لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

مجله اقتصادی: اقتصاد و انقلاب ایران


مجله اقتصادی این هفته رادیو فردا به مناسبت سی‌امین سالگشت انقلاب سال ۵۷ به بررسی عوامل اقتصادی که باعث انقلاب شدند و نیز پیامدهای انقلاب برای اقتصاد ایران می‌پردازد که به صورت میزگردی با شرکت سه کارشناس اقتصادی انجام شده است.

مجله اقتصادی
مجله اقتصادى راديو فردا هر هفته روزهاى چهارشنبه، پس از خبرهاى ساعت ۱۹ به وقت تهران، پخش و پنج‌شنبه‌ها ۳۵ دقیقه پس از نیمه‌شب و ساعت ۱۳ و پنج دقیقه مجدداً تکرار می‌شود.
دکتر علی دینی ترکمانی کارشناس اقتصادی در تهران به رادیو فردا می‌گوید: «در زمانی که انقلاب ایران روی داد، بسیاری از شهروندان این باور را داشتند که از نظر اقتصادی عدالت وجود ندارد.»

به گفته آقای دینی ترکمانی ترکیبی از باور نابرابری اقتصادی و سر کوبی خواست‌های آزادی‌خواهانه به نارضایتی‌ها دامن زد.

از سوی دیگر و به گفته آقای دینی ترکمانی مسئله عدم وابستگی اقتصادی هم از سوی همه جناح‌های سیاسی مطرح می‌شد.

آقای دینی ترکمانی بر این باور است که نقص مدیرتی و کمبود مدیران و کارشناسان با تخصص‌های لازم اقتصادی، اقتصاد ایران را در سال‌های پس از انقلاب به این وضع ناهنجار کشانده است.

فریدون خاوند تحلیلگر اقتصادی در پاریس هم به رادیو فردا می‌گوید: «واقعیت‌های اقتصادی و درکی که شهروندان از اوضاع اقتصادی دارند، اغلب با یکدیگر متفاوت است. ایران در زمان اقتصادی در دوره‌ای طلایی به سر می‌برد، اما شهروندان این نبود بلکه بخش‌هایی از جامعه این احساس را داشتند که از پیشرفت‌های اقتصادی بی‌بهره مانده‌اند.»

آقای خاوند بر این نظر است که رهبران جمهوری اسلامی در زمره آخرین قربانیان اندیشه اقتصادی چپ و یا چپ جهان سومی بودند که پس از انقلاب با دولتی کردن اقتصاد خواستار دستیابی به اصطلاح استقلال اقتصادی و خودکفایی شوند.

کامران دادخواه استاد رشته اقتصاد در دانشگاه بوستون در آمریکا نیز به رادیو فردا می‌گوید: «آنچه که پس از افزایش در آمدهای نفتی پیش آمد این بود که با افزایش بهای نفت طرح‌های بلندپروازانه‌ای در دست اجرا قرار گرفت، اما با کاهش دوباره بهای نفت و انتظارات بالای جامعه باعث پیدایش ناهنجاری‌ها و ناهماهنگی‌هایی شد.»

آقای داخواه طرح مسئله خودکفایی اقتصادی را نادرست ارزیابی می‌کند و بر این نظر است که اصولاً خودکفایی در دنیای اقتصادی امروز بی‌معنی است.

مجله اقتصادی رادیو فردا هرهفته روزهای چهارشنبه پس از خبرهای ساعت 19 به وقت تهران پخش و دوبار دیگر تکرار میشود: پنجشنبه ها سی و پنج دقیقه پس از نیمه شب و ساعت سیزده و پنج دقیقه همان روز
XS
SM
MD
LG