لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

ادای احترام به قربانیان حمله اتمی به هیروشیما


بنای یادبود اولین حمله اتمی تاریخ به شهر هیروشیما.
بنای یادبود اولین حمله اتمی تاریخ به شهر هیروشیما.

در مراسم شصت و سومين سالگرد اولين حمله اتمی به هيروشيما، روز چهارشنبه دهها هزار نفر به قربانيان این حمله، ادای احترام کردند.


در ساعت ۸:۱۵ صبح روز چهارشنبه برابر با زمان دقيق اصابت بمب اتمی به شهر هيروشيما، زنگ ها به صدا درآمد و ۴۵ هزار نفر حاضران در مراسم، به احترام قربانيان، يک دقيقه سکوت کردند.


در اين مراسم که با حضور ياسو فوکودا، نخست وزير ژاپن و تعدادی از بازماندگان حادثه در پارک يادبود صلح برگزار شد، تاداتوشی آکيبا، شهردار هيروشيما گفت: «ما به دنبال از بين بردن سلاح هسته ای هستيم.»


وی از رییس جمهور آينده امريکا خواست که از قطعنامه از بين بردن سلاح های هسته ای حمايت کند.


آقای آکيبا گفت: «سال گذشته ۱۷۰ کشور جهان به نفع ژاپن، خواستار تصويب قطعنامه ای برای از بين بردن سلاح هسته ای شدند و تنها سه کشور از جمله آمريکا با آن مخالفت کردند.»


شهردار هيروشيما که در مراسم بزرگداشت ۱۴۰ هزار کشته شده بمب اتمی سخن می گفت ابراز اميدواری کرد:« ما فقط می توانيم اميدوار باشيم که رییس جمهور آينده امريکا که نوامبر امسال انتخاب خواهد شد، به اين درخواست با وجدان خود پاسخ دهد.»


به گفته وی، آثار انفجار اين بمب برای دهه ها در ذهن و روح بازماندگان باقی مانده است و افزود: « صداها، تصاوير و اشکالی که در جهنم آن روز شهر ناپديد شدند هرگز از قلب نجات يافتگان خارج نشده است.»


  • « صداها، تصاوير و اشکالی که در جهنم آن روز شهر ناپديد شدند هرگز از قلب نجات يافتگان خارج نشده است.»
شهردار هیروشیما

شهردار هيروشيما همچنين خواستار کمک های بيشتر جسمی و روحی به نجات يافتگان حادثه هيروشيما شد.


با پايان يافتن سخنرانی شهردار هيروشيما، هزاران کبوتر به نشانه قربانيان شهر بر فراز بنای يادبود پارک صح به پرواز درآمدند.


هونوکا ايما، يک پسر ۱۱ ساله ژاپنی نيز که در مراسم شرکت کرده بود، گفت:« بچه هايی که ۶۳ سال قبل، از خانه شان بيرون آمده بودند و يا در راه کارخانه ها بودند، هرگز به خانه شان بازنگشتند. بمب اتمی، آنها را از داشتن يک زندگی طبيعی محروم کرد.»


در مراسم امسال، برای اولين بار نماينده ای از کشور چين، که دارای سلاح اتمی است، شرکت کرده بود. پيش از اين تنها نمايندگان کشورهای هند، پاکستان و روسيه در اين مراسم شرکت کرده بودند.


تاکنون هيچ نماينده ای از کشورهای فرانسه، بریتانيا، کره شمالی و ايالات متحده آمريکا در اين مراسم حضور نیافته است.


در سال ۱۹۴۵، در روزهای پايانی جنگ جهانی دوم، آمريکا شهر هيروشيما را مورد حمله اتمی قرار داد که در اين حمله ۱۴۰ هزار نفر کشته شدند. به گفته مقامات ژاپني، آمار کته شدگان اين حادثه، با احتساب مجروحان به ۲۶۰ هزار نفر رسيده است.


سه روز بعد، در نهم اوت ۱۹۴۵، ارتش آمريکا يک بمب پلوتونيومی را بر روی شهر ناکازاکی فرود آورد که سبب مرگ ۸۰ هزار نفر شد.


XS
SM
MD
LG