لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

«معتادان ايرانی سالانه ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می کنند»


سازمان بهزیستی ایران می گوید که تعداد معتادان افزايش چشمگيری نداشته است اما شدت اعتياد بيشتر شده است.(عکس: AFP)
سازمان بهزیستی ایران می گوید که تعداد معتادان افزايش چشمگيری نداشته است اما شدت اعتياد بيشتر شده است.(عکس: AFP)

بر اساس تحقيقی که سازمان بهزيستی ايران نتایج آن را روز دوشنبه، سوم تیرماه، منتشر کرد، هر چند تعداد معتادان به مواد مخدر در ايران افزايش نداشته است اما شدت اعتياد معتادان افزايش يافته است.


بر مبنای آمار منتشر شده، معتادان در ايران سالانه ۵۰۰ تن مواد مخدر مصرف می کنند. اين در حالی است که سالانه ۲۵۰۰ تن مواد مخدر از مرزهای ايران وارد اين کشور می شود.


به گزارش خبرگزاری ها در ايران، در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر مسئولان مبارزه با مواد مخدر آمار متفاوتی در مورد ميزان مصرف مواد مخدر و تعداد معتادان اعلام کردند.


اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی و دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: ميزان مصرف مواد مخدر نسبت به سال گذشته ۲۰۰ تن کاهش يافته است.


به گفته وی، «در سال ۸۶ ميزان ۷۰۰ تن مواد مخدر در کشور مصرف شده بود که اين آمار در سال جاری به ۵۰۰ تن کاهش يافته است.»


دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين گفت: از ۲۵۰۰ تن مواد مخدری که سالانه به ايران وارد می شود، ۹۰۰ تن کشف، ۵۰۰ تن استفاده و ۱۱۰۰ تن از ايران به مقصد اروپا و کشورهای حاشيه خليج فارس خارج می شود.


اعتياد، بزرگترين آسيب اجتماعی


محمد نفریه، معاون امور فرهنگی و پيشگيری سازمان بهزيستی کشور بزرگترين آسيب اجتماعی کشور را اعتياد اعلام کرد و گفت:« بر اساس تحقيق صورت گرفته تعداد معتادان افزايش چشمگيری نداشته است اما شدت اعتياد بيشتر شده است. مثلا مصرف کراک و يا رويکرد معتادان برای تزريق هروئين بيشتر شده است.»


  • «از ۲۵۰۰ تن مواد مخدری که سالانه به ايران وارد می شود، ۹۰۰ تن کشف، ۵۰۰ تن استفاده و ۱۱۰۰ تن از ايران به مقصد اروپا و کشورهای حاشيه خليج فارس خارج می شود.»
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر

اسماعیل احمدی مقدم، دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در مورد حجم بالای ورود کراک به داخل کشور گفته است:« باندهای مواد مخدر با دستيابی به تکنولوژی های پيشرفته و اسيدها و پيش سازهای مرغوب توانستند، خلوص هروئين را از ۶۰ تا ۶۵ درصد به ۹۵ درصد افزايش دهند و از اين طريق، هروئين سفيد يا کراک توليد کنند که حدود ۱۵ تا ۱۷ برابر سبکتر از ترياک است و علاوه بر اين که استنشاق و استعمال آن آسانتر است، عوارض تزريق را هم ندارد.»


اين اظهارات در حالی است که وی هفته گذشته اعلام کرده بود:« نگرانی از بابت ميزان مصرف مخدرهای صنعتی در کشور وجود ندارد.»


آقای احمدی مقدم در توضيح اين امر گفته بود:«کمتر از دو درصد معتادان در ايران از مخدرهای صنعتی استفاده مي کنند. بر اساس پيمايشی که داشته ايم، اين روند نه تنها رو به افزايش نيست که بر عکس کاهش خفيفی هم داشته است.»


با اين حال وی تاکيد کرد:« کراک در چرخه مبارزه با مواد مخدر کشور، هروئين محسوب می شود و همه اقداماتی که در امر درمان و پيشگيری از اعتياد به هروئين انجام می شود، به درمان و پيشگيری از اعتياد به کراک نيز اختصاص خواهد يافت.»


«يک ميليون و ۱۶۰ هزار معتاد» در ايران


دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر شمار تخمينی معتادان کشور را يک ميليون و ۱۶۰ هزار نفر عنوان و تصريح کرد: «متاسفانه ۴۰ تا ۴۳ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر کنونی کشور، معتاد به هروئين هستند.»


وی با بيان اين که آمار دقيقی از شمار معتادان تفننی کشور وجود ندارد، تعداد اين افراد را بر اساس تخمين ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر خواند.


احمدی مقدم تاکيد کرد که هيچ دستگاهی خارج از آماری که کميته آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام مي کند، نمی تواند آمار ديگری انتشار دهد.


با اين حال آقای نفريه، معاون امور فرهنگی و پيشگيری سازمان بهزيستی کشور بر اساس آخرين آماری که توسط موسسه داريوش گردآوری شده است، تعداد معتادان را در خوشبينانه ترين حالت ۸۰۰ هزار نفر و در بدبينانه ترين حالت تا يک ميليون و ۷۰۰ هزار نفر می داند.


طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۵۸۷ هزار معتاد تا پايان سال گذشته تحت پوشش انواع درمان قرار گرفتند.


احمدی مقدم در اين مورد گفت:«با ورود شربت جايگزين ترياک به چرخه درمان مواد مخدر در سال جاری و همچنين توسعه روش های درمانی ديگر، امسال ۸۴۰ هزار ظرفيت درمانی در کشور خواهد شد.»


با اين حال معاون امور فرهنگی و پيشگيری سازمان بهزيستی اعلام کرده است: در حال حاضر۱۱۰ هزار نفر از معتادان تحت درمان قرار دارند که ۶۷ هزار نفر از آنها تحت پوشش برنامه های درمان محور سازمان بهزيستی هستند.


XS
SM
MD
LG