لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

مجله اقتصادی: سرنوشت نامعلوم طرح تحول اقتصادی


در مجله اقتصادی هفتگی رادیو فردا همراه با بررسی سرنوشت نا معلوم طرح تحول اقتصادی دولت، از جمله به کاهش بهای نفت و تاثیر آن بر ساختار بودجه سال آینده جمهوری اسلامی، پیش بینی بانک جهانی از اوضاع اقتصادی جهان در سال آینده و موقعیت اقتصادی دوبی در پرتو بحران مالی جهانی پرداخته شده است.


طرح تحول اقتصادی دولت و آینده نامعلوم آن


«محمود احمدی‌نژاد با مجلس قهر کرده است.» اين جمله پايان بخش انتظار نمايندگاني بود که روز چهارشنبه هفته گذشته منتظر حضور رئیس جمهور در مجلس و ارائه طرح تحول اقتصادی خود بودند.


در واکنش به بحث‌های پیرامون طرح اقتصادی دولت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با مهم خواندن این طرح گفت اين طرح چنانچه در چارچوب سياست‌های ابلاغي رهبرجمهوری اسلامی در مورد اصل ۴۴ تعريف شود و هماهنگ با آن اجرا گردد، اصلاح ساختار مطلوبي است و مجلس هم اين نگاه هماهنگ در ساز و كار اقتصادي را هم توصيه و هم پيگيری می‌كند.


منتقدین دولت و کارشناسان اقتصادی هدف جنجال بر سر این طرح را بیشتر سیاسی ارزیابی می‌کنند و میگویند که محمود احمدی‌نژاد در صدد آن است تا با تزریق پول به جامعه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، مردم را متقاعد کند تا یک بار دیگر او را برگزینند.



گزارش بانک جهانی از اوضاع اقتصادی جهان

بانک جهانی در گزارشی از اوضاع اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۹ پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصادی در جهان و در کشورهای در حال توسعه کاهشی چشمگیر خواهد داشت.


براساس گزارش بانک جهانی حجم تجارت جهانی برای اولین بار از سال ۱۹۸۲ به این سو رو به کاهش می‌گذارد و کشورهای در حال توسعه در سال آینده درآمد کمتری از محل صادرات کالاهای مصرفی خواهند داشت.


براساس این گزارش دوره طولانی رشد سریع اقتصادی کشورهای در حال توسعه که گاه نرخ آن به حدود هشت درصد می‌رسید به پایان رسیده و در سال آینده به طور متوسط ۴.۵ درصد خواهد بود که این خود تابع کاهش نرخ رشد اقتصادی در کشورهای غنی از ۲.۵ درصد در سال ۲۰۰۸ به زیر یک درصد در سال ۲۰۰۹ است.



پیامدهای بحران اقتصادی و واکنش دولت‌ها به آن

اما در ورای گزارش‌های گوناگونی که این روزها از سوی نهادها و مؤسسات اقتصادی درسطح جهان منتشر می‌شوند، آنچه اکنون بیش از همه باعث نگرانی است پیش‌بینی کاهش چشمگیررشد اقتصادی کشورهای مهم صنعتی است.


دکتر فریدون خاوند تحلیلگر اقتصادی رادیو فردا در باره نگرانی‌ها از کاهش آهنگ رشد اقتصادی در جهان می‌گوید: اکنون بحران مالی آغاز شده به تمام بخش‌های دیگر اقتصاد در جهان سرایت کرده و بیش از همه کاهش میزان کالاهای مصرفی که بیم مصرف‌کنندگان را بازتاب می‌دهد، می‌رود که میزان رشد اقتصادی را نه تنها کاهش بلکه منفی کند و به زیر صفر برساند.


آقای خاوند درباره گام‌های دولت‌ها برای مقابله با این بحران، بر این نظر است که اتحادیه اروپا بر خلاف آمریکا و یا چین که می‌توانند تصمیم‌گیری کنند، از آنجا که ۲۷ کشور را در بر می‌گیرد، برای تصمیم‌گیری برای چگونگی مقابله با این بحران با مشکلاتی درونی ناشی از ناهماهنگی سیاست‌های کشورهای عضو روبه‌رو ست.


دکتر فریدون خاوند معتقد است که در حال حاضر آنچه که دولت‌های اروپایی را نگران کرده است این است که با توجه به رویدادهای چند روز اخیر در یونان، از تبدیل شدن بحران اقتصادی به بحرانی اجتماعی جلوگیری کند.


انتشار شاخص فساد شرکت‌های بین‌المللی


سازمان ملل روز سه شنبه روز نهم دسامبر، برابر با ۱۹ آذر، را به عنوان روز بین‌المللی مبارزه با فساد اداری و مالی اعلام کرده است. بر اساس گزارش‌های سازمان ملل برخورد و نگرش به فساد اکنون در جهان دستخوش تغییری نمایان شده است.


هم زمان با این روز، سازمان غیردولتی شفافیت بین‌الملل، شاخص رشوه‌پردازی سال ۲۰۰۸ را منتشر کرده است. سازمان شفافیت بین‌المللی در این گزارش به میزان فسادپذیری ۲۲ شرکت در کشورهای گوناگون پرداخته است که به سرمایه‌گذاری و تبادل کالا و خدمات دست می‌زنند.


بر اساس این گزارش شرکت‌های بلژیکی وکانادایی سالم‌ترین و شرکت‌های روسی، چینی و مکزیکی به ترتیب فاسدترین شرکت‌ها ارزیابی شده‌اند.


«دیگر دوبی، دوبی خوب گذشته نیست»


بحران پولی و اعتباری جهانی به تدریج همه بازارها را در خود فرو می‌برد. در ابتدا این تصور وجود داشت که برخی مناطق جهان بخصوص بازارهایی که در جذب سرمایه موفق بودند، می‌توانند به سلامت از این ورطه بگذرند، اما تأثیر این بحران بر بازار همیشه پررونق دوبی براین تصور سایه‌ای سنگین انداخته است.


مجله نیوزویک گزارشی دارد درباره‌ چالش‌هایی که اکنون دوبی با آن دست به گریبان است. به گزارش نیوزویک با بالا رفتن قیمت نفت، رشد اقتصادی در دوبی شدت گرفت و پول‌های نفتی با روندی مستمر به این شهر سرازیر شد، حالا دیگر تصور همه آن بود که دوبی از بحران جهانی در امان مانده است.


اما در چهار ماه گذشته قیمت نفت سقوط کرد و به کمتر از یک‌سوم قیمت تابستان گذشته رسید و برخی از وجوه نامطلوب رؤیای دوبی را عیان کرد. آنتونی جِریش یکی از مشاوران شرکت‌های معاملات مسکن در دوبی به کریستوفر دی‌کی خبرنگار مجله نیوزویک می‌گوید: «دیگر دوبی، دوبی خوب گذشته نیست.»


کسری ایران در بودجه سال آینده چه میزان خواهد بود؟


در حالی که قیمت نفت در سراشیبی سقوط غلت میخورد، تنظیم بودجه سال آینده و قیمت نفتی که قرار است مبنای محاسبات درآمد دولت قرار گیرد، روز به روز پیچیده‌تر می‌شود.


دکتر فریدون خاوند تحلیلگر اقتصادی رادیو فردا می‌گوید، ارقام در دست بودجه سال آینده نشان می‌دهد که قیمت نفتی که مبنای محاسبات بودجه سال آینده قرار گرفته است، بیش از قیمتی است که در حال حاضر برای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی پرداخت می‌شود.


ادامه کاهش بهای نفت به گفته آقای خاوند بدان منجر می‌شود که دولت برای تأمین کسر بودجه خود دست به استقراض از بانک مرکزی و یا به زبان دیگر چاپ اسکناس بدون پشتوانه و افزایش حجم نقدینگی در بازار دست بزند که این خود به افزایش تورم و گرانی منتهی می‌شود.
XS
SM
MD
LG