لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

«اتفاق نظر برسر تشکیل مجمع صادرکنندگان گاز»


نشست وزیران نفت ایران و قطر و رئیس هیئت مدیره گازپروم روسیه پشت درهای بسته برگزار شد. (عکس از مهر)
نشست وزیران نفت ایران و قطر و رئیس هیئت مدیره گازپروم روسیه پشت درهای بسته برگزار شد. (عکس از مهر)

غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران در پایان یک اجلاس در تهران از اتفاق نظر روسیه، ایران و قطر بر تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز خبر داد.


وزیران نفت ایران و قطر و رئیس هیئت مدیره گازپروم روسیه در جریان یک نشست که سه شنبه ۳۰ مهرماه در تهران بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته برگزار شد، همچنین در مورد ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید گاز رایزنی کردند.


به گزارش خبرگزاری‌های ایران، غلامحسین نوذری در پایان این نشست در جمع خبرنگاران از توافق سه کشور برای تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز خبر داد و گفت: «سه کشور دارنده ذخایر بزرگ گازی دنیا، علاقه‌مند و پیگیر جدی تشکیل این سازمان و تسریع در سازماندهی آن هستند و در این مورد به اتفاق نظر رسیده‌اند.»


تاکنون مقامات روسیه و قطر به اظهارات وزیر نفت ایران واکنش نشان نداده اند.


آقای نوذری همچنین این نشست را نقطه عطف روابط اقتصادی و سیاسی سه کشور ایران، قطر و روسیه خواند.


در این نشست همچنین آقایان غلامحسین نوذری، عبدالله العطیه و الکسی میلر، بر سرعت بخشیدن به تشکیل مجمع کشورهای صادر کننده گاز تأکید کردند.


سه کشور روسیه، ایران و قطر در مجموع ۶۰ درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند

نشست تهران، نخستین نشست سه جانبه سه کشور اصلی تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است و به عنوان حرکتی برای گسترش همکاری‌های سه کشور، در قالب یک سازمان همکاری گسترده جدید ارزیابی شده است.


سه کشور روسیه، ایران و قطر در مجموع ۶۰ درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند.


آقای نوذری مشارکت در بازار و ایجاد شرایط مناسبتر برای تامین انرژی مورد نیاز جهان و کشورهای مصرف کننده را از جمله موارد مطرح شده در این خواند و افزود: «استفاده از پتانسیل‌های سه کشور و زیرساخت های موجود و استفاده از دانش و تکنولوژی‌های سه کشور برای ارتقای همکاری بیشتر در بخش انرژی از ضرورت‌های این نشست بود.»


ایران و روسیه از سال ۸۵ به دنبال پیشنهاد آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، برای تشکیل سازمانی برای گسترش همکاری‌های گازی ابراز تمایل کردند و به دنبال آن در فروردین ماه ۸۶ در اجلاس مجمع جهانی گاز در قطر اعلام شد کمیته‌ای به ریاست روسیه به منظور ارزیابی وضعیت بازار گاز ایجاد خواهند شد.


کمیته‌ای که به زعم تحلیلگران، گام نخست ایجاد سازمان همکاری‌های گاز نام گرفت.


با این حال تشکیل این سازمان با مخالفت آژانس بین‌المللی انرژی روبه‌رو شد و این آژانس به تولیدکنندگان گاز طبیعی خصوصاً ایران و روسیه نسبت به ایجاد سازمانی همچون اوپک به منظور کنترل قیمت و عرضه گازطبیعی هشدار داد.


۲۶ عضو آژانس بین‌المللی انرژی در اردیبهشت ۸۶، اقدامات تولیدکنندگان گاز در راستای ایجاد سازمان اوپک گازی را موجب تخریب بازارهای انرژی ارزیابی و اعلام کرده بودند کشورهایی همچون ایران و روسیه قصد دارند از منابع طبیعی غنی خود به عنوان اهرم فشاری علیه مصرف‌کنندگان انرژی استفاده کنند.


اعضای این سازمان از تولیدکنندگان گازطبیعی خواسته بودند از ایجاد یک سازمان بین‌المللی با ساختاری مشابه سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) خودداری کنند.


آمریکا و اتحادیه اروپا نیز معتقدند که ایجاد اوپک گازی امنیت سوختی سراسر جهان را مورد تهدید قرار می‌دهد و سبب می شود که صادرکنندگان از طریق نرخ گذاری برای گاز، سودجویی کنند.


XS
SM
MD
LG