لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

ادامه گفت و گوها برای ساخت خط لوله گاز ايران- هند


نمايندگان ايران، پاکستان وهندوستان، روز جمعه هشت تير، در دهلی نو، به گفت و گو درباره کشيدن خط لوله گاز طبيعی از ايران تا هند ادامه دادند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی گزارش ها حاکی است که در اين مذاکرات، درزمينه تعيين قيمت گاز مايع طبيعی صادراتی ايران به هندوستان و پاکستان، پيشرفت هايی به دست آمده است.


هندوستان و پاکستان با پرداخت ۴.۹۳ دلار برای هر يک ميليون واحد حرارتی بريتانيا موافقت کرده اند.


براساس گزارش خبرگزاری «تراست پرس» هندوستان، قرار بوده است که نمايندگان سه کشور در روز جمعه، هشت تير، در مورد چگونگی پرداخت‏ها با يکديگر مذاکره کنند.


بر اين اساس، ايران فرمولی پيشنهاد کرده است که طبق آن، هر سال يک بار، پرداخت‏ها انجام گيرد. اين در حالی است که پيش از اين، قرار بود پرداخت ها هر هفت سال يک بار انجام شود.


مورلی ديورا، وزير نفت هندوستان، هفته گذشته گفت که وزيران نفت سه کشور در ماه جولای برای امضای قرارداد نهايی خط لوله ۲۶۰۰ کيلومتری که از ميدان پارس جنوبی ايران آغاز خواهد شد، با يکديگر ملاقات خواهند کرد.


مذاکرات در مورد اين خط لوله ۷.۴ ميليار دلاری، ۱۳ سال پيش آغاز شد، اما به دليل مسايل فنی و مالی به درازا کشيد.


وزير نفت هندوستان ابراز اميدواری کرد که قرارداد تعيين چارچوب اجرای اين طرح، در ماه جولای به امضا برسد.


پيش از نشست سه جانبه در دهلی نو، نمايندگان هندوستان و پاکستان در روز چهارشنبه، ششم تير، در مورد تعرفه انتقال گاز ايران به توافق رسيدند.


بر اساس اين توافق، هندوستان در قبال هر يک ميليون واحد حرارتی بريتانيا، ۰.۷تا ۰.۷۵ دلار به عنوان تعرفه انتقال به پاکستان می پردازد.


دو کشور تاکنون در مورد حقوق ترانزيت به توافقی دست نيافته اند.


هندوستان که بيش از ۷۰ درصد نياز خود به انرژی را وارد می کند، درصدد است منابع جديد نفت و گاز را در خارج بيابد تا رشد اقتصادی اش را تامين کند.


XS
SM
MD
LG