لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

شرایط غزه از نگاه نماینده صلیب سرخ


به گفته سخنگوی صلیب سرخ جهانی در بیت‌المقدس، هم اکنون تمرکز این سازمان، بر روی وضعیت آشفته بیمارستان‌ها در غزه و مجروحان بمباران‌هاست. (عکس: Afp)
به گفته سخنگوی صلیب سرخ جهانی در بیت‌المقدس، هم اکنون تمرکز این سازمان، بر روی وضعیت آشفته بیمارستان‌ها در غزه و مجروحان بمباران‌هاست. (عکس: Afp)

با شروع بمباران نوار غزه از روز شنبه و با افزایش بحران انسانی در این منطقه، کمیته بین‌المللی سازمان صلیب سرخ جهانی، روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت بحرانی مردم غزه ابراز نگرانی کرد.


در بخشی از این بیانیه آمده است: «مردم غزه از ترس به خیابان‌ها نمی‌آیند. بیمارستان‌ها گنجایش و توان پاسخگویی به این تعداد بالای مجروح ها را ندارند و اولویت صلیب سرخ رساندن کمک‌های پزشکی به این مراکز درمانی در غزه است.»


بشنوید



در همین رابطه رادیو فردا گفت و گویی با آن-سوفی بونفلد، سخنگوی سازمان صلیب سرخ جهانی در بیت‌المقدس (اورشلیم) انجام داده است.


رادیو فردا: شرایط امروز، مردم در غزه چگونه است؟


آن-سوفی بونفلد: هم اکنون تمرکز سازمان صلیب سرخ جهانی، بر روی وضعیت بیمارستان‌ها در غزه و مجروحان بمباران‌هاست، که وضعیتی بسیار آشفته دارند. چرا که تعداد زخمی‌هایی که به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، خصوصاً با بمباران‌های شب گذشته، هر ساعت افزایش می‌یابد.


این بیمارستان‌ها احتیاج به نیروی کار، دارو، خون و بسیاری چیزهای دیگر دارند. همچنین از جنبه انسانی نیز در این بیمارستان‌ها وضعیت نا بسامانی است. هر روز تعدادی برای یافتن افراد خانواده خود به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و از سوی دیگر کارکنان بیمارستان نیز از کل وضعیت نگران و هراسانند.


برخی معتقدند تراکم بالای جمعیت در غزه، خود به بالا رفتن تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها کمک می‌کند. نظر شما در این باره چیست؟


متأسفانه، سازمان صلیب سرخ هنوز آمار دقیقی از کشته‌شدگان و زخمی‌ها در بین غیرنظامیان ندارد. اما آنچه که ما می‌دانیم این است که تعدادی غیرنظامی از جمله کودکان در میان زخمی‌ها هستند.


همانطور که گفتید تراکم جمعیت در غزه بسیار بالاست. یک میلیون و نیم انسان در سرزمینی بسیار کوچک زندگی می‌کنند و به طبع، این موجب می شود که آمار زخمی‌ها در بین غیر نظامیان نیز افزایش یابد.


گزارش‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه حماس از انتقال مجروحان به مصر جلوگیری کرده است. آیا شما این خبر را تأیید می‌کنید؟


من در این باره اطلاع دقیقی در دست ندارم اما آنچه که می توانم بگویم این است که ما افرادی با جراحات بالا در بیمارستان‌ها داریم که اینها باید به مصر منتقل شوند، اما بیمارستان‌ها به دلیل کمبود امکانات اصلاً توانایی حرکت این افراد را حتی به بیرون از بیمارستان هم ندارند.


در عین حال صلیب سرخ از گروه‌های پزشکی خود در مقر این سازمان در ژنو، تقاضای یک گروه پزشکی و دارو کرده است که ما امیدواریم، امروز بتوانیم ۵ آمبولانس، خون و قطعات یدکی برای ترمیم برق بیمارستان‌ها به منطقه بفرستیم. چرا که بدون این وسایل در بیمارستان‌ها برق هم وجود ندارد.


مطمئناً سازمان صلیب سرخ جهانی از پیش از این بحران، غزه را تحت نظارت داشته است. زندگی مردم غزه به طور کلی پیش از این بحران چگونه بود؟


شرایط بسیار سختی از پیش از این بحران در غزه حاکم بود. مردم مواد اولیه زندگی را به سختی در این منطقه به دست می‌آورند. از دارو تا غذا. خصوصاً وضعیت کودکان در غزه اصلاً خوب نیست. مردم حتی گاز کافی برای پختن غذا هم ندارند و فقر شدید بر زندگی ساکنان غزه، سایه افکنده است.


  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG