لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

معلمان ایران و کنگره فدراسيون آموزش بين الملل


يک کارشناس مسايل آموزشی در ايران اعتقاد دارد که حمايت فدراسيون آموزش بين الملل، تاثير بسيار مثبتی برای معلمان ايرانی خواهد داشت.
يک کارشناس مسايل آموزشی در ايران اعتقاد دارد که حمايت فدراسيون آموزش بين الملل، تاثير بسيار مثبتی برای معلمان ايرانی خواهد داشت.

۱۷۰۰ نماينده معلمان ۱۷۰ کشور جهان، از روز يکشنبه، ۳۱ تير، در شهر برلين، پايتخت آلمان، گرد آمده اند تا مشکلات و مسايل مربوط به معلمان و آموزش را مورد بررسی قرار دهند.


علی خاکساری، سردبير هفته نامه توقيف شده «قلم معلم»، به نمايندگی از سوی تشکل های مستقل معلمان ايران دراين کنگره حضور يافته است.


قرار است وی در يک سخنرانی ۱۰ دقيقه ای، پيام معلمان ايران را به اطلاع ۱۷۰۰ نماينده معلمان جهان، و مسئولان عاليرتبه آموزش بين الملل، سازمان بين المللی کار(آی. ال. او)، کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، فدراسيون جهانی کارگران حمل ونقل و ساير فدراسيون های بين المللی تخصصی و کنفدراسيون های کشوری برساند.


آقای خاکساری، نخستين نماينده معلمان ايرانی است که در نشست های اين اتحاديه بزرگ معلمان در جهان شرکت می کند.


شيرزاد عبداللهی، کارشناس مسايل آموزشی در ايران، در مورد نتايج احتمالی شرکت نماينده تشکل های مستقل معلمان درکنگره فدراسيون آموزش بين الملل، به راديو فردا گفت:«اين اولين تماس بين تشکل های صنفی معلمان ايران با اتحاديه ها و سنديکاهای بين المللی معلمان در قالب فدراسيون آموزش بين الملل به حساب می آيد.»


او اشاره کرد که علی خاکساری می تواند تجارب و مشکلات صنفی و معيشتی و دستمزد معلمان ايران را دراختيار نمايندگان معلمان ۱۷۰ کشور جهان بگذارد و افزود:«نماينده تشکل های مستقل معلمان همچنين می تواند مشکلاتی را که بر سر راه ادامه فعاليت اين تشکل ها قرار گرفته است، مطرح کند.»


آقای خاکساری درنظر دارد بگويد نگاه مسئولين و دولت به مطالبات صنفی معلمان، انتظامی و امنيتی است، در حالی که خواسته های معلمان درچهارچوب خواسته های سنديکايی و اتحاديه ای و کاملا صنفی است.

به گفته آقای عبداللهی، آقای خاکساری در گفت و گويی، به او گفته است درنظر دارد اين مسايل را مطرح کند و بگويد که در ايران، نگاه مسئولين و دولت به مطالبات صنفی معلمان، انتظامی و امنيتی است، در حالی که خواسته های معلمان درچهارچوب خواسته های سنديکايی و اتحاديه ای و کاملا صنفی است.


اين کارشناس مسايل آموزشی در ايران همچنين بر اين اعتقاد است که معلمان ايران حق دارند که همانند مسئولان آموزش و پرورش ايران، با همتايان خود ديدار و تبادل تجارب کنند و اين تجارب را در اختيار همکارانشان در داخل ايران بگذارند. تجاربی که درباره آموزش و تربيت است.


آقای عبداللهی سپس در پاسخ به اين پرسش که نتايج عضويت تشکل های مستقل معلمان درفدراسيون آموزش بين الملل چه خواهد بود، با اشاره به حمايت های اين اتحاديه بزرگ جهانی از خواسته های صنفی معلمان در ايران و اعتراض به نحوه برخورد دولت با اين درخواست ها گفت:« فعالان حقوق معلمان به اين موضوع استناد می کنند که بر اساس قوانين داخلی ايران، تشکل يابی و اعتراض های صنفی و برگزاری اجتماعات مسالمت آميز جزو حقوق قانونی معلمان و همه شهروندان ايران است.»


وی اضافه کرد:«حمايت سازمان گسترده ای مانند آموزش بين الملل، که زير مجموعه سازمان بين المللی کار، آی ال او، است، تاثير بسيار مثبتی برای معلمان ايران خواهد داشت.»


اين کارشناس مسايل آموزشی در عين حال، با انتقاد از محدوديت هايی که برای تشکل های مستقل معلمان که در مراجع قانونی نيز ثبت شده اند، گفت:«متاسفانه تضييقاتی نيز برای برخی از فعالان حقوق معلمان ايجاد شده است و اخيرا حتی يکی از همکاران فرهنگی از کار برکنار شده است.»


شيرزاد عبداللهی درهمين ارتباط اشاره کرد:«در حال حاضر، بسياری از همکاران فرهنگی با وثيقه های سنگينی که داده اند، درانتظار جلسات محاکمه خود هستند.»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG