدن آن بار مالی بزرگی را بر گرده دولت می‌گذارد و دولت برای اجرای آن نیازمند تأسیس نهادهای بزرگتری از نهادهای موجود است.


آقای ساسان همچنین اطلاعات اقتصادی ارائه شده از سوی شهروندان را به دلیل اینکه برخی با حرکت از عزت نفس نمی‌توانند به فقر خود اقرار کنند، قابل اتکا ارزیابی نمی‌کند.


«یورو» ۱۰ ساله می‌شود


روزپنجشبه اول ژانویه ۲۰۰۹ میلادی، «یورو» واحد پولی اتخادیه اروپا ۱۰ ساله می‌شود.


دکتراحمد علوی استاد رشته اقتصاد در دانشگاه استکهلم در گفتگویی با رادیو فردا ضمن بر شمردن مراحلی که یورو برای به جریان افتادن طی کرده است، می‌گوید: اکنون و پس از پشت سر گذاردن مراحل اولیه ضعف خود «یورو» به یکی از مهم‌ترین ارزهای جهان تبدیل شده شده است.


آقای علوی درباره سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی برای تعیین ترکیب سبد ارزی ذخایر پولی خود، براین باور است که به دلیل تسلط دولت بر اقتصاد و بازارهای پولی، ارزی و مالی، بعید به نظر می‌رسد که نهادهای دولتی ایران از پویایی لازم برای تشخیص سودآوری ترکیب سبد ارزی با توجه به رویدادهای لحظه به لحظه در بازارهای جهان، برخوردار باشند.


سیاست‌های اقتصادی دولت آینده آمریکا


به دست گرفتن زمام امور ایالات متحد آمریکا از سوی باراک اوباما رییس جمهوری منتخب این کشور همزمان شده است با بحران گسترده جهانی در عرصه اقتصاد و در بازارهای پولی و مالی جهان و دولت آقای اوباما را با چالشی بی‌سابقه روبه‌رو کرده است.


دکتر کامران دادخواه استاد رشته اقتصاد در ایالت بوستون آمریکا با اشاره به ابعاد این بحران به رادیو فردا می‌گوید: تیم منتخب آقای اوباما در بخش اقتصاد چند تن از بهترین و سرشناس‌ترین شخصیت‌های اقتصادی را در بر می‌گیرد و باعث این خوشبینی می‌شود که این تیم مجرب بتواند در زمینه مقابله با بحران تصمیم‌هایی درست بگیرد.


به گفته آقای دادخواه آنچه مسلم است این است که دولت آقای اوباما، سیاستی انبساطی در زمینه پولی در پیش خواهد گرفت و با پمپاژ حدود هزار میلیارد دلار به بازار تلاش خواهد کرد، اعتماد از دست رفته را به نظام بانکی باز گرداند.


افزایش واردات و صادرات جمهوری اسلامی در ۹ ماهه امسال


به گزارش گمرک جمهوری اسلامی در ۹ ماهه اول سال جاری حجم واردات ایران از لحاظ ارزش با رشد حدود ۲۷در صد به بیش از ۴۲ میلیارد دلار رسید. از جمله واردات بنزین، ذرت، گندم و برنج در سال جاری در صدر کالاهای وارداتی هستند. میزان واردات از لحاظ وزنی نیز ۵.۵ در صد در مقایسه با زمان مشابه سال پیش افزایش داشته است.


در همین زمان صادرات کالاهایی که غیر نفتی خوانده می‌شود و میعانات گازی را در بر می‌گیرد به حدود ۱۴ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال ۸۶، ۲۲ در صد رشد نشان می‌دهد.


در این مدت مهم‌ترین فروشندگان کالا به ایران، امارات متحد عربی، آلمان، چین و سوئیس بوده‌اند در حالی که امارات متحد عربی، چین و هند عمده خریداران کالاهای ایرانی بودند.


مجله اقتصادی رادیو فردا، هر هفته روزهای چهارشنبه پس از خبرهای ساعت ۱۹ به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن، پنجشنبه‌ها ۳۵ دقیقه پس از نیمه شب و ساعت ۱۳:۰۵ ظهر خواهد بود.


XS
SM
MD
LG