لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

عفو بين الملل: عدالت را برای زنان ایرانی اجرا کنید


پروین اردلان از جمله فعالانی که با احکامی سنگین رو به رو شده است.
پروین اردلان از جمله فعالانی که با احکامی سنگین رو به رو شده است.

سازمان عفو بين الملل روز ۲۱ می، با ارسال نامه ای به آيت الله هاشمی شاهرودی از وی در خواست کرد تا از برگزاری هر چه سريع تر دادگاه تجديد نظر شش فعال امور زنان، اطمينان حاصل کند.


اين زنان به اتهام «اجتماع غیر قانونی» یا اتهامات امنیتی محکوم شده اند.


در نامه سازمان عفو بين الملل آمده است: «اگر دادگاه تجديد نظر حکم اين افراد را تاييد کند، اين سازمان در خواست تجديد نظر مجدد را ارائه خواهد کرد.»


مرضيه مرتاضی لنگرودی، نسرين افضلی، پروين اردلان، زينب پيغمبرزاده، ناهيد جعفری و رضوان مقدم از جمله فعالان امور زنان هستند که در ماه های گذشته به احکام تعليقی حبس و شلاق محکوم شده اند.


در نامه سازمان عفو بين الملل آمده است: «اين زنان تنها به دليل عقايدشان محکوم شده اند.»


  • «نه من و نه وکيلم، نمی دانيم که آيا اين تعليق شامل فعاليت های اجتماعی من در جهت برابری حقوق زنان هم می شود يا خير زيرا عنوان مجرمانه دقيقی در اين مورد وجود ندارد.»
نسرین افضلی

همچنين سازمان عفو بين الملل بر مبنای بند ۱۲ قوانين حقوق مدنی و سياسی که ايران نيز از امضا کنندگان آن است، از رييس قوه قضاييه خواسته است از آزادی خروج از کشور و بازگشت بدون خطر آنان اطمينان حاصل کند.



تمامی احکام صادره عليه زنان معلق است و اما در صورت ادامه فعاليت آنان به اجرا در خواهد آمد.


اين سازمان همچنين ازقوه قضاييه ایران در خواست کرده از اجرای حکم شلاق برای اين زنان که به گفته اين سازمان «حکمی تکان دهنده و غيرانسانی است و باعث شکنجه محکومين می شود» اکيدا خودداری کند.


نسرين افضلی در گفت و گو با راديو فردا تعليقی بودن حکم خود را معنايی نامفهوم دانست و گفت: «نه من و نه وکيلم، نمی دانيم که آيا اين تعليق شامل فعاليت های اجتماعی من در جهت برابری حقوق زنان هم می شود يا خير زيرا عنوان مجرمانه دقيقی در اين مورد وجود ندارد.»


به گفته اين فعال امور زنان، يک ماه پيش حکم وی اعلام شده و وکيلش بلافاصله تقاضای تجديد نظر کرده است، اما «هنوز جلسه ديگری تشکيل نشده است.»


نسرين افضلی به شش ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق که هر کدام به مدت دو سال تعليق شده است، محکوم شده است.


همچنين شعبه ۱۶ دادگاه انقلاب اسلامی زينب پيغمبرزاده را به دو سال حبس تعليقی محکوم کرده است.


درحکم خانم پيغمبر زاده آمده است که وی «به جرم اجتماع غیرقانونی و جرایم علیه امنیت» به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده است.


رضوان مقدم، عضو کمپين يک ميليون امضاء و از فعالان جنبش زنان نیز به ۶ ماه حبس و ده ضربه شلاق محکوم شده است.


وی در ۱۵ اسفندماه ۱۳۸۶ در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب محاکمه شد و حکم وی مبنی بر ۶ ماه حبس تعليقی و ده ضربه شلاق (که به مدت ۳ سال تعليق شده)، ۹ ارديبهشت ماه به وکيل وی ابلاغ شد.


ناهيد جعفری از اعضای کمپين يک ميليون امضا بر اساس حکم قاضی شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس تعليقی و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شده است.



شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب اسلامی همچنين پروين اردلان برنده جايزه معتبر جهانی اولاف پالمه را به اتهام «اجتماع و تبانی غير قانوين و تمرد در مقابل پليس به قصد برهم زدن امنيت کشور» به دو سال حبس تعليقی تا سه سال – با احتساب ايام بازداشت قبلی محکوم کرده است.

در اسفند ماه سال گذشته نيز مرضيه مرتاضی لنگرودی از فعالان حوزه زنان در رابطه با همين پرونده به شش ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق که برای مدت دو سال به حالت تعليق در می آيد، محکوم شد.


شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب اسلامی همچنين پروين اردلان برنده جايزه معتبر جهانی اولاف پالمه را به اتهام «اجتماع و تبانی غير قانوين و تمرد در مقابل پليس به قصد برهم زدن امنيت کشور» به دو سال حبس تعليقی تا سه سال – با احتساب ايام بازداشت قبلی محکوم کرده است.


طبق اين حکم وی چنان چه در مدت ايام تعليق مرتکب جرمی شود، اين حکم قابل اجراست. ليلا علی کرمی وکيل پروين اردلان اعتراض خود را به حکم صادره به دادگاه تقديم کرده است.


پروين اردلان فعال جنبش زنان وعضو کمپين يک ميليون امضا، روز ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ به همراه ۳۲ نفر از فعالان جنبش زنان در برابر دادگاه بازداشت شد.


آن روز، زمان دادگاه او و ۴ تن از فعالان جنبش زنان در شعبه ششم دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام برگزاری تجمع ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ در ميدان هفتم تير بود.


پيش از تشکيل دادگاه، آنها با مشاهده برخورد خشونت آميز پليس با زنانی که به خاطر همبستگی و همدلی با متهمان ۲۲ تجمع خرداد در انتظارشان بودند، از دادگاه خارج شدند تا مانع از ضرب و شتم و بازداشت زنان شوند که خودشان نيز به همراه آنان بازداشت شدند.


طی ماه های گذشته، دادگاه انقلاب تهران نوشين احمدی خراسانی، آزاده فرقانی، فريبا داوود مهاجر، و سوسن طهماسب را نيز به زندان و حبس های تعليقی از يک سال و نيم تا دو سال و نيم محکوم کرده بود.


XS
SM
MD
LG